محمد قنبری مدیر پردیس سینمایی مگامال معتقدست اگر برنامه ریزی بهتری برای انتخاب فیلم های اکران عیدفطر انجام شود می توان شاهد اتفاقات خوبی برای فیلم ها و صاحبان سینما بود.

پایگاه خبری تئاتر: محمد قنبری مدیر پردیس سینمایی مگامال درباره وضعیت اکران سینماها در بازه زمانی نوروز بیان کرد: در نظر داشتن دو نکته در بررسی وضعیت سینماها در اکران نوروزی ۱۴۰۱ حائز اهمیت است؛ نکته اول اینکه مردم دوسال به دلیل شرایط کرونا مسافرت نرفته بودند و تعطیلات خاصی در نوروز نداشتند و با کاهش بحران کرونا در نوروز امسال، شاهد مسافرت زیاد آنها به سمت خارج از تهران بودیم.

او افزود: نکته دوم این مورد است که همیشه باید به این موضوع توجه داشت که فروش آثار سینمایی هفته اول نوروز از هفته دوم و بعد از آن کمتر است و پس از آن با بازگشت مسافران از تعطیلات نوروز کم کم بهبود پیدا می کند.

قنبری با اشاره به آثار روی پرده سینما عنوان کرد: در مورد استقبال از آثار روی پرده سینما فیلم سینمایی «قدغن» به کارگردانی مجید مافی به عنوان یک فیلم اجتماعی متاسفانه کمترین آمار فروش را داشته است و فیلم «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری نیز در ژانر کودک به نوعی فروش زیادی نداشته که البته فروشش رو به بهبود است.

این مدیر سینمایی ادامه داد: دو فیلم سینمایی «سگ بند» و «شادروان» در ژانر کمدی فروش قابل قبولی داشته اند و فیلم های سینمایی «روز صفر»، «مرد بازنده» و «موقعیت مهدی» نیز از میزان فروش رضایت بخشی برخوردار هستند.

افزایش قیمت بلیت سینما طبق تورم حاکم بر جامعه قابل پذیرش است

مدیر سینمایی پردیس مگامال درباره افزایش قیمت بلیت سینما اظهار کرد: نمی توان گفت افزایش قیمت بلیت سینماها در استقبال مخاطبان تاثیر نداشته است ولی باید در نظر داشت که طی دوسال گذشته با وجود تورمی که جامعه پشت سر گذاشته است، این افزایش تا حدی قابل پذیرش هست.

او اظهار کرد: سینما طی دو سال گذشته هیچ افزایش قیمت بلیتی در سینما نداشته ایم در حالی که هزینه تولید آثار و هزینه سینماها تحت تاثیر تورم جامعه افزایش یافته است.

محمد قنبری عنوان کرد: با وجود این افزایش قیمت بلیت هنوز هم سینما جزو تفریحات سالم و کم هزینه خانواده ها در مقابل هزینه بلیت کنسرت ها و تئاترهای آزاد به شمار می آید و در مورد افزایش قیمت ها باید تمام جوانب در نظر گرفته شده و در موردش صحبت شود. طبیعتا با وضعیت کلی حاکم بر جامعه، افزایش قیمت بلیت غیرمنطقی نیست هرچند که بنده به شخصه با مبلغ ۴۰ هزار تومان بیشتر از مبلغ ۴۵ هزار تومان موافق بودم.

باید قشر متوسط جامعه را در نظر بگیریم

این مدیر سینمایی با اشاره به لزوم نیم بها بودن بلیت سینما در طول سال خاطرنشان کرد: واقعیت امر این است که باید قشر متوسط جامعه را نیز در نظر بگیریم و روز و سانس های نیم بها را افزایش دهیم و به این منظور به نظرم مناسب است که با موافقت سیاستگذاران این حوزه علاوه بر سه شنبه ها روزهای شنبه و حتی سانس های سر ظهر سینماها نیم بها شود تا این افزایش قیمت برای قشری که امکان تماشای فیلم با مبلغ ۴۵ هزار تومان را ندارند تا حدی جبران شود.

مدیر پردیس سینمایی مگامال با اشاره به اعتراض برخی از صاحبان آثار نسبت به اکران کوتاه مدت فیلم هایشان روی پرده سینما مطرح کرد: برخی از دوستان کارگردان یا تهیه کننده شاید در جریان یکسری قراردادهای بین پخش کننده و صاحبان سینما نباشند که این موضوع نیازمند توضیح است.

او اظهار کرد: دفاتر پخش فیلم با سینمادارها قرارداد می بندند و کف قرارداد در پردیس های سینمایی از جمله مگامال برای هر فیلم در طول دو هفته یعنی ۱۴ روز و برطبق توافق با دفتر پخش فیلم مورد نظر صورت می گیرد و پس از گذشت ۱۴ روز این مدیر سینماست که تصمیم می گیرد فیلم را براساس میزان فروشی که داشته است روی پرده نگه دارد یا آن را حذف کند.

استقبال مردم دلیل ادامه اکران فیلم روی پرده سینماست

قنبری توضیح داد: در اصل میزان استقبال مردم از یک فیلم سینمادار را ترغیب می کند تا به اکران آن ادامه دهد و در صورت استقبال نشدن از فیلم براساس توافقی که به آن عمل کرده است، فیلم را از روی پرده سینما برخواهد داشت.

این سینمادار اعلام کرد: کلیت اتفاق این است که ما به عنوان سینمادار برای آثار سانس هایی در نظر می گیریم ولی استقبال مردم بر حسب تبلیغات، هنرپیشه ها، کارگردان و موضوع فیلم باعث افزایش سانس ها و ماندن کار روی پرده سینما می شود.

او گفت: در واقع کف همه قراردادها دو هفته است و مابقی در اختیار مدیر سینماست که برحسب تجربیات و اختیاراتش به اکران ادامه بدهد یا ندهد به طور مثال اکثر سینماها فیلم سینمایی «درخت گردو» محمدحسین مهدویان را از اکرانشان حذف کرده بودند اما پردیس سینمایی مگامال تا ۱۸ اسفند این کار و آثار دیگری چون «دینامیت» و «گشت ارشاد ۳» را روی پرده نگه داشت.

مدیر پردیس سینمایی مگامال اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر هم تبلیغات مجازی آثار زیاد شده و هم مردم در انتخاب فیلم ها با دقت بیشتری عمل می کنند و براساس دیدن تیزرها و خواندن کامنت های دیگر مخاطبان فیلم مورد نظرشان را برای تماشا انتخاب می کنند.

این مدیر سینمایی توضیح داد: باید در نظر داشت اگر فیلمی از نظر محتوا و ساخت ضعیف باشد حتی با وجود فروش خوب هفته اول از هفته دوم و سوم شروع به افت فروش خواهد کرد.

نیم بها شدن بلیت سینما تاثیر محسوسی در میزان فروش نداشته است

محمد قنبری درباره نبم بها شدن بلیت سینما به مناسبت ماه رمضان گفت: نیم بها شدن بلیت در روزهای ماه رمضان قطعا تاثیرگذار است ولی ایده آل نیست. در روزهای آخر هفته ای که گذشت و در روزهای پنجشنبه و جمعه که اکثر خانواده ها درگیر کار و مدرسه فرزندانشان نبودند سینما با استقبال خوبی مواجه شد ولی در روزهای شنبه تا چهارشنبه اصولا اقبال خوب و قابل توجهی با وجود نیم بها بودن بلیت هم وجود نداشت و می توان گفت این موضوع تاثیر محسوسی نداشته است.

او ادامه داد: از آنجایی که روزهای شنبه تا چهارشنبه اکثر افراد درگیر کار و زندگی شان هستند ظرفیت هیچ سالنی با وجود نیم بها بودن هم پر نمی شود مگر اینکه فیلم خیلی خاص و شاخصی روی پرده باشد.

مدیر پردیس سینمایی مگامال اظهار کرد: حتی اگر بحث نیم بها شدن بلیت در ماه رمضان مطرح نبود در طول هفته ای که گذشت با توجه به بازگشت مسافران نوروزی و حضورشان در سینما برای تماشای فیلم های مورد نظرشان شاهد شرایط کنونی حاکم بر سینماها بودیم.

این مدیر سینمایی خاطرنشان کرد: از نظر من طرح نیم بها شدن بلیت سینماها کاملا موفق یا تاثیرگذار نبوده است چراکه در تعداد نفرات مخاطبان تا حدی شاهد افزایش بوده ایم ولی در مبلغ فروش آثار روی پرده تاثیر آنچنان زیادی رقم نخورده است.

برنامه ریزی بهتری برای اکران عید فطر سینماها انجام شود

او با اظهار امیدواری برای انتخاب مناسب آثار سینمایی به منظور اکران عید فطر بیان کرد: امیدواریم برنامه ریزی بهتری برای انتخاب چند فیلم خوب به منظور اکران عیدفطر انجام شود تا روز به روز شاهد مناسب تر شدن شرایط اکران ها باشیم هرچند که شرایط فعلی سینماها از آنچه در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پشت سر گذاشتیم، مناسب تر است.

مدیر پردیس سینمایی مگامال ضمن آرزوی پایان یافتن کرونا و برگشتن سینماها به روال عادی اکرانشان گفت: اگر طبق شنیده ها فیلم سینمایی «انفرادی» سیدمسعود اطیابی برای عید فطر اکران شود و در بحث کمدی مانند فیلم «دینامیت» مورد پسند مخاطب قرار بگیرد، شرایط خوبی در اکران برای سینماها پیش خواهد آمد.

مجمد قنبری در پایان گفت: از آنجا که ترجیح مخاطبان تماشای فیلم های کمدی است به ویژه کمدی هایی که در فیلمنامه و ساخت قوی باشد. امیدواریم «انفرادی» نیز علاوه بر حضور رضا عطاران که از نکات قابل توجه فیلم به شمار می رود در بخش ساختار و محتوا هم رضایت مخاطبان را به خود جلب کند و باعث افزایش فروش سینماها شود تا شاهد اتفاقات خوبی برای فیلم و صاحبان سینما باشیم.


منبع: خبرگزاری صبا
نویسنده: نگار امیری