حمید مرادویسی، دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران، در یادداشتی به وقایع اخیر این رویداد واکنش نشان داد.

پایگاه خبری تئاتر: حمید مرادویسی، دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران، در یادداشتی به وقایع اخیر این رویداد واکنش نشان داد.

 متن کامل این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

یک؛ گذشته:

تصور رایج درباره‌ جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران، نقطه‌ی آغاز انحراف را معطوف به سیزدهمین دوره این جشنواره می‌داند که دبیرخانه آن در مرداد سال ١٣٨٨ آغاز به کار کرد و در اردیبهشت ١٣٨٩ برگزار شد. از همین رو، مشروعیت تام را مختص دوره‌های پیشین این جشنواره در نظر می‌گیرد که دبیرانش به واسطه‌ برگزاری «مجمع تئاتر دانشجویان سراسر کشور» انتخاب می‌‎شدند و اعضایش را نمایندگان «کانون‌های تئاتر دانشجویی» دانشگاه‌های دولتی تشکیل می‌دادند؛ روندی دموکراتیک که موجبات اعتباربخشی به جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی را فراهم می‌آورد. اما واقعیت این است که این روند به واسطه‌ی قدرت لابی‌گری اعضای اصلی مجمع و نیز، دبیر/ دبیرخانه جشنواره در انتخاب دبیر، مخدوش بوده و تنها در ظاهر و صرفاً در قالب آئین‌نامه به عنوان روندی دموکراتیک قابل تعریف بود. چنانکه می‌توان این تخطی را به عنوان یکی از عوامل تعطیلی مجمع و حذف آن از ساختار جشنواره برشمرد که در فرایند انتخاب دبیر سیزدهمین دوره جشنواره به صورت عینی و علنی نمود یافت.

علاوه بر این، در روند مورد اشاره نیز انتخاب نهایی دبیر جشنواره، از اختیارات «مدیر کل فرهنگی و اجتماعی» وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلقی می‌شد و «مجمع تئاتر دانشجویان سراسر کشور» با معرفی گزینه‌هایشان به «اداره کل فرهنگی و اجتماعی» این وزارتخانه، عملاً عاملیت خود در فرایند انتخاب دبیر را تا حد نظارت استصوابی تقلیل دادند؛ عملی که «اداره کل فرهنگی و اجتماعی» با حذف «مجمع تئاتر دانشجویان سراسر کشور» از ساختار جشنواره، انجامش را راساً برعهده گرفت. پیآمد این نقصان- یا به بیان بهتر، فقدان- در ساختار جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی را می‌توان در فرایندهای متفاوت و متنوع- و گاه غریبی- جست‌وجو کرد که یازده گزینه پیشین (در فاصله دوره سیزدهم تا دوره بیست و سوم) از رهگذرش به عنوان دبیری رسیدند؛ گاه به واسطه ارائه طرح برگزاری جشنواره؛ گاه به لطف حمایت/ لابی‌گری اساتید صاحب نفوذ و رأی آنها؛ گاه با توافق مدیران گروه‌های آموزشی دانشکده‌های تئاتری. علاوه بر این، می‌توان به انحراف‌ها و خطاهایی اشاره کرد که در پیوند با این نقصان/ فقدان قابل پی‌گیری‌اند؛ از دبیر دوره شانزدهم که نه دانشجو بود، نه استاد گرفته، تا ابداع عنوان رئیس جشنواره در دوره‌های هجدهم و نوزدهم و در نهایت، انتصاب دکتر رحمت امینی (استادیار و عضو هیات علمی دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران) به عنوان دبیر علمی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران. 

دو؛ حال:

جناب آقای دکتر رحمت امینی

آنچه مرا بر آن داشت تا در مورد جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی و حواشی آن- که با عنوان انحراف از آئین‌نامه تعریف می‌شود- سخن بگویم، نه صرفاً اظهارنظر به منظور اعلام هبستگی با دوستان و همکاران عزیزمان- که حتماً موافق موضع و موضعگیری‌شان هستم-، بلکه پاسخگویی به پیشنهاد و دعوت شماست که امید به حل مساله را زنده و روشن نگه می‌دارد. لاجرم، از تکرار آنچه که طی همین چند روز گذشته- و حتی پیش‌تر - توسط دوستان و همکاران عزیز گفته شده، پرهیز می‌کنم و نیز، علاوه بر پیشنهاد/ خواست ایشان، مبنی‌بر استعفا از این سمت کذایی، پیشنهاد/ خواست خود را مطرح می‌کنم. چرا که معتقدم استعفای جنابعالی از این سمت، لزوماً به معنای اصلاح ساختار جشنواره نیست و حتی امکان بازگشت به نقطه صفر جشنواره بیست و چهارم را فراهم می‌سازد. بازگشتی که بیم بی‌عملی «اداره کل فرهنگی واجتماعی» و یا انتصاب «دبیر علمی» بعدی را در پی دارد. بنابراین از شما درخواست می‌کنم به عنوان دبیر علمی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران، در نخستین و کوتاه‌ترین زمان ممکن، نسبت به تشکیل و برگزاری مجمع اولیه تئاتر دانشگاهی ایران اقدام نمایید. مجمعی فراگیر و مشروع- والبته موقتی- که تدوین آئین‌نامه جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران به عنوان تنها وظیفه آن قابل تعریف باشد. 

بدیهی است که پیشنهاد/ درخواست من، با جزئیات پراهمیت و در عین‌حال، مبسوطی همراه است که در این فرصت امکان و ضرورت آن فراهم نیست. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ترکیب و ساختار مجمع اولیه تئاتر دانشگاهی ایران.

- ترکیب، جایگاه و نقش شورای سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران.

- جایگاه، نقش، میزان و نحوه حضور و مشارکت دانشکده‌های تئاتر و گروه‌های آموزشی در برگزاری جشنواره.

- جایگاه، نقش و نحوه حضور و مشارکت کانون‌های تئاتر و انجمن‌های علمی تئاتر دانشگاه‌ها در مجمع تئاتر دانشگاهی و جشنواره. 

- جایگاه، نقش، میزان و نحوه حضور و مشارکت دانشگاه‌های آزاد اسلامی، جامع علمی و کاربردی، غیر انتفاعی و... در برگزاری جشنواره.

- تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران.

- میزان و نحوه اختصاص بودجه جشنواره.

- تدوین شیوه‌نامه برگزاری جشنواره و... 

سه؛ آینده:

میدان تئاتر دانشگاهی، روشن‌ترین نقطه میدان تئاتر ایران است.