«کودکی ناتمام» نام مستندِ جدید ناصر صفاریان است که نمایشِ آنلاین آن در فیلیمو آغاز شده است.

پایگاه خبری تئاتر: «کودکیِ ناتمام» درباره شعر کودک در سال‌های پس از انقلاب است؛ ولی روایت‌گرِ سیرِ تاریخی نیست و علاوه بر مطرح کردن حرف‌هایی درباره شعر کودک، بیش‌تر درباره حال و هوا و فضای شعر کودک در سال‌های موردنظر است.

علی‌اکبر زین‌العابدین با همراهی صفاریان امور پژوهشی و گفت‌وگوهای فیلم را انجام داده و مصطفی رحمان‌دوست، علی‌اصغر سیدآبادی، شکوه قاسم‌نیا، ناصر کشاورز و بیوک ملکی، به عنوان صاحب‌نظر و شاعر کودک و نوجوان در این فیلم حضور دارند و با استفاده از تصویرهای آرشیویِ اغلب دیده‌نشده، به نام‌های مهمی مانند محمود کیانوش، عباس یمینی شریف و قیصر امین‌پور اشاره می‌شود.

صفاریان که تهیه‌کننده فیلم نیز هست، درباره عرضه اثرش می‌گوید: «ساخت فیلم مستند و عرضه آن در ایران، همیشه در شرایط نامناسبی قرار داشته؛ ولی بدشانسیِ ما این بود که پایانِ کارمان مصادف بود با شیوع کرونا و تعطیلی متناوب سالن‌ها و حتی فروش‌گاه‌های فرهنگی و کتاب‌فروشی‌ها. خیلی صبر کردیم تا اوضاع بهتر شود و نشد؛ نهایتا در بهمن ماه سال ۹۹ نمایش خصوصی‌ای با حضور چهره‌های شاخص ادبیات کودکان برگزار کردیم و از آخر اسفند همان سال هم نسخه دی‌وی‌دیِ فیلم را به بازار عرضه کردیم.

قرار بود برنامه‌های تبلیغی خاص و پخش برنامه‌ریزی شده‌ای توسط یکی از دفاتر اتفاق بیفتد که در آخرین روزها این دوستان خودشان را کنار کشیدند و من که هنوز هم از دلیل کم‌لطفی‌شان بی‌خبرم و نمی‌دانم دلیل واقعی‌اش چه بوده و چه کسی یا چه جایی منصرف‌شان کرده، نمی‌توانستم پا پس بکشم. پس به همان شیوه‌ای که فیلم‌های قبلی‌ام را به بازار عرضه کرده بودم پیش رفتم و فیلم از طریق «پخش چشمه» و «پخش آوای باربد» در کتاب‌فروشی‌ها و فروش‌گاه‌های فرهنگی عرضه شد. ولی خب به دلیل نبودنِ تبلیغ مناسب در بخش کودکان و مخاطبان این عرصه، مخاطب اصلیِ فیلم شاید بی‌خبر ماند. با این حال، در مقایسه با تیراژ کتاب و محصولات فرهنگی خاص، با استقبال بدی روبه‌رو نشدیم و در کم‌تر از یک سال، ۱۱۰۰ نسخه دی‌وی‌دی به فروش رسید.»

صفاریان در ادامه می‌گوید: «شرایط فرهنگی/ اقتصادیِ حاکم بر وی‌اودی‌ها خیلی مناسبِ فیلم مستند و به طور کلی، فیلم فرهنگی نیست. ولی خب منِ نوعی هم راه دیگری پیشِ پایم ندارم و امیدوارم در این بخش تمرکز بیش‌تری بر مقوله فرهنگ صورت بگیرد.»‎

مشخصات عوامل ساخت مستند «کودکیِ ناتمام» به شرح زیر است: طرح و کارگردانی: ناصر صفاریان، پژوهش و گفت‌وگو: علی‌اکبر زین‌العابدین با هم‌راهیِ ناصر صفاریان، تدوین: بابک بهرام‌بیگی، تصویر: رضا عبیات، پالایش و هم‌آهنگیِ تصویر: رضا تیموری، صدا: مازیار شیخ‌محبوبی، پالایش و هم‌آهنگیِ صدا: مهرشاد ملکوتی، عکس: پریسا پرستویی، با حضور: مصطفی رحمان‌دوست، علی‌اصغر سیدآبادی، شکوه قاسم‌نیا، ناصر کشاورز و بیوک ملکی، ۵۴ دقیقه، سال ساخت: ۱۳۹۹-۱۳۹۵.