توجه به سرمایه اجتماعی و بازگشت اعتماد عمومی کلیدواژه‌هایی پرتکراری است که دولت سیزدهم و در راس آن رئیس‌ جمهوری از آغاز به کار کابینه مدام و مکرر بر آن تاکید کردند. در این میان سلبریتی‌ها به عنوان یک بخش مهم جامعه در این جلب اعتماد عمومی نقش مهمی بر دوش دارند که نباید از کنار آن بی‌تفاوت گذشت.

 پایگاه خبری تئاتر: کمند امیرسلیمانی  معتقد است نقش سلبریتی ها در جلب اعتماد عمومی تا یک زمانی اهمیت داشت اما از وقتی فضای مجازی گستره‌تر شد و به نقطه ای رسیده ایم که نمی توان خبر کذب و واقعی را از هم جدا کرد، چهره های محبوب و مشهور هم آنچنان که باید و شاید نقش سابق را ندارند و خیلی تاثیرگذار نیستند.

این بانوی هنرپیشه می‌گوید: «ای کاش مردم در خصوص هر موضوعی تحقیق و فکر کنند و بعد در خصوص یک مسئله اظهارنظر کنند و دست به عمل بزنند نه اینکه با اعتماد صرف به صحبت هنرمندان اقدام به انجام کاری کنند. البته این توصیه به هنرمندان نیز وارد است. من اصلا موافق این موضوع نیستم که هنرمندان در یک جبهه قرار بگیرند و مردم در جبهه دیگر، هنرمندان هم از همین مردم هستند. من شغلم بازیگری است اما مانند بقیه مردم زندگی می کنم.»

سطح دانش، دیدگاه و سطح فرهنگ افراد با هم فرق دارد لذا اینکه یک سلبریتی به عنوان یک هنرمند حرفی بزند و واکنشی از خود نشان دهد که از طریق آن بتواند نظر همه مردم را جلب کند، کار مشکلی است.

امیرسلیمانی می افزاید: «من سعی می کنم همیشه موارد و مسائلی را که خودم قبول دارم و انجام می دهم را به دیگران توصیه کنم و در مورد آن حرف بزنم. اما در خصوص مطالبی که آگاهی ندارم تا حد امکان صحبتی نمی کنم چون زمانی که بدون آگاهی حرفی بزنیم درصد خطا هم بالا می رود و این اجتناب ناپدیز است. گاهی چنین خطاهای کلامی و رفتاری از سوی سلبریتی ها رخ داده، گرچه باید این نکته را هم ذکر کنم که هیچ شخصیت شناخته شده ای دلش نمی خواهد کاری کند یا حرفی بزند که آسیبی به مردم وارد شود. یعنی اگر هم تحت شرایط اجتماعی و جوی قرار بگیرد و در مورد مطلبی اظهار نظر کند یا حرفی بزند که بعدا ثابت شود راهکار خوبی نبوده، قطعا نیتش اذیت یا گمراهی افکار عمومی نیست اما گاهی پیش می آید.»

هنرمندان هر واکنشی از خود نشان دهند همیشه مورد قضاوت قرار می گیرند. او با تاکید بر این موضوع می گوید: «اگر ما بخندیم می گویند خیلی شادید، ناراحت باشیم می گویند شما چرا ناراحتید شما که ناراحتی ندارید، اعتراض کنیم می گویند شما چرا اعترض می کنید شما که شرایط تان خوب است، اعتراض هم نکنیم می گویند شما چرا بی خیال هستید و چیزی نمی گویید (باخنده). به همین خاطر الان بدترین زمان برای زدن حرف یا هر گونه توصیه ای است. البته منظورم این نیست که باید سکوت کرد معتقدم هر کسی می تواند عقاید خودش را بیان کند و مخاطبان می توانند با توجه به آگاهی ای  که دارند چیزی را بپذیرند یا نپذیرند. اصل این است که مردم هر چیزی را که می شنوند کوکورانه قبول نکنند و آدم ها را قضاوت نکنند. ما می توانیم خیلی اوقات گوش دهیم ولی هر گوش دادنی به معنای انجام آن کار و تاثیرپذیری و قبولش نیست. هر کسی آزاد است نظرش را بیان کند و من نوعی اجازه ندارم به آن بی احترامی کنم و ناسزا بگویم.»

وی در خصوص اعتماد عمومی به سلبریتی ها می گوید: «مردم اعتمادشان را به سلبریتی ها از دست داده اند. جمعیت ایران که فقط تهران نیست که بگوییم یک عده زیادی به روز هستند عده ای در شهرهای دورافتاده زندگی می کنند که در جریان خیلی چیزا نیستند لذا ممکن است چیزی ببینند که بسیار تحت تاثیر قرار بگیرند و در این میان ممکن است عده ای از سلبریتی ها بخواهند برای بیشتر دیده شدن جو درست کنند و بالا بیایند و مردم آنها را به یاد بیاورند. جو کنونی خوب نیست.»


منبع: همشهری آنلاین