سیدمحمدجواد طاهری که حدود یک ماه است به عنوان مدیر جدید مجموعه تئاتر شهر معرفی شده، درباره رویکردش نسبت به شورای مشورتی، تعیین حریم این مجموعه نمایشی و تقویم اجرایی تئاتر شهر توضیح داد.

 پایگاه خبری تئاتر: اوایل خرداد ماه امسال بود که «سید محمدجواد طاهری» به‌عنوان مدیر جدید مجموعه تئاتر شهر جایگزین ابراهیم گله‌دارزاده شد؛ مدیرکل هنرهای نمایشی در حکم انتصابش، نقشه راه طاهری را با سرفصل‌های «ارتقای ساختار اداری، شفاف‌سازی در ضوابط و مقررات، ایجاد یک مرکز تئاتر حرفه‌ای کشور و ترسیم چشم‌انداز دقیق از اجراهای نمایشی و تشخص بخشی به تالارهای مجموعه» مشخص کرد. اما در کنار این دستورالعمل‌ها، نقش «شورای هنری» را نیز پر رنگ کرده بود. شوراهای مشورتی در دوره‌هایی مانند زمان مدیریت شهرام کرمی در برخی تماشاخانه‌های دولتی همچون تئاتر شهر فعال بود و در دوره‌هایی غیر فعال و حالا به نظر می‌رسد این شورا قرار است دوباره احیا شود تا تصمیم‌های مربوط به تقویم اجرایی تئاتر شهر به صورت جمعی گرفته شود. در ماه نخست آغاز به کار مدیر جدید مجموعه تئاتر شهر، با او گفتگویی داشتیم که مشروح این گفتگو را می‌توانید در ادامه بخوانید.

با توجه به تعطیلی‌های طولانی مدت تئاتر در دوره کرونا، بسیاری از اجراها دومینو وار به تعویق افتادند و به نظر می‌رسد تماشاخانه‌های دولتی هنوز نتوانسته‌اند از زیر بار تعهدات قبلی خود در نوبت اجرا بربیایند. وضعیت درخواست‌های جدید برای اجرا در این مجموعه چگونه است؟ و چه برنامه‌ای در این زمینه دارید؟

برخی تفاهم‌ها از قبل صورت گرفته اما این به معنای، قطعی بودن اجراها نیست؛ به هر حال مدیریت تغییر کرده و به تبع آن شرایط و روند نیز تغییراتی خواهد داشت البته تغییراتی به سمت اصلاح روند؛ در مورد درخواست‌های زمان کرونا هم باید توضیح دهم با توجه به اینکه اعتبار مجوز بازخوانی متون یک سال است، به نظر می‌رسد این متون باید دوباره در چرخه درخواست و بازخوانی قرار بگیرند، گاهی نیز این عدم نتیجه برای اجراها به دلیل پیگیری نکردن متقاضی در همان زمان بوده که در شرایط جدید مستلزم طی کردن فرآیند جدید است تا بتوانیم برنامه‌ریزی مناسب‌تر و دقیق‌تری برای اجراهای پیش‌رو داشته باشیم. همان گونه که قبلا هم اشاره داشتم، به نظر می‌رسد وجود و فعالیت یک مجموعه در قالب شورا که جزییات بیشتری از  نحوه تشکیل و معرفی اعضای آن طی روزهای آینده اطلاع‌رسانی می‌شود، برای گزینش و انتخاب آثار متقاضی برای اجرا در تالارهای تئاتر شهر به شرط مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند بسیاری از آسیب‌هایی که ما هم اکنون با آن مواجه هستیم را به حداقل رسانده و یا شاید حذف کند.

جدای از بحث کیفیت و چگونگی عملکرد شوراهای مشورتی و هنری تئاتر شهر در دوره‌های مختلف، اساسا فکر می‌کنید چنین شورایی چقدر می‌تواند کارکرد داشته باشد؟

بنده قطعا آگاهم همین شورا در صورت فقدان برنامه‌ریزی اصولی و منسجم در این زمینه، ممکن است آسیب جدیدی برای تئاتر شهر باشد. کما اینکه ما در دوره‌های گذشته نیز شاهد چنین شوراهایی بودیم ولی بعد از مدت کوتاهی خود آن شورا باعث پیچیدگی‌های جدیدی در روند اجرا می‌شد. پس تلاش ما این است که با استفاده از تجربه‌های گذشته و ضابطه‌مند کردن مواردی که به آن اشاره داشتم، بتوانیم شاهد بالا بردن کیفیت اجراها در این مجموعه باشیم. به هر حال تئاتر شهر پیشانی تئاتر کشور است پس وظیفه ما صیانت از جایگاه بالای این مجموعه است.

آیا قرار است در ارائه نوبت اجرا به هنرمندان از الگوی خاصی پیروی شود؟ مثلا به نمایشنامه‌های ایرانی،‌ دینی یا مواردی که مورد تاکید وزیر ارشاد بوده اولویت بیشتری داده شود؟ یا سیاست دیگری پی گرفته خواهد شد؟

یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها و دستاوردهای ارزشمندی که تئاتر ایران از آن برخوردار است توجه بسیاری از هنرمندان ارزنده عرصه نمایش به فرهنگ و ادبیات با اولویت‌های ملی، مذهبی و انسانی است که طی سال‌های اخیر منجر به تولید بسیار ارزشمندی در حوزه نمایش شده؛ از سوی دیگر مجموعه تئاتر شهر هم به عنوان یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های نمایشی کشور همواره در دوره‌های مدیریتی مختلف تلاش کرده تا در بخشی از فعالیت‌های اجرایی خود و البته وظایفی که به عنوان یک نهاد دولتی برعهده دارد اجرای چنین آثاری را در حد مقدورات و امکاناتی که برخوردار است در اولویت فعالیت‌ها و برنامه‌های خود قرار دهد. به هر حال مضامین ملی، مذهبی و انسانی در قالب تجربه‌های جدید و فرم‌های خلاقانه نمایشی به واسطه توانمندی‌های هنرمندان شریف تئاتر ایران، حتماً مورد توجه این مجموعه خواهد بود ولی در مورد نوبت اجرا، فرآیندی خواهیم داشت که به زودی اعلام می‌شود که قطعا یکی از مراحل مهم قرار گرفتن در نوبت اجراهای عمومی، تایید کیفی اعضای شورا خواهد بود تا هم بتوانیم شرایط منصفانه‌تری را با حداقل نگاه شخصی و سلیقه‌ای را برای میزبانی از هنرمندان عزیز تئاتر کشورمان ایجاد کنیم و هم بتوانیم جایگاه این مجموعه از منظر کیفیت آثار اجرایی را به واسطه توانایی‌های ارزشمند اهالی تئاتر حفظ و ارتقاء بخشیم.

بحث تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر از سال‌ها پیش مطرح بوده و در دو سه سال اخیر به صورت جدی‌تر هم پیگیری شده است؛ قول‌هایی هم از سوی مدیران شهری و وزارت ارشاد برای این ماجرا داده شده اما هنوز به مرحله نهایی نرسیده است. اکنون این قضیه در چه مرحله‌ای قرار دارد و دیدگاه شما نسبت به آن چیست؟

موضوع حریم تئاتر شهر یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌هایی است که طی سال‌های اخیر مورد توجه مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی، مدیریت مجموعه تئاتر شهر (طی ادوار مختلف)، هنرمندان، اهالی رسانه و حتی شهروندان عزیز قرار گرفته است. شرایطی که با توجه به نظرات کارشناسی متعددی که در آن چه در مقام مخالف و چه در مقام موافق مطرح شده دربرگیرنده نکات مهمی است که تمرکز سنجیده‌تر روی این مساله مهم را دو چندان می‌کند. کما اینکه بنده طی این مدت به دقت موضوعات مربوط به ماجرای تعیین حریم تئاتر شهر را هم در رسانه‌ها و هم از مراجع دیگر بررسی می‌کردم تا بتوانم با نگاه گسترده‌تری در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهم. به هر حال اجرایی شدن آنچه از آن به عنوان تعیین حریم تئاتر شهر مورد توجه قرار گرفته، پروژه بسیار مهم و در عین حال حساسی است که نیازمند تعیین مصوبات مختلف از مراجع قانونی و هماهنگی کامل بین چند مجموعه دولتی و نهادهای دیگر است که همین فرآیند کمی به زمان نیاز دارد. اما شما مطمئن باشید موضوع تعیین حریم یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اداره کل هنرهای نمایشی و بنده به عنوان مدیر جدید مجموعه تئاتر شهر است که به زودی جزییات جدیدی از پیگیری‌های به عمل آمده در این زمینه پس از قطعی شدن آنچه انجام گرفته از طریق روابط عمومی مجموعه، اطلاع رسانی خواهد شد. بدون تردید حفظ جایگاه بسیار ارزشمند مجموعه تئاتر شهر به عنوان یک ساختمان دارای ثبت ملی وظیفه همه ماست که بتوانیم با به‌سازی و تلاش برای کاهش حداکثری آسیب‌های اجتماعی و فیزیکی که طی سال‌های اخیر لطمات بسیار زیادی را به مجموعه وارد ساخته، میزبان شایسته‌ای برای هنرمندان و تماشاگران فرهیخته تئاتر باشیم تا بتوانند با خیالی آسوده و بدون دغدغه به مجموعه تئاتر شهر مراجعه کنند و از آثار نمایشی به صحنه رفته و دیگر خدماتی که این مجموعه با قابلیت‌های ارزشمند معماری‌اش دارد، بهره‌مند شود. بنده چه به عنوان یک هنرمند تئاتر، چه به عنوان یک تماشاگر، چه به عنوان یک شهروند و چه به عنوان مدیر مجموعه، معتقدم فضای اطراف مجموعه باید طوری باشد که عموم مردم بتوانند از این فضا استفاده کنند اما از طرفی هم باید بتوانیم برای استقرار و استمرار چنین شرایطی، فضای امنی را ایجاد کرده و آسیب‌های آن را به حداقل برسانیم.


منبع: خبرگزاری ایلنا