حمیدرضا زینالی کارگردان مستند سینمایی «شاعر واژه های فلزی» از پایان فیلمبرداری این اثر در کشور ارمنستان خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر: حمیدرضا زینالی کارگردان و فیلمبردار مستند سینمایی «شاعر واژه‌های فلزی» درباره این اثر گفت: فیلمبرداری این اثر که مستندی پرتره درباره ادیک بغوسیان هنرمند ایرانی ارمنی ساکن ارمنستان است، در شهر ایروان و دو شهر دیگر کشور ارمنستان به پایان رسید.

وی مطرح کرد: من از سال ۲۰۰۶ ساخت پروژه‌هایی را شروع کردم که درباره هنر، هنرمندان و مهاجرت است. اولین پروژه از این سری مستند پرتره «ویکتور» در سال ۲۰۰۶ در کشور آلمان بود که به بررسی زندگی یک نقاش روس مهاجر در آلمان می‌پرداخت. در سال ۲۰۱۰ مستند دیگری در کشور ترکیه ساختم که درباره یک موزیسین آمریکایی مهاجر در کشور ترکیه بود. پس از این دو مستند پژوهش روی مارکو گریگوریان هنرمند مشهور ایرانی ارمنی را شروع کردم که تولید این مستند ۶۰ دقیقه‌ای تقریباً ۴ سال زمان برد و در سال ۲۰۱۹ آماده نمایش نهایی شد. موضوع هنرمندان مهاجر و رابطه و تاثیر هنر و مهاجرت برایم جذاب شد و با علیرضا عطاالله تبریزی و علی وداد که هر ۲ دغدغه موضوعات این چنینی را داشتند مشورت کردیم و تصمیم گرفتیم که روی موضوع هنرمندان مهاجر در کشورهای مختلف کار کنیم. هنرمندان و موضوعات مختلفی را بررسی کردیم و در نهایت با همکاری انجمن فارغ‌التحصیلان ارامنه و آقای شاپین آبرامیان، تصمیم بر این شد که مستند سینمایی پرتره‌ای درباره ادیک بغوسیان در کشور ارمنستان تولید شود.

زینالی بیان کرد: ادیک بغوسیان نه تنها یک هنرمند ایرانی مهاجر بود بلکه شکل کار و مسیر زندگی اش هم برای گروه فیلمسازی و کارگردان جذابیت خاصی داشت. ادیک در سن کودکی و نوجوانی در ایران و در سن بزرگسالی در ارمنستان ۲ جنگ را تجربه کرده بود که تاثیر خاصی روی کار او گذاشته بود. سه گانه هنر، مهاجرت و جنگ دستمایه ساخت مستند شاعر واژه‌های فلزی شد.

وی افزود: این مستند در شهر ایروان و دو شهر دیگر در ارمنستان فیلمبرداری شده که یکی از شهرها، یک شهر مرزی با کشور آذربایجان بود که در درگیری‌های جنگ اخیر دو کشور آسیب دیده بود.

این مستندساز اظهار کرد: تدوین این فیلم را نیز خودم بر عهده گرفته و تصمیم دارم در صورت آماده شدن فیلم در زمان مناسب، اولین نمایش آن در جشنواره «زردآلوی طلایی» کشور ارمنستان باشد.

وی در پایان بیان کرد: تهیه کنندگی مشترک فیلم بر عهده علیرضا عطاالله تبریزی و علی وداد است. ضمن اینکه ما تصمیم داریم تا چندین پروژه دیگر با موضوع هنر و مهاجرت را در کشورهای دیگر تولید کنیم.


منبع: خبرگزاری مهر
نویسنده: زهرا منصوری