نمایش «دژاوو» به کارگردانی ندا شاهرخی که درباره به خودشناسی رسیدن زنی است که به دنبال همسر ناپدید شده اش می گردد از 18 آبانماه در تماشاخانه آو به صحنه رفته است.

پایگاه خبری تئاتر: ندا شاهرخی کارگردان این اثر نمایشی گفت: نمایش «دژاوو» از 18 آبان ماه اجرای خود را در تماشاخانه آو آغاز کرده است. این اثر نمایشی روایت زنانه ای از ماجرای زندگی زن هایی است که دور و برمان زیاد دیده می شوند اما ما توجهی به آنها نداریم. «دژاوو» درباره زنی است که همسرش سالهاست ناپدید شده و او مدتهاست که به دنبال این مرد و دلیل ناپدید شدن می گردد.

وی درباره شیوه روایت نمایش توضیح داد: شیوه روایت این اثر به شکل رئالیسم جادویی است به این معنی که پایه کار رئالیستی است و ما روی این پایه جادو را سوار کرده ایم اما نمایش به شکلی طراحی شده که مخاطب متوجه بخش های واقعی کار خواهد شد چون زیاد قصد نداریم که تماشاگر وارد خواب و رویا شود بنابراین روی سطحی از واقعیت نگاه داشته می شود. 

این کارگردان تئاتر درباره مفهوم دژاوو بیان کرد: دژاوو یا آشناپنداری به معنای دیدن صحنه ای در زندگی واقعی است که به نظر می رسد پیش از این آن را دیده ایم اما این اتفاق به دلیل فعالیت مغز است که اتفاقی را که رخ می دهد به جای اینکه وارد زمان حال کند به بخش حافظه انتقال می دهد. این اتفاق در این نمایش دستمایه ای می شود برای تجدید نظر زن در زندگی واقعی اش. چون زن داستان در جستجویی که برای یافتن همسرش دارد در شبی بارانی گذرش به یک اتاقک دور افتاده و تاریک می افتد و آنجا با دو زن دیگر که از بارندگی به اتاقک پناه آورده اند روبرو می شود. این اتفاق و آشنایی آنها پای زن را به ماجراهای پیچیده و دور از ذهنی باز می کند.

عکس نمایش دژاوو

شاهرخی ادامه داد: در این نمایش زن بعد از سال ها متوجه می شود که ناخواسته چه بلایی سر خودش آورده و باعث نادیده گرفتن و حذف خودش از زندگی شده است. اتفاقاتی که برای زن در طول نمایش رخ می دهد در هاله ای از رویا و واقعیت اتفاق می افتد و در این میان زن با دو زن دیگر که از اسطوره های ایرانی به دنیای حال آمده اند آشنا می شود و طی صحبت با آنها متوجه می شود اتفاقاتی که در زمان معاصر برای خودش رخ داده در دنیای اسطوره ها نیز بر سر این دو زن آمده و موجب حذفشان از تاریخ شده است.

وی در پایان صحبت هایش درباره انتخاب تماشاخانه آو برای این اجرا گفت: متاسفانه در سالن های خصوصی همه مسائل مادی بر عهده خود گروه است و هیچ نهادی از نمایش حمایت نمی کند اما خوشبختانه فضای تماشاخانه آو که یک سرداب قدیمی بوده کاملا مناسب اجرای نمایش ما بود و از این نظر به ما کمک فراوانی شد.

نوال شریفی، میترا گرجی، سپیده عیدی و مرتضی یونس زاده بازیگران این نمایش هستند. همچنین نسیم ملکی طراح لباس، روزبه عیدی دستیار کارگردان، عنایت الله خادم بشیری موسیقی، حامد جوهرستانی نوازنده کوبه ای، فهیمه ادیب عکاس، سعید بهشتی طراح پوستر و بروشور و مهرانگیز قهرمانی روابط عمومی دیگر عوامل اجرایی این نمایش اند.

 نمایش «دژاوو» به نویسندگی آیت دولتشاه و کارگردانی ندا شاهرخی از 18 آبان تا 8 آذرماه ساعت 20:30 در تماشاخانه آو واقع در میدان فاطمی، ابتدای خیابان شهید گمنام، خیابان جوان مهر، پلاک 26 اجرا می شود.

عکسهای نمایش «دژاوو»