کانون کارگردانان سینمای ایران ابراز امیدواری کرد که مجوز اکران عمومی فیلم «برادران لیلا» زودتر صادر شود.

 پایگاه خبری تئاتر: شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران دریافت جایزه فیپرشی (فدراسیون بین المللی منتقدان) در جشنواره فیلم کن را به سعید روستایی برای فیلم «برادران لیلا» تبریک گفته و این جایزه را آغازی دیگر جهت موفقیت‌های این‌ کارگردان شاخص سینمای ایران‌ دانسته است.

در ادامه پیام این کانون آمده است: کانون کارگردانان سینمای ایران همچنین امیدوار است با درایت آقای خزاعی، ریاست‌ محترم سازمان سینمایی، مجوز نمایش عمومی فیلم «برادران لیلا» هر چه زودتر صادر شود.

مدتی قبل‌ سیدجمال ساداتیان -رییس هیات مدیره دفتر پخش خانه فیلم - گفته بود که این فیلم در مرداد ماه اکران خواهد شد، اما با حاشیه‌هایی که در جشنواره کن پیش آمد و اینکه فیلم بدون پروانه نمایش در این رویداد شرکت کرده بود، مدیران سازمان سینمایی و شخص وزیر ارشاد به موضع‌گیری در قبال این ساخته سعید روستایی پرداختند و اعلام کردند که طبق قانون با فیلم برخورد می‌شود.

محمد مهدی اسماعیلی - وزیر ارشاد - گفته است: این فیلم قانون را رعایت نکرده است، ما چه کار کنیم؟ برای اینکه این اتفاق پیش نیاید سازمان سینمایی دعوت‌شان کرد تا مراحل صدور مجوز اکران را طی کنند اما این اتفاق نیفتاد و در دوره جدید بنای ما اجرای قانون است. اما بدون اعتنا به قانون، این فیلم در جشنواره کن اکران شده است. در مورد «برادران لیلا» طبق روال قانونی ان‌شاءالله عمل می‌شود. ممکن است که تبصره یا ماده‌ای وجود داشته باشد و بتواند مشمول آن شود اما من به دوستان در سازمان سینمایی گفتم مُر قانون را رعایت کنند.

البته جواد نوروزبیگی‌، یکی از تهیه‌کنندگان فیلم «برادران لیلا» پیش از این اظهارنظرها گفته بود که ماجراهای مربوط به «برادران لیلا » مربوط به زمان تغییر دولت بوده و فیلم با تعامل سازمان سینمایی راهی جشنواره کن شده است.

اگرچه مشخص نیست سازمان سینمایی چه برخوردی را با این فیلم مدنظر دارد، ولی سعید روستایی همین چند روز قبل از اکران فیلمش به زودی خبر داده بود و گویا مذاکراتی برای به سرانجام رساندن فیلم در حال انجام است، بویژه آنکه نوروزبیگی پیش‌تر هم گفته بود که دستورالعمل حضور فیلم‌ها در جشنواره‌های خارجی در این دولت تغییر کرده و با شناختی که از مدیران سازمان سینمایی دارد بعید می‌داند با فیلمی که به خارج از کشور رفته و جایزه هم گرفته، رفتاری داشته باشند که بخواهند کل فیلم را آرشیو کنند.

شرایط اکران سینما در این روزها پیچیدگی‌های خود را دارد و از نیمه مرداد که ماه محرم شروع می‌شود برخی فیلم‌ها احتمالا امکان اکران پیدا نکنند.

فیلم دو ساعت و چهل و پنج دقیقه‌ای روستایی که از طولانی‌ترین فیلم‌های امسال جشنواره کن بود، جایزه فیپرشی جشنواره را دریافت کرد. ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، سعید پورصمیمی، فرهاد اصلانی، پیمان معادی، محمد علیمحمدی، نیره محمدی و مهدی حسینی‌نیا بازیگران این فیلم هستند و کمپانی فرانسوی «Wild Bunch» نیز بخش بین‌المللی این فیلم را برعهده دارد.