براساس پیشنهاد سینماداران و تهیه‌کنندگان به سازمان سینمایی، سال آینده بهای بلیت سینماها ۶۶درصد گران می‌شود

پایگاه خبری تئاتر: در صورت موافقت سازمان سینمایی با پیشنهاد سینماداران و تهیه کنندگان، بهای بلیت سینماها در سال۱۴۰۱، ۶۶درصد رشد می‌کند. در آخرین جلسه شورای صنفی نمایش، موضوع گران شدن بلیت سینماها مطرح و در نهایت تصمیم گرفته شد بهای بلیت سینماها تا ۵۰هزار تومان افزایش یابد. این افزایش قیمت البته تبصره‌هایی دارد. بلیت‌های ۵۰هزار تومانی صرفا شامل پردیس‌های مدرن می‌شود و در روزهای آخر هفته، ایام تعطیلی و سانس‌های پایانی با چنین افزایش قیمتی مواجه خواهیم شد‌.

با توجه به اینکه مخاطبان در این سال‌ها بیشتر در پردیس‌های مدرن فیلم می‌بینند و بیشتر روزهای آخر هفته و در سانس‌های پایانی سینما می‌روند، بلیت‌های ۵۰هزار تومانی رسما در سانس‌های شلوغ عرضه خواهد شد. در روزهای گذشته برخی از سینماداران به ارزان بودن بهای بلیت سینماها اشاره کرده بودند. چنان‌که مدیر سینما آزادی گفت: بهای بلیت سینما دست‌کم باید به آن اندازه قیمت یک ساندویچ باشد.

سینماداران معتقدند بهای بلیت به نسبت تورم بسیار ارزان است و حتی برخی بهای بلیت سینماها را با قیمت بلیت کنسرت‌های موسیقی مقایسه کرده بودند(که البته خیلی قیاس منطقی‌ای نیست). برخی کارشناسان اکران هم در گذشته به مقایسه بهای بلیت سینماها در ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای اروپایی پرداخته بودند تا نتیجه مطلوبشان را از این قیاس بگیرند؛ اینکه بلیت سینماها در ایران خیلی ارزان است.

نکته‌ای که درنظر گرفته نمی‌شود میزان سینما رفتن ایرانی‌ها در طول سال است و اینکه در2 سال اخیر به‌خاطر کرونا تعداد سینماروها کاهشی بی‌سابقه در تاریخ سینمای ایران را تجربه کرده است.
البته شورای صنفی نمایش کنار افزایش بهای بلیت سینماها، امکانی هم برای مخاطبان درنظر گرفته است. قرار است در سال جدید 2 روز در هفته بلیت سینماها به‌صورت نیم‌بها عرضه شود. احتمالا در سال۱۴۰۱ یکشنبه‌ها مثل سه‌شنبه‌ها گیشه سینماها بلیت‌ها را به‌صورت نیم‌بها عرضه می‌کنند.

سینما رفتن سال‌هاست که از سبد بیشتر خانواده‌های ایرانی حذف شده است. ‌طوری‌که حتی پرفروش‌ترین فیلم‌های این سال‌ها هم اغلب به لحاظ تعداد تماشاگر در حد معمولی‌ترین فیلم‌های دهه۶۰ مخاطب نداشته‌اند.

با توجه به شرایط اقتصادی، طبیعی است که با همین بهای فعلی هم سینما رفتن برای خانواده‌ها دشوار باشد و با بلیت‌های ۵۰هزار تومانی احتمالا عده‌ای از مخاطبان فعلی هم از خیر سینما رفتن می‌گذرند.

باید دید در نهایت سازمان سینمایی چه تصمیمی درباره پیشنهاد سینماداران و تهیه‌کنندگان خواهد گرفت و آیا پیشنهاد ۵۰هزار تومانی رأی می‌آورد یا خیر؟


منبع: همشهری
نویسنده: شهاب مهدوی