کارگردان انیمیشن «آی دی» تاکید کرد انیمیشن‌سازان ایرانی با ساختن انیمیشن‌های مفهومی و کوتاه جشنواره‌ای، جایگاه بسیار خوبی در دنیا دارند.

 پایگاه خبری تئاتر: فهیمه قبادی کارگردان انیمیشن پنج دقیقه‌ای «آی‌دی» محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که برای حضور در دوازدهمین جشنواره پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتخاب شده بود درباره داستان این انیمیشن گفت: داستان انیمیشن «آی دی» درباره گورخری است که از محیطی که در آن زندگی می‌کند، ناراضی‌ست پس تصمیم می‌گیرد که از گله خود جدا شود. این حیوان در ادامه وارد شهر می‌شود و در آنجا اتفاقاتی را پشت سر می‌گذارد.

او درباره هدف خود از ساخت این انیمیشن بیان کرد: «آی دی» به‌گونه‌ای بیان مشغله‌های ذهنی من در قالب داستان است. تم اصلی این داستان را سو استفاده تشکیل می‌دهد اما تم‌های فرعی دیگری مثل مصرف‌گرایی، آسیب به محیط‌زیست و... را هم شامل می‌شود تا داستان مورد نظر من را به تصویر بکشد. کلمه «آی دی» که نام انیمیشن را تشکیل می‌دهد، مخفف کلمه Identification به معنی هویت است.

کارگردان انیمیشن «دیوونه‌ها» ادامه داد: لایه بیرونی داستان، به ظاهر گورخری را به تصویر می‌کشد که براساس ظاهرش مورد سو استفاده قرار می‌گیرد اما در واقعیت مصداق هر موجودی‌ست که می‌تواند در این موقعیت قرار گیرد. گورخر داستان وقتی که از اصالت و هویت واقعی خود دور می‌شود در جامعه‌ای مدرن و صنعتی که اسیر مصرف‌گرایی است و به محیط‌زیست اهمیت نمی‌دهد، قرار می‌گیرد تا بیشتر از او سو استفاده شود. نتیجه از دست دادن هویت گاهی اوقات جبران‌ناپذیر است و منجر به نابودی یک موجود یا یک شخص می‌شود.

قبادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره جایگاه انیمیشن در ایران اظهار کرد: انیمیشن در ایران هر روز بیشتر جایگاه خود را پیدا و مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند. برخی از آثار انیمیشن ما، به‌خصوص کارهای تلویزیونی، طرفداران بسیاری دارند، البته آثار جشنواره‌ای تنها توسط قشرخاصی از جامعه شناخته شده‌اند اما این روزها از طریق فضای مجازی بیشتر در دسترس عموم قرار می‌گیرند. انیمیشن‌سازان حرفه‌ای در این کشور حضور دارند که اگر ارگان‌های مربوطه حمایت بیشتری از آن‌ها داشته باشند در سال‌های آینده انیمیشن‌هایی باکیفیت بالا را شاهد خواهیم بود. به‌طور کلی انیمیشن‌سازان ایرانی با ساخت انیمیشن‌های مفهومی و کوتاه جشنواره‌ای، جایگاه بسیار خوبی در دنیا دارند.

او درباره نقش مرکز گسترش در ساخت آثار انیمیشن تصریح کرد: مرکز گسترش با حمایت آثار انیمیشن کمک بسیاری به قشر جوان می‌کند تا بتوانند ایده‌های خود را به تصویر بکشند. خیلی ازکارها به دلیل نداشتن تهیه‌کننده خوب یا توان مالی فیلمساز از ابتدا متوقف می‌شوند اما مرکز گسترش با کمک به آن‌ها و پیشرفت انیمیشن ایران از این اتفاق جلوگیری می‌کند. شاید اگر حمایت‌های مرکز گسترش وجود نداشت باز هم می‌توانستم انیمیشن «آی دی» را بسازم اما با حمایت این مرکز و راهنمایی‌های استادان، به‌خصوص امیرمحمد دهستانی معاون انیمیشن آن، توانستم به نتیجه مطلوب‌تری برسم.

این فیلمساز در پایان درباره جشنواره پویانمایی تهران مطرح کرد: این جشنواره یکی از جشنواره‌های معتبر در عرصه بین‌المللی است و حضورم با انیمیشن «آی دی» در این جشنواره از افتخارات من محسوب می‌شود. هر فیلمسازی دوست دارد که فیلمش در جشنواره‌های معتبر دنیا حضور داشته باشد و دیده شود تا حرف خود را در قالب فیلم به اشتراک بگذارد.