امیر دژاکام از انتشار مجموعه نمایشنامه «ایوب خان» خبر داد و عنوان کرد نمایشنامه «احمد شمس و پوران جون» که جزو تعهدات مدیریت قبلی تئاتر شهر بوده همچنان در انتظار اعلام زمان اجرا است.

چارسو پرس: امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر درباره انتشار مجموعه نمایشنامه «ایوب خان» که به تازگی وارد بازار کتاب شده است گفت: مجموعه نمایشنامه «ایوب خان» شامل ۷ نمایشنامه است که به تازگی توسط نشر نیستان منتشر شده است. نمایشنامه های این مجموعه شامل نمایشنامه های «ایوب خان»، «شیشه»، «کشتی یونانی»، «رومئو و ژولیت»، «مکبث»، هیاهوی بسیار برای هیچ» و «ساکن کمپ پناهندگان» است.

وی ادامه داد: ۲ نمایشنامه «شیشه» و «ساکن کمپ پناهندگان» درباره مهاجرت است، نمایشنامه های «مکبث» و «رومئو و ژولیت» با نگاهی به آثار شکسپیر نوشته شده اند، «ایوب خان» و «کشتی یونانی» نمایشنامه هایی با مضامین اجتماعی هستند و «هیاهوی بسیار برای هیچ» نیز یک لال بازی براساس ادبیات کهن است. در این میان «ایوب خان» و «مکبث» اجرای عمومی شده اند، نمایش «شیشه» در جشنواره تئاتر فجر اجرا شده و «هیاهوی بسیار برای هیچ» نیز در فرانسه به صحنه رفته است.

دژاکام درباره سرنوشت اجرای نمایش «احمد شمس و پوران جون» که از مدت ها قبل درخواست اجرا در سالن اصلی تئاترشهر را دارد، توضیح داد: من همچنان منتظر هستم تا تکلیف اجرای نمایش «احمد شمس و پوران جون» که نام دیگرش «ماجرای دل» است، مشخص شود. متاسفانه هنوز وضعیت اجرای نمایش مشخص نیست. من قصد داشتم تمرین های کار را آغاز کنم اما وارد یک پروسه فرسایشی شده ام چون رئیس تئاتر شهر و رئیس شورای نظارت و ارزشیابی تغییر کرده اند و به دنبال آن قوانین و مقررات هم عوض شده است. به قول مولانا؛ هر لحظه به شکلی بت عیار بر آمد دل برد و نهان شد/ هر دم به لباس دگر آن یار بر آمد گه پیر و جوان شد.

این کارگردان و مدرس تئاتر یادآور شد: من ۱۰ سال است که درخواست اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر را دارم و همچنان منتظر هستم که مدیران به من برای اجرای نمایش «احمد شمس و پوران جون» پاسخ بدهند. از دوره ریاست مهرداد رایانی مخصوص در تئاتر شهر گرفته تا اتابک نادری، پیمان شریعتی، سعید اسدی، ابراهیم گله دارزاده و محمدجواد طاهری برای اجرا درخواست داده ام و همچنان تکلیف اجرایم مشخص نیست. مساله این است که در یک تشکیلات وقتی یک نفر عوض می شود نباید قوانین و توافقات قبلی تغییر کند. چون طرف ما که شخص مدیران تئاتر شهر نیستند بلکه ما با شخصیت حقوقی وزارت ارشاد طرف هستیم و تفاهم کردیم. پس یک شخصیت حقوقی اگر بخواهد قرارداد یا تفاهم نامه ای را فسخ کند باید اعلام کند که به این دلایل مشخص و غیرقانونی قرارداد درست نیست و لغو می شود. این یک عرف حقوقی در جهان است نه اینکه با تغییر یک مدیر قراردادهای قبلی ملغی اعلام شود.

کارگردان نمایش «رویاهای خلیج فارس» با اشاره به اینکه مجددا درخواستش برای اجرای نمایش را به ثبت رسانده است، عنوان کرد: باوجودی که برای من نوبت اجرا مشخص شده بود اما مجددا درخواستم را ثبت کردم و در تلاش برای اجرا هستم. شاید متن من کمی انتقادی باشد چون مساله روز اجتماع را مطرح می کند و شاید دوستان این مساله را تحمل نکنند اما فکر می کنم بتوانیم راجع به مسائل روز اجتماع نقد داشته باشیم. در حال حاضر شورای مشورتی تئاتر شهر متن نمایشنامه را با نقطه نظراتی پذیرفته و به شورای نظارت و ارزشیابی ارائه داده است که آنها نیز نقطه نظراتی نسبت به متن دارند اما هنوز مجوز اجرا را صادر نکرده اند.

دژاکام افزود: این نمایش در زمان ریاست ابراهیم گله دار زاده جزو اجراهای ۱۴۰۱ بوده و نوبت اجرایش هم مشخص بود. قرار بود کار بعد از اجرای «پروین» به صحنه برود اما از آنجا که نمایش فضایی کمدی دارد و زمانی که به ما داده بودند مصادف با ماه محرم و صفر می شد من درخواست کردم که آذر و دی را برای اجرای نمایش در نظر بگیرند که البته در حال حاضر هیچ چیز مشخص نیست.

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: من در سالن اصلی تئاتر شهر ۱۲ نمایش به صحنه برده ام آثاری چون «زیباترین گل‌های قالی»، «شهرزاد»، «مجلس سیاوش خوانی»، «شمس»، «همزاد»، «لیلی و مجنون»، «نصرت خانم، مادرم و نوروز»، «خواب دریا»، «رویاهای خلیج فارس»، «ضیافت شیطان» و ... اما اگر هم نشد می توانم نمایشم را در هر جای دیگری اجرا کنم چون تئاتر برای من تجارت و به قصد پول درآوردن نیست بلکه تئاتر برای زندگی بهتر و صلح آمیز همراه با عشق و هنر است از این رو تلاشم را می کنم که در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه بروم اما اگر نشد جای دیگری برای مردم کار می کنم.