اداره کل هنرهای نمایشی به تازگی مبلغ کمک‌هزینه به ۸۷ گروه نمایشی را اعلام کرده است. اما برخلاف رویه قبلی در این لیست مشخص نشده که هر گروهی چه میزان از کمک هزینه را دریافت کرده است.

چارسو پرس: در چند سال گذشته همواره موضوع شفاف‌سازی بویژه از نظر مالی مورد توجه بوده است. به همین دلیل برای مدتی باب شد که در گزارشی مبلغ کمک هزینه گروه‌های متفاوت نمایشی در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد. این موضوع البته واکنش‌هایی هم در پی داشت و بعضی از اهالی تئاتر چندان با آن موافق نبودند و معتقد بودند که این شیوه، دشمنی‌هایی در پی خواهد داشت. اما در مقابل، گروهی دیگر باور داشتند که این شفاف‌سازی ضروی است و خانواده تئاتر باید بدانند بودجه تولید تئاتر چگونه هزینه شده است.

با همه اینها اداره کل هنرهای نمایشی شاید عقیده گروه اول را مد نظر قرار داده و در تازه‌ترین گزارش خود اعلام نکرده است که هر گروهی چه میزانی از کمک هزینه را دریافت کرده است.

در خبری که از سوی این روابط عمومی منتشر شده، آمده است: کمک هزینه حمایتی به ۸۷ گروه اجرای صحنه‌ای در سالن‌های دولتی و خصوصی تهران توسط انجمن هنرهای نمایشی ایران پرداخت شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، با توجه به پیگیری و تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری در خصوص حمایت از گروه‌های نمایشی ، پرداخت کمک هزینه شورای حمایت از آثار صحنه‌ای که تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ در سالن‌های دولتی و خصوصی روی صحنه رفته‌اند؛ انجام شده و آخرین جلسه شورای حمایت برای اجراهایی که در زمستان ۱۴۰۰ در شهر تهران و در سالن‌های دولتی و خصوصی اجرا رفته بودند، اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار شد که طبق مصوبات شورا و پیگیری‌های اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران به منظور دریافت اعتبار برای آثار صحنه‌ای روز گذشته شنبه ۱۱ تیرماه برای ۸۷ اثر نمایشی جمعا مبلغ ۱۵٫۰۶۳٫۰۵۰٫۰۰۰ هزار ریال کمک هزینه پرداخت شده است .

کمک هزینه ذکر شده بخشی حمایتی بوده و بخشی دیگر شامل جبران ۵۰ درصد ظرفیت خالی در روزهای شیوع ویروس کرونا می‌باشد .

گفتنی است کمک هزینه ۸۷ اثر نمایشی که مدارک‌شان کامل بود، پرداخت شد و تعدادی از آثار که از شرایط مصوبه حمایتی برخوردارند و نیازمند تکمیل مدارک هستند تا پایان هفته، نهایی و توسط انجمن هنرهای نمایشی ایران پرداخت خواهد شد.

لازم به توضیح است که کمک هزینه حمایتی ۵۰ درصد ظرفیت خالی سالن‌ها تنها شامل اجراهایی است که تا یکم دی ماه ۱۴۰۰ روی صحنه رفته‌اند و نمایش‌هایی که بعد از این تاریخ اجرا رفته‌اند ، شامل این کمک هزینه نمی‌شود.