هادی مرزبان با انتقاد از مطرح شدن قانون لغو معافیت مالیاتی هنرمندان از کسانی که این موضوع را مطرح کرده‌اند، خواست چشم‌شان را از چندرغاز درآمد اهالی تئاتر بردارند.

پایگاه خبری تئاتر: این هنرمند با سابقه تئاتر گفت: در این کشور کسانی که درآمدهای ماهانه میلیاردی دارند، از پرداخت مالیات می‌گریزند. در عوض بعضی از مسئولان چشم‌شان به درآمد چندرغازی اهالی تئاتر است.

مرزبان با اشاره به شرایط کرونایی دو سال اخیر یادآوری کرد: در همین دو سال گذشته کسانی که درآمدهای آنچنانی داشتند، از خانه بیرون نزدند تا سلامتی‌شان به خطر نیفتد و این در حالی است که درآمدهایشان هم همچنان برقرار بود. چنین افرادی مالیات نمی‌پردازند. در مقابل خانواده تئاتر که در همین دوران سخت ناچار بودند با حضور در پروژه‌های گوناگون با سلامتی و جان خود بازی کنند چراکه زندگی‌شان فلج شده بود، بماند که چقدر بیکاری کشیدند. این قشر با این شرایط چگونه می‌تواند مالیات بپردازد؟!

این کارگردان خاطرنشان کرد: ممکن است در میان هنرمندان، تعدادی انگشت شمار درآمدهای آنچنانی داشته باشند که همان هم مقطعی است و همیشگی نخواهد بود، اما قاطبه آنان در وضعیت بسیار بدی زندگی می‌کنند و از نظر اقتصادی بسیار ضعیف هستند. شخصا بازیگری داشته‌ام که خانه‌اش کرج بوده و حتی توان پرداخت کرایه رفت و آمد خود را تا تهران نداشته است. آیا این رواست که چنین افرادی مالیات بپردازند؟

مرزبان با یادآوری این نکته که کار بازیگری بعد از کارگری در معدن، سخت‌ترین کار است، افزود: این مقایسه بسیار تکراری است و همه می‌دانند ولی گاهی گویی فراموش می‌شود در حالیکه عموم هنرمندان تئاتر ما بسیار زحمت‌کش هستند اما انگار هنوز بعضی دوستان، به چشم خوبی به ما نگاه نمی‌کنند و نسبت به بچه‌های تئاتر کم لطفی می‌کنند. آنها از بدنه تئاتر خبر ندارند که با چه رنجی گذران زندگی می‌کند و بعد چشم‌شان را به چندرغاز درآمد این قشر دوخته‌اند.

او خاطرنشان کرد: بسیاری از هنرمندان تئاتر نه تنها توان پرداخت مالیات ندارند، بلکه نیازمند حمایت دولت هستند. اما متاسفانه در شرایطی که حمایتی از آنان نمی‌شود، با پرداخت مالیات، فشار اقتصادی مضاعفی هم متحمل خواهند شد.

مرزبان در پایان گفت: امیدوارم خداوند به کسانی که در قبال قشری خاص مسئولیت دارند، شناخت درستی بدهد تا با آگاهی کافی درباره آن قشر تصمیم گیری کنند نه اینکه با شناخت نادرست، تصمیم‌های غلطی برای آنان بگیرند.


منبع: خبرگزاری ایسنا
نویسنده: ندا آل طیب