امیر عبادی کارگردان «گوشت» که در تماشاخانه شانو روی صحنه است، عنوان کرد این نمایش تک‌پرسوناژ درباره جوانی است که بیماری خاصی مبتلا شده اما جامعه به جای حمایت او را طرد کرده‌اند.

پایگاه خبری تئاتر: امیر عبادی کارگردان و بازیگر نمایش «گوشت» که این روزها در تماشاخانه شانو روی صحنه است درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی گفت: نمایشنامه «گوشت» نوشته امیر احمدی آریان یک اثر نمایشی تک پرسوناژ و مونولوگ محور است که با مضمونی انسان شناسانه و رویکردی سایکوتیک زندگی پسری را روایت می‌کند که بیماری خاصی دارد و عاشق خوردن گوشت خام است. این جوان در حضور روانپزشک در حال روایت زندگی خود و مشکلاتی که از سر گذرانده، است. این جوان از زمان به دنیا آمدن به دلیل ظاهر متفاوت و بیماری غیرعادی و نحوه زیست خاصی که داشته کم‌کم از جامعه طرد می‌شود تا جایی که خانواده‌اش هم او را انکار می‌کنند.

وی ادامه داد: این جوان در طول روایت بخش‌های تراژیک زندگی‌اش تماشاگران را به مثابه دکتر روانشناس مخاطب خود قرار می‌دهد و آنها را به چالش می‌کشد. خوردن گوشت خام توسط این جوان می‌تواند کنایه از مشکلات، رفتارها و خصوصیات متفاوت در وجود افراد باشد که از طرف جامعه پذیرفتنی نیست در حالی که افراد بسیاری بوده‌اند که مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشتند اما توانستند با تلاش خودشان و همراهی جامعه به افراد ماندگاری در تاریخ تبدیل شوند.

نمایش گوشت

 

عبادی با اشاره به اینکه این فرد از طرف خانواده و پزشکان درک نشده و ریشه روانی و دلیل بیماری‌اش مورد کنکاش و مطالعه قرار نگرفته است، عنوان کرد: در انتهای نمایش مخاطب با یک پایان باز روبرو است و در این چالش قرار می‌گیرد که اگر خودش به جای این فرد و یا جامعه‌ای که با چنین بیماری برخورد دارد، باشد چه واکنشی به اتفاقات پیش رو نشان می‌دهد. در این نمایش دیوار چهارمی وجود ندارد و من به عنوان بازیگر از ابتدای نمایش با مخاطبان در تعامل هستم و تلاش می‌کنم به هر شکلی شده آنها را قلقلک بدهم.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره فضاسازی نمایش توضیح داد: دکور نمایش ساده است و از ۲ صندلی، یک قاب عکس و یک مثلث هشدار و احتیاط تشکیل شده که اگر کاراکتر از محدوده مشخص شده خارج شود، آلارم می‌دهد. اجرای این نمایش با وجود بیماری‌های مختلف و ناشناخته‌ای که در دنیای امروز شاهدش هستیم مناسب اجرا در جامعه امروز بود و از طرف دیگر نمایشنامه نیز اثری قوی است که ایده شکل‌گیری‌اش از نقاشی‌های فرانسیس بی کن گرفته شده است و دیالوگ‌های محکم و جذابی دارد از رو همین برای بازیگر اثری چالش‌برانگیز به حساب می‌آید.

نمایش «گوشت» نوشته امیر احمدی آریان با بازی و کارگردانی امیر عبادی تا ۱۲ اردیبهشت ماه در تماشاخانه شانو به صحنه می‌رود.

عکس‌ها از هلیا توکلی است.


منبع: خبرگزاری مهر
نویسنده: آروین موذن زاده