داشتنِ لهجه و شیرینی‌های گفتاری‌، نه‌تنها بد نیست، که بسیار هم زیباست. اما در بازیگری، همین لهجه‌ی شیرین می‌شود محدودیت.

پایگاه خبری تئاتر: مربیِ ورزش ممکن است به یک شمالی بگوید: «برای عملکردِ بدنت برنج نخور»،یک جنوبی ممکن است برای تنظیمِ قندِ بدن موظف به حذفِ خرما از وعده‌های غذایی‌اش باشد، و یک پزشک یا آموزش‌دهنده در هر رشته‌ای، ممکن است فرد را از نان پرهیز دهد؛ هیچ‌کدامِ این‌ها توهین به برکتِ نان و فرهنگِ شمال یا جنوب نیست!

بازیگری توامانِ علم و عمل است و نیازمندِ پرورشِ امکاناتِ اجراییِ بدن و بیان‌‌

دانش‌آموز وقتی در کنکور سراسری شرکت می‌کند، طبیعتن در آرزوی کسبِ رتبه‌ و حضور در بهترین دانشگاه‌هاست (حتا اگر بخواهد برگردد و در روستای خودش خدمت کند) و برای کسبِ رتبه‌ طبیعتن مطالعه‌اش را محدود به کتابخانه‌ی مدرسه‌ی روستا یا شهرِ کوچک یا بزرگش نمی‌کند و همه‌ی کتبِ منتشره را دوره می‌کند.

داشتنِ لهجه و شیرینی‌های گفتاری‌، نه‌تنها بد نیست، که بسیار هم زیباست. اما در بازیگری، همین لهجه‌ی شیرین می‌شود محدودیت. مثلِ قدِّ رعنا که در پروازِ طولانیِ هواپیما می‌شود معضل! هنرجوی بازیگری نیامده تا فقط در یک محصولِ استانی حضور یابد و تمام؛ آمده از هملت تا حاجی واشنگتن را با بازی‌اش بترکاند! حال لازمه‌ی این «ترکاندن» گسترشِ امکاناتِ بازی و گذر از محدودیت‌هاست. لهجه - پیش از تسلطِ بازیگر بر گویشِ عمومیِ خنثی - می‌شود محدودیت (چون گستره‌ی نقش‌های پیشنهادی‌ را محدود خواهد کرد)؛ و پس از تسلط، همین لهجه یا آشنایی با زبانی دیگر، می‌شود مزایا و برتری.

باید در کلاس‌های بازیگری (و احتمالن خوانندگی) بوده باشید تا درکِ درستی از نگرانیِ مادرانه‌ی صامتی داشته باشید برای خیلِ بسیارِ کسانی که با شرایطِ مالیِ نه‌چندان خوب، اما با سودای بازیگری (یا خوانندگی) می‌آیند و در این زرق و برق گم می‌شوند و محو و ناپیدا. این اطلاعاتِ من راجع به بازیگری‌ست، توضیحاتِ خوانندگی‌اش را متخصصینِ حوزه‌ی موسیقی می‌توانند ارائه دهند.

پی‌نوشت۱:
چاپِ آناتومیِ آدمی در کتبِ پزشکی یا نقاشی، اشاعه‌ی فحشا نیست، لازمه‌ی این دانش‌هاست! به همین سادگی! کسانی که پاسخِ فنیِ یک معلم برای ادامه‌ی راهِ هنرجو را توهین به هویتِ او قلمداد می‌کنند، ماژیک‌به‌دستانی که اجزای انسان را در کتاب‌های علمی رنگ می‌کردند به یاد بیاورند.
*
پی‌نوشت۲:
۱.من با سرکار خانم صامتی متاسفانه تاکنون هیچ همکاری‌ای نداشته‌ام.
۲.من با سرکار خانم صامتی متاسفانه دوستیِ صمیمی‌ یا همنشینی‌ای نداشته‌ام.
۳.خانم صامتی لُر هستند، و این موضوع را همه‌جا به صراحت اعلام می‌کنند و با این لهجه‌ی زیبا بازی کرده.
۴. جالب است که مجازی‌ها تکه‌ی اولِ نصایحِ او را که بسیار درست است را می‌بُرَند و فقط تکّه‌ی دوم که کامل کننده‌ی گفته‌های قبلی‌شت پخش می‌کنند


منبع: -
نویسنده: افشین هاشمی