به‌رغم انتشار خبرها و شواهدی مبنی بر توقف موقت «جیران» بنا بر حکم قضایی، سازندگان و پخش‌کننده از دو روز مانده به پخش، بر عرضه قسمت جدید در روز جمعه ـ ۳۱ تیر ماه ـ تاکید دارند. ساترا می‌گوید تنها راه حل، کنار گذاشتن اختلاف‌نظرها میان پلتفرم پخش‌کننده و شاکی است و البته فیلیمو هنوز در این زمینه موضعی رسمی را منتشر نکرده است.

چارسو پرس: از طرفی فردی که پیشتر وکالت این پروژه در پرونده ساترا را عهده‌دار بوده، با اعلام اینکه فعالیتش در پروژه «جیران» به پایان رسیده، یادآور شده که روابط عمومی فیلیمو که مسئولیت حقوقی این پرونده را بر عهده دارد، باید اطلاع‌رسانی کند که علت چه بوده.

 در آستانه‌ی پخش بیست و چهارمین قسمت از سریال تاریخی «جیران» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه، بار دیگر چالشی جدید با تاریخچه‌ای قدیمی پیش‌روی سازندگان این سریال قرار گرفت که پخش را در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

گمانه‌زنی‌ها برای توقف پخش سریال «جیران» زمانی قوت گرفت که خبری در این خصوص در خبرگزاری قوه قضائیه منتشر شد. خبر، از توقف پخش این سریال بر اساس حکم قضایی، در پی شکایت شاکی خصوصی و به لحاظ نقض مالکیت ادبی و هنری حکایت داشت و این در حالی بود که صفحه‌های رسمی سریال «جیران» و همچنین صفحه «فیلیمو»، بعدازظهر امروز ـ چهارشنبه ـ ۲۹ تیر ماه ـ با انتشار پُست‌هایی جداگانه، از پخش این سریال در موعد مقرر و طبق روال هر هفته خبر می‌داد.

اما ساعاتی پس از انتشار خبر توقف در رسانه قوه‌ قضاییه، ساترا هم این خبر را از مجرای روابط عمومی خود اعلام کرد.

در متنی که ساترا به رسانه‌ها ارسال کرده، آمده است: «این حکم در پی شکایت شاکی خصوصی از شرکت فناوران ایده پرداز (فیلیمو) و در راستای اجرای ماده ۲۹ قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان و در جهت حمایت از شاکی خصوصی صادر شده است.

بنا بر این گزارش با توجه به نظریه کارشناسی رسمی دادگستری مبنی بر لطمه اساسی به اثر متعلق به شاکی در صورت ادامه پخش سریال، دستور قضایی درخصوص جلوگیری از نشر، پخش و عرضه اثر صادر شده است.

لازم به ذکر است دادسرای فرهنگ و رسانه، ساترا را موظف کرده است از نشر، پخش و عرضه اثر «جیران» در پلتفرم‌ها ممانعت به عمل آورد.»

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد موضوع مورد اشاره در خبرهایی که از  توقف سریال «جیران» با موضوع شاکی خصوصی منتشر شده، به همان مناقشه قبلی این سریال با سریال دیگری به نام «آهوی من مارال» برمی‌گردد.

سازندگان «آهوی من مارال» ادعا کرده بودند که داستان «جیران» از روی سریال آنان کپی‌برداری شده و نباید به پخش برسد. مهرداد غفارزاده، کارگردان «آهوی من مارال»، برای اثبات این ادعا پیگیری‌های بسیاری انجام داد و برای مدتی هم انتشار قسمت اول «جیران» را به تأخیر انداخت اما در نهایت با جلسه‌ای که در دوره‌ی قبلی مدیریت ساترا با حضور طرفین دعوا برگزار شد، سه کارشناس این موضوع را بررسی کردند و نتیجه این فرآیند، اجماع هر سه کارشناس بر فقدان شباهت به نحوی که قابلیت احراز گرته‌برداری سریال «جیران» از طرح «آهوی من مارال» را داشته باشد، اعلام شد. در نتیجه «جیران» پس از مدتی کشمکش به پخش رسید و تاکنون ۲۳ قسمت از این سریال از شبکه نمایش خانگی منتشر شده است.

هر دو این سریال‌ها با موضوع سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و ماجرای عاشقی او ساخته شده‌اند. از بازیگران سریال «آهوی من مارال» می‌توان به حسن معجونی، ترلان پروانه، گوهر خیراندیش و بهناز جعفری اشاره کرد. در سریال «جیران» نیز بازیگرانی همچون بهرام رادان، پریناز ایزدیار، رعنا آزادی ور، سمیرا حسن پور و امیرحسین فتحی ایفای نقش کرده‌اند.

اما در پی انتشار خبر روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، ایسنا در گفت‌وگویی با سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی این سازمان، راه‌هایی که به حل مشکل توقف پخش سریال «جیران» منجر می‌شود را پرسید.

محمدصادق افراسیابی ـ سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا ـ توضیح داد: بر اساس حکم قضایی، سریال «جیران» شاکی خصوصی داشته و چون امکان صلح و سازش بین شاکی و پلتفرم پخش کننده (فیلیمو) فراهم نشده، سریال متوقف شده است.

افراسیابی افزود: اگر شاکی با فیلیمو به توافق برسد امکان حل مسئله وجود دارد اما فعلا این توافق انجام نشده است و طبق حکم، اگر صلح و سازشی شکل نگیرد، این دستور باید اجرایی شود.

سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا بار دیگر درباره راه‌های حل مشکل پخش سریال حسن فتحی در شبکه نمایش خانگی تاکید کرد: اگر مجددا صلح و سازشی بین طرفین صورت بگیرد، سریال می‌تواند به پخش برسد. فعلا بر اساس حکم قضایی موجود سریال متوقف است.


منبع: خبرگزاری ایسنا