مزدک میرعابدینی معتقد است جا‌به‌جایی مدیریت گروه هنر و تجربه به اکران فیلم‌ها آسیب زده است. او می‌گوید: مدیران سینمایی به فیلمسازی مانند من و کلا گروه هنر و تجربه اهمیتی نمی‌دهند.

 پایگاه خبری تئاتر: مزدک میرعابدینی، کارگردان فیلم سینمایی «مرد حلزونی» که در گروه هنر و تجربه در حال اکران است، درباره حذف سانس‌های این فیلم در سینماهای شهرستان‌ها و واگذاری هنر و تجربه به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: سانس‌های اکران در شهرستان‌ها از اسفند ماه سال گذشته حذف شد و این تغییراتی بود که ناشی از انتقال مدیریت هنر و تجربه به مرکز گسترش بود. چهار فیلم از جمله فیلم بنده همچنان در حال اکران است تا عملا چراغ هنر و تجربه را روشن نگه داشته‌ باشیم و جابه‌جایی‌ها انجام شود. همه چیز در راستای جابه‌جایی‌های مدیران است و ما قربانی این تغییر مدیریت شدیم. این کار نه تنها به فیلم آسیب زد بلکه در تبلیغات هم ما را زمین‌گیر کرده است، زیرا خبری از اکران سینمایی نیست و ما فقط در چند سینمای تهران نمایش داریم.

وی افزود: مدیران سینمایی به فیلمسازی مانند من و کلا گروه هنر و تجربه اهمیتی نمی‌دهند. این موضوع باعث شده تا هنر و تجربه نفس‌های آخرش را بزند. البته به ما حرف‌های دلگرم‌کننده می‌زنند اما در عمل تصمیماتشان به ضرر ماست. آن‌ها از فیلمسازانی که چراغی به یک مسائل می‌اندازند و گفتمان دارند، خوش‌شان نمی‌آید. کرونا سبب شده بود تا سینما هم به سمت خانه‌نشینی برود و این شرایط و تصمیمات نیز آن را تشدید کرد.

این کارگردان افزود: مردم اگر وقت داشته باشند در کنار خرید و مراکز فروشگاهی که می‌روند، فیلم هم می‌بینند. چون در عصر جدید هم سریال و هم فیلم سینمایی دیگر در سبد نمایش خانگی و در سایت‌های مختلف موجود هستند و چیزی که ما به اسم سینما سال‌ها عمر و جوانیمان را پایش گذاشتیم الان ماهیت دیگری پیدا کرده است.

میرعابدینی ادامه داد: با هر تهیه‌کننده‌ای صحبت می‌کنم، می‌گوید فیلمی که ۱۵ میلیارد هزینه ساخت بابتش بدهیم باید تقریبا سه برابر درآمد داشته باشد تا خرج خودش را دربیاورد. اما کدام از فیلم‌های ما قابلیت این مقدار از برگشت مالی را دارند؟ مگر چند فیلم کمدی در سال ساخته می‌شود و تازه اگر ساخته شود خروجی آن باعث می‌شود تا دستمزدهای بازیگران چندبرابر شود. شرایط سینما باعث شده تا سینماگران هم به سمت سریال‌سازی بروند و بقیه عملا تقدیر عجیبی در این سینما دارند. من بیست و یک سال است که در سینما کار می‌کنم. ولی هم بیمه و هم زندگی‌ام با خودم است. الان هم بدون پنهان کاری و آشکارا دارند این کارها را انجام می‌دهند تا ما دیگر فیلم نسازیم. هم دنیا و هم ایران به این سمت رفته است که از سینما چیزی جز سرگرمی باقی نماند و ارزش هنر پایین بیاید. اگر اعتراض هم کنیم حرف‌های تکراری می‌زنند که چندان ارزشی ندارند. ما نسبت به تصمیمات و کارهایی که برخی مدیران انجام می‌دهند، می‌دانیم تصمیمات‌شان غلط اما کاملا هوشمندانه است که در جهت ارتقای فرهنگ و تمدن نیست بلکه دقیقا خلافش است. از نظر آن‌ها ما حرف و عمل اشتباه داریم و زیاد حرف می‌زنیم اما آن‌ها قدرت دارند و تصمیم گیرنده‌ هستند و تو هیچ اعتراضی هم نباید انجام دهی چون نتیجه‌ای به همراه ندارد. بنابراین فعلا کاری از دست ما برنمی‌آید. برای حل مسائل باید به عقب برگشت.

مزدک عابدینی همچنین گفت: سیستم سینمایی ما خنده‌دار است. روزی که از آمریکا برگشتم و دی‌وی‌دی‌های فیلم‌های مهم ایرانی را کنار خیابان دیدم آن روز جایگاه سینما در کشور برایم روشن شد. این واقعیت تلخی است. در خانواده ما به سبب شغل پدر و مادرم همیشه در دستمان کاغذ و قلم بوده و سینما را از این طریق شناختیم و پیش گرفتیم ولی متاسفانه از ما سوءاستفاده شده چون بلد نبودیم حق‌مان را بگیریم.

کارگردان فیلم «مرد حلزونی» در پایان اشاره کرد: مرد حلزونی فیلمی کاملا ایرانی است. ظاهرش ممکن است آمریکایی و غربی باشد اما درونش شبیه خود من شرقی است. فیلم را با بودجه شخصی خودم ساختم. البته من همیشه گفته‌ام که این فیلم به عوامل شریف آن تعلق دارد. متاسفانه فیلم در زمان نامناسبی اکران شد اما همین که در ایران اکران شد خوشحالم. این فیلم اولین بار در لهستان اکران شد. اکنون نیز حرف‌هایی با مجموعه هاشور زده‌ایم که اکران و نمایش خارجی و آنلاین هم داشته باشیم.