تئاتر "نمایش اسپانیایی" با بازی شقایق دهقان و بهاره رهنما ار 16 آبان ماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفته و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

پایگاه خبری تئاتر: شیوا اردویی کارگردان این اثر  نمایشی است که برای نخستین بار ، کارگردانی تئاتر را تجربه می کند. اردویی درباره گرایش به تئاتر و آغاز فعالیت حرفه ای گفت:شغل اصلی من تدریس زبان انگلیسی به مدت ده سال بود اما در کنار آن بازیگری را به صورت کاملا تخصصی دنبال کردم و عضو خانه تئاتر شدم . همچنین در ورک شاپ های استادم آقای کوشک جلالی شرکت کردم و جدای از آن سه سال در کنار ایشان کار کردم که برایم بسیار مفید بود .

وی  که مدتی در کلاس های بازیگری رویا تیموریان شرکت کرده در مورد انتخاب نقش هایش گفت:من به هر قیمتی حاضر نبودم بازی کنم چون به نظر من نقش باید چیزی به من اضافه کند. خیلی از نقش هایی که در طول این سال ها به من پیشنهاد می شد چیز جذابی برایم نداشتند و این باعث می شد که مثلا دو تا سه سال در صحنه های تئاتر غیبت داشته باشم. در واقع من در کارنامه ام نقشی ندارم که آن را دوست نداشته باشم یا نمایشی که واقعا بد یا سخیف باشد را در کارنامه ام ندارم. به این کارها و سوابق افتخار می کنم ، به تمام کارهایی که انجام داده ام و کارگردانان خوبی که در کنارشان چیزهای زیادی یاد گرفتم .

اردویی علت کم کاریش در دهه 80 را تغییر شرایط تئاتر عنوان کرد و گفت : تئاتر زمانی اینگونه بود که به بازیگران پیشنهاد می شد اما متاسفانه در این دهه تئاتر گروهی شد و گروه ها با هم کار می کردند و بیشتر چهر های سینمایی را به گروه هایشان دعوت می کردند.  خیلی از کسانی که هم دوره من هسستند و رشته تحصیلیشان تئاتر بود مدت ها  بیکار شدند . در واقع  تئاتر  به سمت خصوصی شدن حرکت کرد و در این دهه مرکز هنر های نمایشی حمایت کمی از گروه های هنری انجام داد. گروه ها مجبور شدند از بازیگرانی استفاده کنند که به فروش کمک کنند. البته من اصلا  حضور چهره ها را ایراد نمی دانم اما ضربه بزرگی به بچه هایی وارد شد که سال ها خاک صحنه خورده بودند و هنوز نتوانسته بودند خودشان را نشان دهند.

وی افزود: بازیگران سینما  لزوما بازیگران خوبی روی صحنه تئاتر نیستند ، ممکن است کسی در مدیوم سینما بسیار عالی باشد اما قابلیت بازی در صحنه های تئاتر نداشته باشد.  متاسفانه به خاطر مسایل مالی یک سری بازیگر سینما با متن های سخیف را می آورند و خیلی هم وقت برای کار  گذاشته نمی شود.  در یکی از پرفروش ترین کارهای تئاتر آن موقع به نام کرگدن ، که 100 شب به کارگردانی وحید رهبانی اجرا شد ما یک سال و شش ماه روزی  14 ساعت به صورت فشرده تمرین می کردیم  و حتی تالاری آنجا ساختیم  که در حال حاضر همان تالار انبار دکور شده است ، تمام بچه هایی که در آن کار به ایفای نقش می پرداختند  بهترین بازیگران تئاتر شدند ولی امروزه با حضور چهره های سینما بعضی وقت ها تمرین 4 هفته بیشتر نیست و در واقع بازیگران فرصت و تمرکز لازم را ندارند چرا که باید در کارهای مختلف حضور پیدا کنند و این مسئله به تئاتر لطمه زد .

اردویی افزود:به نظر من دهه 80  وجوه خوب و وجوه بدی داشت. درست است که حضور چهره های سینمایی   به گیشه های تئاتر کمک زیادی کرد ولی ژانر های تئاتری دیگر حذف شد مثلا کسی نمی تواند در ژانر گروتوفسکی کار کند یا یک متن تلخ کار کند چراکه  همه فکر می کنند حتما باید کار، کمدی باشد . در آن مقطع چون من شغل خودم را داشتم و تدریس می کردم کمتر لطمه خوردم و سعی می کردم این خلا نبود نقش هاو متن های  خوب را با شروع فعالیت های دیگر جبران کنم  .

اردویی در رابطه با انتخاب این متن نمایشی از یاسمینا رضا گفت:یاسمینا رضا از نویسندگان محبوب من است و من در کنار آقای کوشک جلالی فضای حاکم بر متن های این نویسنده فرانسوی را به خوبی شناختم این متن ، متن متفاوت و به روزی است و مثل تمام کار های یاسمینا رضا در ارتباط با روابط انسانی است در یک ساختار کاملا پیچیده. این متنی متفاوت از یاسمینا رضاست که کمتر کسی  به سراغ آن می رود چرا که برخلاف سایر نمایشنامه های این نویسنده مثل خدای کشتار موقعیت های بسیار پیچیده ای دارد . یاسمینا رضا در این متن سه تا نمایش را ادغام کرده است و این که طوری اجرا بشود که مخاطب به راحتی با آن ارتباط برقرار کند بسیار سخت است. نویسنده حرف های روشنفکرانه اش را  در یک داستان بیان کرده است مثل خدای کشتارمنتها با این تفاوت که باید کار طوری در بیاید که هم قشر خواص و هم عوام  بتوانند با کار ارتباط برقرار کنند. تم اصلی این متن راجع به بازیگریست و این باعث جذابیت کار می شود .کمتر پیش می اید که بازیگران از حدیث نفس خودشان روایت کنند و خوشبختانه  در این تئاتر ما بازیگرانی را میبینیم که از معضلات و مشکلات کاریشان می گویند .

وی که سابقه عکاسی در چند کار تئاتر را نیز در کارنامه هنری خود دارد  در رابطه با حضور چهر های سرشناس در اولین تجربه اش به عنوان کارگردان گفت:من  در رابطه با این متن اول با بهاره رهنما صحبت کردم چرا که به نظر من هر سه نقش را بهاره می توانست بازی کند اما ایشان به انتخاب خودشان یکی از نقش هایی را که دوست داشتند انتخاب کردند. من برای انتخاب بازیگر زیاد تحقیق کردم چرا که آن کسی که می خواهد بازی کند باید کسی باشد که آن باوری که من سال ها از آن حرف زدم را عملی کند .

اردویی در ارتباط با استفاده از چهره های سینمایی و تلویزیونی در کارش عنوان کرد:اگر چه ما بازیگر تئاتر هستیم، ولی اشکالی ندارد بازیگران سینما بیایند و یا تلوزیونی ها بیایند و ما در کنار آنها کار کنیم. کسی این کار را برای من نکرد اما من این کار را برای بقیه می کنم،  مثلا  مزدک رستمی که بازیگر بسیار خوبی است را در کنار رامین ناصر نصیر و بهاره رهنما قرار دادم .خانم شقایق دهقان نیز پیشنهاد بهاره بود و من فکر نمی کردم قبول کند اما کار را وقتی خواند از آن خوشش آمد و قبول کرد. خیلی من از ایشان راضیم چرا که اخلاق تئاتری دارد منظم است  و گذشته از همه اینها  شقایق خودش را به من سپرد و ما ساعت ها با هم کار کردیم .من از همه بازیگرانم سپاسگزارم که خودشان را به من سپردند و  چون اکثر بچه ها با من کار کرده بودند و یا  با کارهایم آشنا بودند  کار به راحتی جلو رفت .

کارگردان نمایش اسپانیایی در پایان اظهار داشت:من نیاوران را بسیار دوست دارم و خاطرات خوبی از آن دارم به خاطر کادر خوب و مجربش و همچنین فضای خوبی که این فرهنگسرا دارد. فکر نمیکردم چنین سالنی را به عنوان اولین تجربه ام به عنوان کارگردان به من بدهند و برای اجرا به فکر سالن های کوچکتر چون انتظامی و یا همین سالن گوشه نیاوران بودم. آقای سجادی مدیریت فرهنگسرا به ما خیلی لطف کردند و این فرصت برایمان فراهم شد که  از ایشان بسیار سپاسگذارم .

گفتنیست، (نمایش اسپانیایی) تا تاریخ بیستم آذر ماه، هر شب ساعت 20 در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران (سالن خلیج فارس) اجرا میشود. علاقمندان جهت خرید بلیط نمایش میتوانند با شماره رزرو 9380734193 تماس حاصل نموده و یا به سایت تیوال مراجعه نمایند.