چارسو پرس: این بازیگر و کارگردان تئاتر که این روزها با نمایش «در گوش سالمم زمزمه کن» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، ادامه داد:گاهی گفته میشود هنرمندان تئاتر درآمدهای گزافی دارند؛ باید بگویم تئاتر در هیچ جای دنیا درآمد و تعریف اقتصادی ندارد. هنرمندان تئاتر ما هم هرگز از طریق تئاتر، تامین معیشت نمیشوند. ما از جیب خودمان هزینه میکنیم که تئاتر جریان داشته باشد. اما این نوع برخوردها و انتقادها در کار ما تاثیر منفی دارد و باعث سردرگمی تماشاگران میشود.
راد که در برنامه رادیویی "پرانتز خبر" صحبت میکرد، ادامه داد: هیچ حمایتی برای تولید یک اثر تئاتری وجود ندارد. تولید یک اثر تئاتری هزینههای گزافی دارد. حالا ببینید بعد از این همه مشکلات برای تولید یک اثری که ابتدا نمایشنامهاش مجوز گرفته، بعد بازبینی شده و حتی پوستر و بروشور آن هم مجوز گرفته، معلوم نیست نمایش تا انتها روی صحنه بماند یا نه؟!
ایرج راد درباره نقدهای از طرف مقامات غیر مسئول به هنرمندان وارد شده گفت: متاسفانه نقدهایی به هنرمندان میشود که باعث بدبینی مردم نسبت به هنرمندان است!
او درباره نمایش «در گوش سالمم زمزمه کن» یادآور شد: ما چند سال قبل از فوت استاد والی این نمایش را به کارگردانی ایشان تمرین میکردیم. متاسفانه در آن زمان، استاد بیمار و فوت شدند و این دین برگردن من افتاد. بعد هم به دلایل مختلف این اجرا به تعویق افتاد. من با آقای سعید امیر سلیمانی که در گروه آقای والی بودند صحبت کردم. در زمان سالگرد ایشان چند اجرا رفتیم و تصمیم گرفتیم این نمایش را به صورت صحنهای اجرا برویم.
این بازیگر درباره حواشی و اتفاقات این روزهای تئاتر تصریح کرد:مساله این است که ساماندهی در فضای تئاتر وجود ندارد و اغتشاش صورت گفته است. در حال حاضر، نه سالن و نه گروه تعریف شده داریم. حرفهایها وآماتورها مشخص نیستند. این جریانات باعث شده تئاتر از اصل خودش دور شود و متاسفانه کارهایی اجرا شود که تئاتر نیست. یا کارهایی که مجبور هستند به خاطر گیشه و فروش بلیط از کسانی استفاده کنند که تخصص یا تجربه تئاتر ندارند. مردم هم برای دیدن این افراد از نزدیک به دیدن آن نمایش میروند و نه برای دیدن نمایش.
وی افزود: متاسفانه مدتی است شگردهای اجرایی در تئاترها میبینیم که شکل تئاتر نیست، بلکه شکل اتراکسیون و جنبه کم محتوا دارد و صرفا برای سرگرمی است. این کارها به دنبال حرکت فرهنگی صحیح نیستند، به دنبال این هستند که سلیقه مخاطب امروز چیست؟
راد افزود: البته این شگردها همگانی نیست و هنوز تئاتریهای اصیل هم وجود دارند که زحمات فراوانی در این عرصه کشیدند و فقط به دنبال گیشه و جذب تماشاگر به هر صورتی نیستند. کسانی که به دنبال کار اساسی، فرهنگی و هنری تئاتر هستند که متاسفانه با عدم موفقیت در گیشه مواجه میشوند. در نتیجه این وضعیت، گروهها به سمت سلیقه تماشاگرانی میروند که میخواهند شو یا برنامه تفریحی ببینند.البته من مخالف تفریح نیستم. کار هنری باید جذاب هم باشد و با مخاطب ارتباط برقرار کند، اما چگونگی به کار گرفتن این زمینههای خلاقه به جهت تولید یک اثر هنری و فرهنگی بسیار حائز اهمیت ومهم است!
رییس هیات مدیره خانه تئاتر درباره حواشی مجوزها و شورای ارزشیابی تئاتر گفت: گاهی شورای ارزشیابی سختگیری هایی میکند. گاهی هم از طرف مراکز و ارگانهای دیگر به شورای ارزشیابی ایراد میگیرند که چرا به فلان کار مجوز دادید؟ در صورتی که خیلی وقتها مراکزی که به شورا این ایراد را میگیرند از نظر حقوقی نباید این کار را بکنند. چون این کار به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط است! ما خودمان هم گاهی با شورای ارزشیابی به خاطر تصمیمات سلیقهای مشکلاتی داریم و در خانه تئاتر مداخله میکنیم. اما بعضی وقتها کارهایی که مجوز داده شده از طرف جاهای دیگری مورد اعتراض واقع میشود. به همین دلیل ما دچار سردرگمی شدهایم که واقعا مسئول چه کسی است؟ کدام ارگان مسئول است و ما باید با چه کسی روبرو باشیم؟ متاسفانه در حال حاضر وقتی کاری روی صحنه میرود اعتباری به ماندنش نیست!
نمایش "در گوش سالمم زمزمه کن" با حضور دکتر ناهید طباطبایی
همچنین در خبر دیگری اعلام شده است ، نمایش "درگوش سالمم زمزمه کن" روز چهارشنبه با حضور دکتر ناهید طباطبایی و خانواده زنده یاد دکتر طباطبایی؛ مترجم این اثر، روی صحنه می رود.
نمایش "در گوش سالمم زمزمه کن" با بازی ایرج راد و سعید امیر سلیمانی این روزها در تماشاخانه شهرزاد روی صحنه است و چهارشنبه ۲۵ خرداد ماه با حضور دکتر ناهید طباطبایی نویسنده ، مترجم ، ناشر و فرزند زنده یاد دکتر حسینعلی طباطبایی که او را پدر تئاتر اهواز مینامند اجرا می شود.
در این اجرا جمعی از هنرمندان شناخته شده تئاتر و سینما که از گروه تئاتر کوچک اهواز پا به عرصه هنرهای دارماتیک گذاشتند نیز حضور خواهند داشت.
دکتــر حســینعلی طباطبایــی در ســال ۱۳۱۱ ، در دروازه شــمیران تهــران، در خانــواده ای فرهنـگ دوسـت و تحصیلکـرده بـه دنیـا آمـد. او دوره ی ابتدایـی را در دبسـتان چهـل و یـک و تحصیـلات متوسـطه را در دبیرسـتانهای علمیـه و دارالفنـون گذرانـد. دکترطباطبایـی سـپس در ســال ۱۳۲۰ بــه دانشــگاه تهــران رفــت تــا در رشــته ی زبــان و ادبیــات فرانســه آمــوزش ببینـد، یـک سـال بعـد او در کنکـور دانشـکده ی دندانپزشـکی دانشـگاه تهـران نیـز پذیرفتـه شـد و همزمـان بـه تحصیـل در دو رشـته و نیـز کار در اداره ی هنرهـای دراماتیـک پرداخـت. در ایـن اداره بـود کـه حـدود چهـل نمایشـنامه ی تـک پـرده ای را از فرانسـه ترجمـه کـرد.
دکتـر طباطبایـی در سـال ۱۳۴۳ بـرای گذرانـدن دوره ی کارگردانـی تئاتـر بـه پاریـس اعـزام شـد و هنـگام مراجعـت بـه مدیریـت تئاتـر نوبنیـاد سـنگلج منصـوب شـد. او سـپس در سـال ۱۳۴۶ بـرای گذرانـدن دوره ی خـارج از مرکـز بـه دزفـول و سـپس بـه اهـواز منتقـل شـد. امـا هنــوز علاقه اصلـی او تئاتـر بـود. ورود او بــه اهــواز همزمـان بـا تشــکیل کلاسهای تئاتـر در اداره ی فرهنـگ و هنـر ایـن شـهر بـود و بلافاصله دعـوت بـه کار شـد. در طـی هشـت سـال کار در ایـن اداره و تشـکیل گـروه تئاتـر کوچـک، چندیـن نمایشـنامه از نویسـندگان ایرانـی و خارجـی بـه کارگردانـی او روی صحنـه رفـت. بعـد از هشـت سـال ، دکتـر طباطبایـی بـه تهـران بازگشـت و بـه دعـوت بهـرام بیضایـی (رئیـس وقـت دپارتمـان تئاتـر دانشـکده هنرهـای زیبـا) بـه تدریـس در ایـن دانشـکده پرداخـت. ثمــره ی مکتــوب ایــن ســالها، ترجمــه ی حــدود پنجــاه نمایشــنامه، یــک کتــاب تحقیــق و نــگارش چنــد نمایشــنامه اســت. در سـال۱۳۷۸ خدمـات دکتـر حسـینعلی طباطبایـی بـه عنـوان پـدر تئاتـر خوزسـتان در اهـواز مـورد تجلیـل قـرار گرفـت و در سـال ۱۳۷۹ تندیــس نوزدهمیــن جشــنواره ی بیــن المللــی تئاتــر فجــر بــه او اهــدا شــد. درسال ۱۳۹۳ دومین تندیس و لوح تقدیر جشنواره ی بین المللی تئاتر فجر به او اهدا شد. دکتر طباطبایی در ۲۲ مردادماه ۱۳۹۸ دار فانی را وداع گفت.
نمایش "در گوش سالمم زمزمه کن" ساعت ۲۰.۳۰ هر روز غیر از شنبه ها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.