نمایش‌های هنرمندان مرکز در مجموع از آثار دیگر استان‌ها کم ایراد‌تر بودند. با این وجود در استان‌ها گاه شاهد آثاری بودیم که نه تنها از آثار تهرانی چیزی کم نداشتند بلکه این آثار می‌توانند در رقابت با آثار تهرانی، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

پایگاه خبری تئاتر: سید جواد روشن؛ عضو هیات انتخاب و بازبینی همایش‌های منطقه‌ای یک و دو  جشنواره‌ی تئاتر سوره‌ی ماه؛ در مورد کیفیت آثار این مناطق گفت: از مجموع 16 نمایشی که مورد بازبینی قرار گرفتند، برخی از آثار خیلی خوب بودند و به لحاظ کیفی، فاصله‌ی زیادی با دیگر رقبای خود داشتند و توانستند نظر هیات داوری را جلب کنند اما در مجموع، توقع  ما خیلی بیشتر از این‌ها‌ بود.

وی با اشاره به همسطح نبودن کیفیت آثار مناطق، ‌توضیح  داد: تقسیم‌بندی استان‌ها در همایش‌های مناطق، با توجه به جغرافیای کشوری انجام می‌شود. بنابراین ممکن است در یک منطقه، آثار استان‌های تئاترخیز و صاحب سبک در کنار آثار استان‌هایی قرار گیرند که در آن استان‌ها، تئاتر رونق ویژه‌ای ندارد. از این رو ممکن است مجموع آثار یک منطقه، یک دستی لازم را نداشته باشند، ضمن اینکه کیفیت آثار هر منطقه نیز با منطقه‌ی دیگر متفاوت است. با این حال آثاری که در منطقه‌ی یک؛ به میزبانی شهر یاسوج؛ شاهد بودیم، به لحاظ کیفی،‌ بهتر از آثاری بودند که در منطقه‌ی دو؛ به میزبانی یزد؛ دیدیم. البته در هر دو منطقه، آثار خوبی را شاهد بودیم که از نظر کیفیت اجرایی فاصله‌ی زیادی با دیگر رقبای خود داشتند.

مدیر دفتر مطالعات و پژوهش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در مورد تفاوت‌های کیفیت آثار تهرانی با آثار نمایشی دیگر استان‌ها، متذکر شد: از آنجایی که من بازبین تمامی آثار تهران نیز بوده‌ام، می‌توانم بگویم، نمایش‌های هنرمندان مرکز در مجموع از آثار دیگر استان‌ها کم ایراد‌تر بودند؛ اما همانطور که گفتم در استان‌ها شاهد آثاری بودیم که نه تنها از آثار تهرانی چیزی کم نداشتند بلکه این آثار می‌توانند در رقابت با آثار تهرانی، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. این موضوع نشان‌دهنده‌ی این است که در استان‌ها حرکت‌های خوبی آغاز شده ولی در بیشتر آثار شهرستان‌ها، کم تجربگی و نیز ضعف تئوریک دیده می‌شود.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به اختیارات واحدهای نمایشی مراکز استانی حوزه هنری در انتخاب آثار جشنواره‌ی تئاتر سوره‌ی ماه اشاره کرد و اظهار داشت: بخشی از اختیارات در انتخاب آثار جشنواره‌ی تئاتر سوره‌ی ماه به واحدهای نمایشی مراکز استانی واگذار شده و این موردی است که بارها نیز توسط دکتر امینی؛ رییس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛ به آن اشاره شده است. آثار متقاضی هر استان تا قبل از ورود به همایش‌های منطقه‌ای زیر نظر مستقیم مسئولین واحدهای نمایشی مراکز استانی، تمرین می‌شوند و این کارشناسان نیز می‌توانند در ارتقاء کیفی این آثار سهیم باشند و اگر لازم شد از کارشناسان مرکز استفاده کنند و نباید اینگونه باشد که هنرمند در استان خود اثرش را با هر شکل و محتوایی تمرین کند و بعد منتظر باشد تا تصمیمات از مرکز برای این آثار گرفته شود.

سید جواد روشن اضافه کرد: بعد از مرحله‌ی ارزیابی متون، بقیه‌ی مسئولیت‌ها به مراکز استانی واگذار شده است. به نظر می‌رسد برخی استان‌ها در این زمینه کم دقتی کرده‌اند. متاسفانه در این همایش‌ها به آثاری برمی‌خوردیم که حتی به لحاظ محتوایی مشکل داشتند و با سیاست‌ها و اهداف حوزه هنری همسو نبودند. این وظیفه‌ی کارشناسان واحد‌های نمایشی است که آثاری را برای شرکت در همایش‌های منطقه‌ای انتخاب و معرفی کنند که علاوه بر توجه به کیفیت‌ آن‌ها، در راستای اهداف حوزه هنری قرار داشته باشند.

وی افزود: در همایش‌های منطقه‌ای و نیز در خود جشنواره‌، اسم استان‌ها از اسم کارگردانان از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است. به طور مثال خود ما در همایش‌های منطقه‌ای نمی‌گوییم می‌خواهیم نمایش فلان فرد را ببینم، بلکه می‌گوییم می‌خواهیم نمایش فلان استان را ببینیم. به همین جهت لازم است مسئولین مراکز استانی در انتخاب‌های خود سختگیری‌های بیشتری در کیفیت آثار اعزامی داشته باشند.

این کارشناس ارشد تئاتر با اشاره به میزبانی همایش‌های مناطق یک و دو، خاطرنشان کرد: این دو همایش به میزبانی مراکز استانی کهگیلویه و بویراحمد و یزد؛ به شکل شایسته و خوبی برگزار شد و همه‌ی تلاش مسئولین حوزه ‌هنری این استان‌ها بر این بود که با توجه به امکانات، این همایش‌ها را به بهترین نحو برگزار کنند که به نظر من، چنین هم شد. از این رو عملکرد این دوستان جای تقدیر و تشکر بسیار دارد.

روشن در مورد اعلام نتایج بازبینی‌ها گفت: بعد از پایان هر همایش، صورتجلسه‌ای توسط اعضای هیات بازبین تهیه می‌شود اما اعلام نتایج بعد از پایان بازبینی آثار همه‌ی همایش‌ها خواهد بود.

گفتنی است آثار استان‌های بیست و دومین جشنواره‌ی سراسری تئاتر سوره‌ی ماه بعد از برگزاری پنج همایش منطقه‌ای انتخاب خواهند شد. همایش‌های مناطق 3 تا 5 نیز در هفته‌های آتی برگزار خواهند شد.

یادآور می‌شود، بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» از 22 تا 29 مهرماه به دبیری دکتر رحمت امینی در حوزه هنری برگزار می‌شود.