نخستین کارگاه آموزشی مدیریت و تهیه کنندگی تئا‌تر در ایران، جمعه هفتم آذر ماه، برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: محمد قدس تهیه کننده تئا‌تر ایران در دو نوبت صبح و بعدازظهر به بررسی دو رویکرد تئا‌تر تجاری و تئا‌تر هنری پرداخت و اصول تهیه و تولید هر یک را جداگانه و به تفصیل تشریح کرد.

او که به تازگی اجرای «صدای آهسته برف» را پشت سرگذاشته و اجرای «خانه. وا. ده» به کارگردانی محمد مساوات را از همین هفته آغاز می‌کند، عنوان کرد: «از آنجایی که حرفه تهیه کنندگی در تئا‌تر ایران بسیار نوپاست و به تازگی تلاش‌هایی برای شکل گیری این حرفه در جامعه تئا‌تر ایران صورت گرفته است، لزوم برگزاری چنین کارگاهی خصوصا برای کسانی که علاقه‌مند به ورود به این عرصه هستند، بسیار ضروری به نظر می‌رسید.»

محمد قدس در کنار تدریس مباحث جهانی و به روز تهیه کنندگی تئا‌تر، از تجربیات کاری سال‌های اخیر خود در این زمینه گفت و برای مباحث تئوریک مطرح شده نمونه‌های عینی و عملی را مثال آورد.

محسن زمانی مدیر اجرایی این کارگاه نیز بر لزوم فراهم کردن منابع آکادمیک و گردآوری تجربیات چند ساله اخیر در این عرصه تأکید کرد و گفت: «در طول سال‌های تحصیلم در بریتانیا و مقایسه روند تولید تئا‌تر میان کشور خودم و کشورهای اروپایی، به این نتیجه رسیدم که یکی از معضلات تئا‌تر ایران خصوصا در مرحله تولید نداشتن گروه تهیه و تولید حرفه‌ای است. پس از بازگشتم به ایران متوجه شدم که گام‌هایی در این زمینه برداشته شده و تهیه کنندگی در تئاتر- اگرچه نه به شکلی تماما حرفه ای- شکل گرفته است. اما بزرگ‌ترین مشکل در این زمینه فقدان منابع آکادمیک و دانش تئوریک بود. به همین جهت تصمیم به آغاز یک پروژه پژوهشی در این زمینه گرفتم که در فاز اول شامل جریان ترجمه منابع آکادمیک در این زمینه و همچنین برگزاری مجموعه‌ای از ورکشاپ‌ها برای آموزش علاقه ‌مندان به این حرفه است. این کارگاه به عنوان گام نخست در این زمینه، برگزار شد.»

رضا گوران، کارگردان صاحب نام تئا‌تر ایران نیز که می‌ه‌مان ویژه این کارگاه آموزشی بود گفت: «اکنون اکثر تئاترهای خوبی که در ایران تولید می‌شود محصول بخش خصوصی است و این یعنی فضای جدید و گسترده‌ای برای حضور تهیه کنندگان حرفه‌ای تئا‌تر وجود دارد.»

همچنین او اضافه کرد: «برای یک تهیه کننده تئا‌تر داشتن ایده‌های خلاقانه از اهمیت بالایی برخوردار است.»

گوران در راستای تبیین ارتباط تهیه کننده و کارگردان در تئا‌تر افزود: «اولین چیزی که باید به روشنی مشخص شود، این نکته است که کارگردان و تهیه کننده تئا‌تر روبروی هم نیستند، بلکه در یک تیم و در کنار هم هستند. کارگردان و تهیه کننده باید در یک همکاری هدفمند هرکدام برای سود دیگری تلاش کند.»

او تأکید کرد: «واقع گرا‌ترین بخش خلق یک اثر نمایشی، تهیه و تولید آن است. ولی این بدان معنا نیست که به ایده‌های کارگردان، مجال اجرایی شدن ندهیم. یکی از ویژگی‌های محمد قدس، که من آن را تحسین می‌کنم این است که از ایده‌های کارگردان نمی‌گذرد. یعنی به جای اینکه کارگردان را قانع کند که از ایده‌هایش صرف نظر کند، پلن‌هایی را طراحی می‌کند که‌‌ همان ایده‌های کارگردان با هزینه‌ای معقول اجرایی شود. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز محمد قدس، کارکردن با جوان هاست. نسل جوانی از کارگردان‌ها، تئا‌تر را با محمد قدس آغاز می‌کنند و همین‌ها در ده سال آینده تبدیل به نسل میانی کارگردان‌های تئا‌تر می‌شوند. این یک سرمایه گذاری بلند مدت و بسیار هوشمندانه است.»

نخستین کارگاه تهیه کنندگی و مدیریت تئا‌تر با همکاری مرکز تحقیقات هنر اسلامی برگزار شد.