محمدرضا رضائیان تهیه کننده و کارگردان برنامه تلویزیونی «کتاب باز» در واکنش به حاشیه‌های پیش آمده درباره پخش فصل این برنامه تلویزیونی در صفحه اینستاگرامی خود توضیحی ارایه کرد.

پایگاه خبری تئاتر: برنامه تلویزیونی «کتاب‌باز» از سال ۹۵ به کارگردانی و تهیه کنندگی محمدرضا رضائیان روی آنتن شبکه نسیم رفته است. این برنامه به غیر از فصل اول خود که با اجرای امیرحسین صدیق روی آنتن رفته بود، فصل دو، سه و چهار را با اجرای سروش صحت همراه بود که اجرای این بازیگر، کارگردان و نویسنده به محبوبیت این برنامه اضافه کرد.

پس از اتمام فصل چهارم این برنامه، در ماه‌های اخیر زمزمه‌های درباره پخش نشدن فصل پنجم و یا پخش این برنامه بدون حضور مجری اصلی آن شنیده می‌شد که با واکنش‌های متفاوتی هم همراه بود.

یکی از احتمالات حضور وحید یامین‌پور معاون امور وزارت ورزش و جوانان به عنوان مجری در فصل پنجم این برنامه تلویزیونی بود که با یک توئیت از این فعال رسانه‌ای و فرهنگی، این احتمال رد شد.

محمدرضا رضائیان تهیه کننده و کارگردان برنامه تلویزیونی «کتاب باز» بالاخره سکوت طولانی مدت خود را درباره حواشی این برنامه تلویزیونی شکست و در صفحه اینستاگرامی خود یادداشتی را منتشر کرد.

متن یادداشت رضائیان به این شرح است: «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

عید فطر سال ۱۴۰۱ پس از پخش آخرین قسمت از فصل پنجم کتاب‌باز، بلافاصله جلسات اتاق فکر برای تولید فصل جدید آغاز و بعد از آن طرح برنامه تقدیم شبکه‌ محترم نسیم شد.

در دوره مدیران سابق سازمان صدا و سیما، در حالی که مهیای مراحل اجرایی فصل جدید بودیم، شبکه از طرف یکی از معاونت‌های تلویزیون اعلام کرد: «تولید فصل جدید «کتاب‌باز» فعلاً متوقف شود.» از آن زمان طی جلسات و پیگیری‌های متعدد برای حل و فصل موانع، علت توقف را جویا شدم و متاسفانه پس از گذشت چند ماه، چرایی این تصمیم برای حقیر روشن نشد.

بعد از آن و به دلیل تغییرات مدیریتی جدید در سطوح عالی سازمان و روند انتصابات (که تا همین روزهای اخیر ادامه داشته) باز هم تصویر روشنی از وضعیت «کتاب‌باز» پیدا نکردم.

فاصله‌ یک‌ساله از پخش آخرین فصل برنامه، به درازا کشیدن پیگیری‌ها و دست خالی بنده برای پاسخگویی به مطالبه و چشم‌انتظاری خانواده بزرگ «کتاب‌باز»، فضای رسانه‌ای را برای انتشار گمانه‌زنی‌های مختلف مستعد کرد.

تا جایی که یکی از خبرگزاری‌ها مطلبی را منتشر کرد که منجر به انتشار خبرهای ضد و نقیض و ایجاد فضای غبارآلود رسانه‌ای شد.

به عنوان نمونه سوال یکی از خبرنگاران درباره‌ وضعیت «کتاب‌باز» و پاسخ ریاست محترم صدا و سیما، با تیترها و برداشت‌های بعضا متضاد روبرو شد. از تیتر «عدم ممنوع‌الکاری سروش صحت و حذف او توسط تهیه‌کننده» تا تیتر «عدم ممنوع‌الکاری سروش صحت و تغییر تهیه‌کننده‌ برنامه»؛ به این دو، انبوه عکس‌العمل‌ها، پیام‌ها و سوال‌های اهل رسانه، فرهنگ، هنر و… را هم اضافه کنید!

در این میان به دور از همه‌ حواشی و شایعات رسانه‌ای به‌وجود آمده، طی تماس‌ها و جلساتی سعی کردم وضعیت «کتاب‌باز» به فضای روشن‌تری نزدیک شود.

باتوجه به حسن نظر ریاست محترم سازمان نسبت به برنامه‌ «کتاب‌باز» در روزهای اخیر و تاکید ایشان مبنی بر روشن شدن وضعیت برنامه توسط مدیران شبکه نسیم و دست‌اندرکاران برنامه، امیدوارم تلاشی که طی شش سال گذشته در جهت امانت‌داری و حفظ این سرمایه‌ مهم فرهنگی داشته‌ایم، بار دیگر خانواده‌ بزرگ «کتاب‌باز» عزیز را به بهترین شکل ممکن گرد هم آورد.»