پخش‌کننده فیلم «علف‌زار» با ابراز نگرانی از برخی تصمیم‌گیری‌ها در زیرمحموعه‌ سازمان سینمایی، گفت: اقدام حوزه هنری برای شناور کردن بلیت سینماها قابل تقدیر است ولی یک دست صدا ندارد.

چارسو پرس: سعید خانی که در هفته گذشته به اکران نشدن فیلمش در موزه سینما اعتراض داشت در پاسخ به اینکه آیا از سوی مدیران سازمان سینمایی پاسخی برای این موضوع دریافت کرده است؟ گفت: درباره پخش نشدن فیلم «علف‌زار» در موزه سینما هم با دکتر اسماعیلی - مدیر موزه - تماس گرفتم و هم بعضی مدیران سازمان سینمایی. پاسخ مدیر موزه این بود که "تشخیص می‌دهند" این فیلم در موزه سینما اکران نشود و در سازمان هم گفتند پیگیری می‌کنند ولی اتفاقی نیفتاده است.

او افزود: تجربه دست‌کم ۲۰ سال فعالیت من در حوزه پخش نشان می‌دهد که موزه سینما همیشه پاتوق فیلم‌های ملودرام اجتماعی بوده و مخاطب بیشتری داشته است. «علف‌زار» هم اساسا با توجه به رده بندی سنی‌ای که گرفته برای مخاطب زیر 15 سال مناسب نیست و اینکه با توجه به این مورد یک نفر مسئول برای مخاطب تصمیم بگیرد کاری عجیب و از نظر من توهین‌آمیز است بویژه اینکه چند صد متر بالاتر از موزه سینما، سالن‌های دیگری برای اکران این فیلم وجود دارند.

خانی تاکید کرد: آنچه برای من اهمیت داشت، فراتر از اکران نشدن «علف‌زار» در موزه سینما است و آن هم موضعی است که از جایگاه قدرت آمد و با گفت‌وگو نتوانستیم به نتیجه برسیم. چنین تفکری اگر یک روز در سینما قدرت بگیرد چه بسا ممکن است کل سینما را تعطیل کند وگرنه چطور می‌شود مدیر یک مجموعه به مجوز سازمان بالادستی خود اعتنا نکند و برای مکانی مثل موزه سینما اینطور تصمیم‌گیری کند؟ آن هم در شرایطی که وضعیت سینما هر روز - نه تنها در ایران بلکه کل جهان - وخیم‌تر می‌شود و باید همراهی بیشتری صورت گیرد. ولی در همین اوضاع می‌بینیم که با حوزه هنری امکان گفت‌وگو داریم و با زیر مجموعه سازمانی که به فیلم مجوز داده، امکان گفت‌وگو نداریم.

خانی در ادامه درباره اینکه آیا راهکار حوزه هنری برای شناور کردن بلیت‌ها می‌تواند مثل یک مسکن برای گیشه کم‌رونق سینماها باشد؟ گفت: بخشی از سینماداران معتقدند که فیلم خوب باعث می‌شود مردم به سینما بروند، اما وقتی در شرایط فعلی فیلم خوب نداریم و آن‌هایی هم که می‌توانند کمک‌کننده باشند مجوز اکران نمی‌گیرند، پس باید با همین فیلم‌هایی که الان داریم فکری کنیم. کار حوزه هنری قطعاً با ارزش است ولی یک دست صدا ندارد. امیدوارم با تشکیل شورای صنفی نمایش در روزهای آینده، پخش‌کننده‌ها و سینمادارها همفکری کنند تا تصمیمی گرفته شود و با درنظر گرفتن بودجه‌ای در شورای راهبردی چاره‌ای اندیشیده شود.

وی با اشاره به افزایش مخاطب در روزی که بلیت فیلم «بدون قرار قبلی» همزمان با ولادت امام رضا (ع) نیم‌بها شد، افزود: چنین طرحی مستلزم این است که اطلاع رسانی گسترده‌ای برایش صورت گیرد و یک راهکار دیگر هم اکران فیلم‌های خارجی می‌تواند باشد اما همه این‌ها به اطلاع‌رسانی وسیع نیاز دارد تا مخاطب را به سینما برگردانیم.


منبع: خبرگزاری ایسنا