۱۱ مهر آخرین فرصت کشورهای مختلف برای معرفی فیلم برگزیده خود برای شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ است.

چارسو پرس: مهلت معرفی نمایندگان منتخب کشورها برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ پس از چند سال به شرایط قبل از همه‌گیری کرونا بازگشت و کمیته اسکار کشورهای مختلف در نهایت تا سوم اکتبر (۱۱ مهر ماه) فرصت دارند تا با بررسی گزینه‌های مختلف در نهایت نماینده رسمی سینمای خود را به آکادمی اعلام کنند.

طبق روال همیشه، جشنواره‌های سینمایی نقش مهمی در رساندن فیلم‌های به شاخه بهترین فیلم بین‌المللی (فیلم غیرانگلیسی زبان) دارند، همانطور که در سال‌های گذشته فیلم‌های راه یافته به جمع نامزدهای نهایی این شاخه در بیشتر موارد در جشنواره‌های کن، ونیز، برلین و .. ساندنس رونمایی و معرفی شدند.

در پیش‌بینی اولیه نشریه ایندی‌وایر از شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ آمده است:

جشواره فیلم ساندنس ۲۰۲۲ امسال جایزه بزرگ هیات داوران بخش سینمای جهان خود را به فیلم «اوتاما»، ساخته فیلمساز بولیویایی «آلخاندرو لوایزا گریسی» اعطا کرد که روایتکر دستان گله‌دارانی است که در تلاش برای جان سالم به در بردن از خشکسالی هستند. فیلم فنلاندی «تصویر دختر» از «آلی هاپاسالو» که برنده بهترین فیلم از نگاه مخاطبان ساندنس شد نیز دیگر فیلمی است که شانس حضور در اسکار خارجی امسال را دارد.

در جشنواره فیلم برلین در ماه فوریه نیز یک فیلم خانوادگی روستایی دیگر به نام «آلکاراس» ساخته «کارلا سیمون» برنده خرس طلای بهترین فیلم شد، فیلمی که داستانی را درباره مزرعه‌داران هلو در اسپانیا روایت می‌کند. با این حال سینمای اسپانیا همچنین می‌تواند امسال فیلم «مسابقه رسمی» به کارگردانی مشترک «گاستون دوپرات» و «ماریانو کوهن» با بازی «پنه‌لوپه کروز» و «آنتونیو باندراس» چهره‌های محبوب آکادمی را به عنوان نماینده رسمی خود انتخاب کند.

جایزه جشنواره ساندنس یا کن شانس فیلم را برای معرفی به اسکار از سوی کشور مربوطه افزایش می دهد، هرچند که هیچ کدام از دو فیلم «پسری از بهشت» از «تارک صالح» فیلمساز سوئدی-مصری که برنده جایزه فیلمنامه کن شد و نه فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی ایرانی-دانمارکی و برنده بهترین بازیگر زن از جشنواره کن به دلیل مشکلات محتوایی فرصت معرفی به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران و مصر را ندارد و احتمالا به ترتیب از سوی سوئد و دانمارک در اسکار ۲۰۲۳ حضور می‌یابند. سینمای ایران ممکن است درام خانوادگی «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی را که در بخش اصلی جشنواره کن رونمایی شد را به اسکار بفرستد.( فیلمی که هنوز در ایران به نمایش درنیامده است.)

اکثر فیلم‌های غیرانگلیسی زبان کن که وارد رقابت اسکار می‌شود برای  جایزه بهترین فیلم بلند بین‌المللی رقابت خواهند کرد، اگرچه در سال‌های اخیر فیلم‌هایی چون «اَنگل»، «جنگ سرد»، «ماشین من را بران» و «بدترین آدم دنیا» به رقابت در سایر بخش‌ها از جمله بهترین فیلم، فیلمنامه، فیلمبرداری و کارگردانی هم حضور داشتند. به عنوان مثال انیمیشن دانمارکی «فرار»  امسال در سه شاخه بهترنی فیلم بین‌المللی، مستند و انیمیشن به رقابت پرداخت.

بعید به نظر می‌رسد که ژاپن امسال فیلم کره‌ای «دلال» را به اسکار ارسال کند، اگرچه این فیلم را «هیروکازو کورئیدا» فیلماز ژاپنی برنده نخل طلای کن در سال ۲۰۱۸ با فیلم «دزدان فروشگاه» ساخته است.

سینمای کره جنوبی نیز به احتمال زیاد فیلم نوآر «پارک چان ووک» برنده جایزه کارگردانی کن را به نام «تصمیم به ترک» با بازی «تانگ وی» را به اسکار ۲۰۲۳ می‌فرستند.

جایزه مشترک هیات داوران کن امسال به دو فیلم «EO» از لهستان از «یرژی اسکولیموفسکی» سینماگر ۸۴ ساله و فیلم ایتالیایی زبان «هشت کوه» به کارگردانی مشترک زن و شوهر بلژیکی «شارلوت واندرمیرش» و «فلیکس ون گرونیگن» رسید که برای کارگردانی این فیلم، زبان ایتالیایی را فرا گرفتند.  این فیلم می‌تواند نماینده سینمای ایتالیا در اسکار ۲۰۲۳ باشد.

«توری و لوکیتا» از «ژان پیر داردن» و «لوک داردن» بلژیکی که پیش از این دو بار برنده نخل طلای کن شده‌اند، امسال جایزه ویژه هفتاد و پنجمین جشنواره کن را از ان خود کردند. برادران «داردن» پیش از سه بار با فیلم‌های خود سینمای بلژیک را در اسکار نمایندگی کرده‌اند اما به احتمال فراوان امسال به «لوکاس دونت» فیلمساز ۳۱ ساله بلژیکی خواهد رسید که با فیلمش «نزدیک» جایزه بزرگ جشنواره کن را کسب کرد.

ایندی وایر در پیش بینی اولیه خود از شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار، ۲۰ فیلم در گروه پیشتازان و رقبا معرفی کرده است (هنوز هیچ کشوری نماینده رسمی خود را برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ معرفی نکرده است و این فهرست بر اساس حضور و موفقیت فیلم‌های در جشنواره‌های سینمایی ارائه شده است).

پیشتازان (شانس‌های اصلی)

هر دو لبه تیغه» (کلر دنی، فرانسه)
«کورساژ» (ماری کروتزر، اتریش)
«تصمیم به ترک» (پارک چان ووک، کره جنوبی)
«عنکبوت مقدس» (علی عباسی، دانمارک)
«یک صبح خوب» (میا هانسن-لاو، فرانسه)
«RRR» (اس اس راجامولی، هند)
«توری و لوکیت«ا (لوک و ژان پیر داردن، بلژیک)
«اوتاما» (الخاندرو لوایزا گریسی، بولیوی)

رقبای اصلی

«آلکاراس» (کارلا سیمون، اسپانیا)
«آرژانتین، ۱۹۸۵« (سانتیاگو میتر، آرژانتین)
«باردو» (الخاندرو گونزالس ایناریتو، مکزیک)
«دلال» (هیروکازو کورئیدا، کره جنوبی)
«نزدیک» (لوکاس دونت، بلژیک)
«هشت کوه» (شارلوت واندرمیرش و فلیکس ون گرونیگن، ایتالیا)
«Eo» (یرزی اسکولیموفسکی، لهستان)
«تصویر دختر» (علی هاپاسالو، فنلاند)
"سرزمین خدا» (هلینور پالماسون، ایسلند)
«مادر و پسر» (لئونور سرالی، فرانسه)
«دختر ساکت» (کولم بیرید، ایرلند)
«RMN» (کریستین مونجیو، رومانی)

///.