انجمن صنفی نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران اعلام کرد که برنامه‌های اردیبهشت این انجمن که با نکوداشت بیضایی نیز همراه بود لغو شده است.

 پایگاه خبری تئاتر: در متن خبر لغو رویداد آمده است:‌  «این انجمن هم‌چون دیگر انجمن‌ها و ‌کانون‌های خانه‌ی تئاتر، در تدارکِ برگزاری دو نشست علمی و یک نکوداشت بود که متأسفانه در آخرین لحظات، بنا بر صلاح‌دید سرپرست خانه‌ی هنرمندان ایران لغو شد.

بر اساس آخرین خبر این انجمن نیز اعلام شده بود دو سمینار و آیینِ نکوداشت استاد بهرام بیضایی از ۲۸ تا ۳۰ اردی‌بهشت‌ماه ۱۴۰۱ در تماشاخانه‌ی استاد جوانمرد عمارت جدید خانه‌ی تئاتر برگزار خواهد شد، اما با توجه به این که ایمنی این تماشاخانه تا این لحظه از طرف سازمان آتش‌نشانی تأیید نشده و آلودگی هوا و تعطیلاتِ اخیر برگزاری این دو سمینار و آیین نکوداشت توسط انجمن صنفی نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران در این مکان نیز امکان‌پذیر نیست.

بدین وسیله انجمن صنفی نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان ایران پیشاپیش از همه‌ی استادان، سخنرانان و مدعوین عزیز پوزش می‌خواهد و به اطلاع می‌رساند در نخستین مجال و زمان، این سلسله نشست‌ها و نکوداشت‌ها برگزار خواهد شد.

برای اعضای محترم انجمنِ صنفی نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمانِ تئاترِ ایران، جامعه‌ی هنری و مردمِ بزرگِ ایران سربلندی، آرامش و صلح آرزومندیم.»

قرار بود انجمن صنفی نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران در سه روز متوالی، از چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه تا جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، به ترتیب سمینارهای نمایش‌نامه نویسی و گفت‌وگو، نمایش‌نامه‌نویسی و سانسور و آیین نکوداشت بهرام بیضایی را در سالن استاد جوانمرد عمارت جدید خانه تئاتر برگزار کند. 
 
سخنرانی محمود دولت‌آبادی (نویسنده)، سهیلا نجم (استاد دانشگاه و پژوهشگر تئاتر)، حمید امجد (نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان و پژوهشگر تئاتر) و پانته‌آ بهرام (بازیگر تئاتر و سینما) برای آیین نکوداشت بهرام بیضایی (نمایش‌نامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و سینما) و نیز خوانش قسمتی از فیلمنامه "اشغال" بهرام بیضایی توسط محمد رحمانیان (نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما) که از آن اقتباس نمایشی داشته، بخشی از برنامه‌های اعلام شده بود. 

همچنین پیش‌تر برنامه‌ها و نمایش‌های متعددی در تماشاخانه عمارت جدید خانه تئاتر برگزار و اجرا شده است که اعلام تایید نشدن ایمنی آن از سوی آتش‌نشانی و ذکر این موضوع به عنوان یکی از دلایل لغو برنامه انجمن صنفی نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان ایران قابل تامل است و از سوی لغو آن توسط سرپرست خانه هنرمندان هم جای سوال دارد !