گزارشی از وضعیت سریال «آهوی من مارال» به کارگردانی مهرداد غفارزاده که به موازات سریال «جیران» با موضوع ناصرالدین‌شاه ساخته شد و در پی شکایت کارگردان «آهوی من مارال»، دادگاه رأی به امکان پخش «جیران» در پلتفرم‌ها داد.

پایگاه خبری تئاتر: «مارال» و «جیران» قصه طولانی دارند؛ ۲سریال در شبکه نمایش خانگی که دچار مشکل شده‌اند. اختلاف از آنجا شروع شد که کارگردان «مارال» عنوان کرد که داستان «جیران» از روی فیلمنامه‌اش ساخته شده، با اینکه «جیران» از شبکه نمایش خانگی پخش شده و از قضا منتقدان زیادی را هم دارد اما مهرداد غفارزاده هم دست به شکایت شده است و مصرانه پیگیر حق و حقوق فیلمنامه و سریالش است. غفارزاده هم در دیوال عدالت اداری و هم در دادگاه فرهنگ و رسانه شکایت خود را تقدیم کرده و به‌گفته خودش پرونده در جریان است.

قصه مارال 

«آهوی من مارال» به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه‌کنندگی مشترک سعید خندق‌آبادی و بهروز خوش‌رزم، پروژه‌ای در شبکه نمایش خانگی بود که به موازات سریال «جیران» با موضوع ناصرالدی‌شاه ساخته شد و همین مسئله انتقاد و شکایت کارگردان «آهوی من مارال» را به‌دنبال داشت. در نهایت دادگاهی در سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر(ساترا) تشیکل شد و رأی به امکان پخش «جیران» در پلتفرم‌ها داد. اما سریال در حالی پخش شد که سازندگان «مارال» می‌گویند این سریال نعل‌به‌نعل کپی‌برداری از فیلمنامه سریالشان است. حالا تولید این سریال متوقف مانده اما غفارزاده عنوان کرده که پرونده تولید بسته نشده و این سریال حتما باقیمانده تولیدش را خواهد داشت و بدون شک پخش می‌شود.

مارال حتما پخش می‌شود

حسن معجونی که این روزها در دیگر سریال شبکه نمایش خانگی «راز بقا» بازی دارد، درباره سرنوشت «مارال» نوشته است: «همین چند ماه پیش با شروع پخش سریال «جیران»، سریال «آهوی من مارال» پرونده‌اش بسته شد. تنها عایدی ما همین عکس بود که نقش قوری شد. یک‌سال تمام وقت گذاشتیم بی‌دستمزد و کسی نپرسید از کجا می‌خورید. ما شاهیم و خزانه ما هم پر است. نشستیم در اندرونی و چایمان را نوشیدیم. مهم دغدغه مملکت‌داری است که ما داریم.» به‌گفته غفارزاده، در سریال «آهوی من مارال» ۷۵درصد از تولیدات انجام شده و تنها ۲۵درصد آن باقی مانده است. این سریال در ۲۰قسمت راهی پخش می‌شود. این کارگردان تأکید می‌کند که پرونده «آهوی من مارال» برای ساخت بسته نشده است و مابقی هم تولید و قطعا پخش می‌شود.

‌قضاوت جانبدارانه  ساترا

مهرداد غفارزاده، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما هم درباره جلسه کارشناسی که درباره شباهت‌های سریال مارال و جیران در ساترا برگزار شد، به روزنامه همشهری توضیح داد: «مسئولان وقت ساترا به شکل یک طرفه نظر کارشناسی خود را در جلساتی که گذاشتند، اعلام کردند، چرا که این جلسه در ۶ساعت برگزار شد و این در حالی است که ۵قسمت سریال جیران دیده شده است، مشخص نیست چه فرصتی برای مقایسه، کارشناسی و تطابق فیلمنامه گذاشته شده است.»  وی با تأکید بر اینکه در این زمان، فرصت کارشناسی وجود نداشته می‌گوید: «جلسه کارشناسی را ‌ و نظرخواهی در تایم کوتاه و به‌صورت پرسشنامه تست چهارگزینه بوده و یک جلسه نمایشی برای توجیه صدور مجوز غیرقانونی پخش بوده. چون طبق قانون هر سازنده‌ای چنانچه پس از دریافت مجوز ساخت متن را تغییر بدهد و یا چیزی کم یا به آن الحاق کند، نباید مجوز پخش بگیرد و ساترا بدون درنظر گرفتن این موارد و رأی محکومیت حذف شباهت‌ها مجوز پخش داده و به همین‌خاطر، هر نتیجه‌ای نمی‌توانست منصفانه باشد. همین موضوع را هم در جلسه مشترکی با کارشناسان پیش از شروع جلسه اعلام کردیم که حق شکایت کیفری برای ما محفوظ است. پس از صدور نظر کارشناسی ساترا تصمیم ما برای شکایت کیفری جدی‌تر شد. اما دست نگه داشتیم تا سریال «جیران» پخش شود تا تطابق‌های لازم صورت بگیرد. ۳قسمت سریال که پخش شد، آن را دیدیم و همانطور که فکر می‌کردیم شباهت‌هایی به وضوح و روشنی بین طرح و فیلمنامه ما با جیران وجود داشت.»

شکایت در دیوال عدالت اداری

غفارزاده با عنوان این مطلب که با پخش «جیران» دیدیم که شباهت‌ها خیلی زیاد است، یادآور می‌شود: «ما پس از پخش ۳قسمت به این نتیجه رسیدیم که خیلی سریع اقدام به شکایت کیفری کنیم. این کار را کردیم و بازپرس تطبیق فیلمنامه‌ها و طرح فیلمنامه و همچنین فیلم ساخته شده جیران و مارال را به کارشناسی ارجاع داده و کارشناس هم با مقایسه دقیق نظر خودش را اعلام کرده و حالا ما منتظر نظر بازپرس پرونده هستیم. این شکایت از اسماعیل عفیفه و حسن فتحی و فیلیمو بوده است. البته از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ساترا هم در دیوان عدالت اداری به‌خاطر صدور مجوزهای غیرقانونی شکایت کرده‌ایم و پیرو همین شکایت ۲جلسه رسیدگی هم گذاشته شده است.»‌


منبع: همشهری آنلاین
نویسنده: فهیمه پناه آذر