توییتی، قناری مظلوم و دوست داشتنی کارتون‌های خاطره‌انگیز قدیمی، ۸۰ ساله شد.

پایگاه خبری تئاتر: توییتی در سال ۱۹۴۲ میلادی به دست باب کلامپت، انیماتور استودیو برادران وارنر، خلق شد. کلامپت این کاراکتر کارتونی را با الهام از یکی از عکس‌های دوران نوزادی خود و با توجه به علاقه‌ای که به جوجه پرنده‌ها داشت، آفرید. این کاراکتر در ابتدا صورتی‌رنگ و وحشی بود و اورسون نام داشت.

توییتی که تابه حال در ۴۶ کارتون از مجموعه لونی تونز حضور داشته، اولین بار در کارتون داستان دو گربه (A Tail of Two Kitties) ظاهر شد.

کلامپت در سال ۱۹۴۵ تصمیم گرفت برای توییتی یک دشمن دست و پا کند؛ فریز فرلنگ، انیماتور برنده اسکار آمریکایی، برای این منظور یک گربه سیاه و سفید بی نام خلق کرد. کلامپت استودیو را ترک و تصمیم درباره این پروژه را به طور کامل به عهده فرلنگ گذاشت. توییتی در پایان این پروژه به یک پرنده دلفریب با چشمان درشت آبی رنگ تبدیل شد.

دشمنی توییتی و گربه‌ای به نام سیلوستر در کارتون توییتی پای (۱۹۴۷) آغاز شد. این کارتون کوتاه اولین جایزه اسکار بهترین پویانمایی کوتاه را برای استودیو برادران وارنر به ارمغان آورد. از آن به بعد توییتی دیگر در هیچ کارتونی جدا از سیلوستر دیده نشد و این زوج کارتونی به یکی از ماندگارترین زوج‌های تاریخ انیمیشن تبدیل شدند. در دهه ۱۹۵۰ میلادی مجموعه توییتی و سیلوستر به مجموعه لونی تونز و مری ملودیز اضافه شد.

ماجراهای توییتی، سیلوستر و مادربزرگ مهربان در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ از تلویزیون ایران نیز پخش می‌شد و طرفداران زیادی داشت.

تصویر توییتی روی دیوارهای جهان نقش می‌بندد

استودیو برادران وارنر تولد هشتادسالگی توییتی را در مقیاس جهانی جشن می‌گیرد. شاخه برندها و تجربیات جهانی این استودیو فیلمسازی، از گروهی از هنرمندان در سراسر جهان خواسته تا ۸۰ دیوارنقش در بازتاب تاریخ شخصیت دینامیک این کاراکتر کارتونی بکشند.
کارزار هشتاد سال با توییتی (۸۰ Years of Tweety) از دیروز (جمعه، ۲۰ اسفند) آغاز شد.