۳۲ تماشاخانه پایتخت در هفته اول مرداد از ۸۰ نمایش میزبانی می‌کنند

چارسو پرس: همزمان با ورود به دومین ماه تابستان ۱۴۰۱ هرچند در کشور آرام‌آرام با افزایش شیب صعودی موج هفتم کرونا مواجه هستیم؛ اما عرصه فعالیت‌های فرهنگی و هنری کماکان بر مدار رونق تولیدِ اجراهای عمومی و جابه‌جایی رکوردهای مختلف و متنوع همراه است.

از یک سو؛ با توجه به این‌که هنوز از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا مساله بازگشت برخی از محدودیت‌ها چون ظرفیت ۳۰ تا ۵۰ درصدی سالن‌ها و یا ورود شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران به رنگ قرمز مطرح نشده است و از سویی دیگر تجربه‌ای که هنرمندان و مخاطبان در سایه همزیستی بیش‌از دو سال با ویروس کرونا داشته‌اند باعث شده تاکنون نه‌تنها شاهد تأثیرگذاری آغاز موج هفتم ویروس کرونا بر روند اجراها نباشیم که هنرمندان، گروه‌های اجرایی و همچنین حمایت مخاطبان از آثار تئاتری بر همان مدار شیب افزایشی خود از ابتدای قرن جدید تا به امروز در حال طی کردن مسیر نوید بخش خود است.گواه این مدعا اجرای ۸۰ اثر نمایشی در ۳۲ تماشاخانه پایتخت کشور است.

اگر این بازه زمانی - هفته نخست مرداد ۱۴۰۱ - را با سال گذشته در همین زمان قیاس کنیم که شاهد روزهایی بودیم که مُهر سکون و سکوت بر تماشاخانه‌ها و تالارهای نمایشی کشور زده شده بود می‌توانیم از چنین رشد و بالندگی شادمان باشیم. حتی نمودار رشد اجراهای نمایشی و افزایش مخاطبان در هفته نسخت مرداد ماه در قیاس با تیر ماه ۱۴۰۱ نیز باز هم با شیب افزایشی دو مؤلفه تعداد اجراهای تماشاخانه‌ها و افزایش مخاطبان مواجهه است.

اجرای این آثار نمایشی با حضور هنرمندان کارگردان؛ بازیگرانِ شناخته‌شده و هنرمندان به نام موسیقی کشور چون سام درخشانی، جواد عزتی، امیر جدیدی، مهران غفوریان، امیرحسین مدرس؛ امیر غفارمنش؛ امیرکاوه آهنین‌جان؛ بهرام افشاری؛ کامران تفتی؛ فرزاد حسنی، علیرضا کوشک‌جلالی، سیروس همتی؛ نورا هاشمی؛ لیلی رشیدی؛ الهام پاوه‌نژاد، سهراب پورناظری، حسن معجونی؛ حمید حامی؛ رضا بهرام؛ تهورث پورناظری و دیگر ستاره‌های نامدار تئاتر و موسیقی کشورمان خود مزید بر علت شده تا آغاز مرداد ماه صحنه‌های تئاتر پایتخت، خود به قابی ماندگار در صحنه اجراهای عمومی در ساحت جابه‌جایی رکودهای هنر نمایش کشور بدل شود.

روزهای شلوغ تئاترشهر با پنج نمایش

نمایش تب به نویسندگی والاس شان؛ ترجمه بهرنگ ‌رجبی و کارگردانی رویا کاکاخانی با مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۰:۳۰ در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر ‌به صحنه می‌رود.

نمایش یه روز دیگه به نویسندگی و کارگردانی نادیا ‌فرجی با مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹ در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر ‌به صحنه می‌رود.

نمایش شکوفه‌های گیلاس به نویسندگی و کارگردانی سیدمحمد ‌مساوات در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به مدت ۱۰۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

در معرفی این اثر نمایشی می‌خوانیم: متن شاعرانه و هستی‌شناسانه «شکوفه‌های گیلاس» از جهان پیدا و ناپیدای تاملات بشری سخن می‌گوید؛ تاملاتی که این روزها در میان هیاهوهای سیاسی، اجتماعی، میان دنیای اتم،جنگل آهن و دیجیتال، محو و گم شده است.

نمایش الکترا به نویسندگی و کارگردانی فرزاد ‌امینی بر اساس روایت اوریپید و اِشیل دو نماشنامه‌نویس شهیر تاریخ یونان باستان با مدت زمان ۱۱۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹ در سالن سایه مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود.

نمایش آلندۀ نازنین به نویسندگی محمدصادق گلچین‌عارفی و کارگردانی محمد ‌برهمنی در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر به مدت ۱۱۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

تلفات؛ «پلاس پلاس...»؛ «براش»؛ سفید و «پناه‌کاه» همگی در تماشاخانه ایرانشهر

نمایش تلفات به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به مدت ۵۵ دقیقه از ساعت ۲۰:۴۵ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش «پلاس پلاس به توان ۲» به نویسندگی سینا ‌شفیعی و کارگردانی مشترک نیما شعبان‌نژاد، سعید ‌دشتی در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به مدت ۶۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش «عنوان موقت: براش» به نویسندگی مشترک کیوان ‌سررشته، زهرا ‌محسنی براساس ایده‌ای از نرگس هاشم‌پور و رمانی از ماریون براش با کارگردانی نرگس هاشم‌پور در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به مدت ۶۰ دقیقه از ساعت ۲۱ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش سفید به نویسندگی امیر ‌ابراهیم‌زاده و کارگردانی صادق ‌برقعی با مدت زمان ۷۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر ‌به صحنه می‌رود.

نمایش «پناه‌کاه» به نویسندگی و کارگردانی فرید ‌قادرپناه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به مدت ۸۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۸:۴۵ به استقبال مخاطبان می‌رود.

خانه هنرمندان با اتاق هملت و روی موج یکشنبه‌ها

نمایش اتاق هملت به نویسندگی و کارگردانی بابک ‌محمودزاده با مدت زمان ۶۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ‌به صحنه می‌رود.

نمایش روی موج یکشنبه‌ها به نویسندگی آلن بنت؛ ترجمه حورا ‌پاکیزه‌دل با طراحی و کارگردانی مازیار ‌سیدی با مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۰:۳۰ در سالن استاد انتظامی خانه ‌هنرمندان به صحنه می‌رود.

یکه‌تازی نمایش کلاسیک دیو و دلبر در تالار وحدت

کنسرت-نمایش دیو و دلبر به نویسندگی و کارگردانی ماهان ‌حیدری به مدت دو ساعت همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۸ در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

حمید ‌حامی، بهزاد عمرانی، آرش نعیمیان، خسرو ‌پسیانی، کامران جهانبانی، نیکا افکاری، مدیا هاشمی، امیررضا توانایی، ثمیلا تحویل‌داری، تینا یوسفی، رها میرمیثاقی، مایسا مظلومی، رستا میرمیثاقی، هادی ‌آبیاری، صادق صبح زاهدی و پوریا خداهمتی جمع بازیگران و خوانندگان این کنسرت-نمایش را تشکیل می‌دهند.

دوزخ؛ خاکستری؛ کله‌ پوک‌ها؛ جنون محض و تقسیم بر صفر؛ در تماشاخانه اهورا

نمایش دوزخ به نویسندگی ژان ‌پل ‌سارتر؛ ترجمه زنده‌نام حمید ‌سمندریان با طراحی و دراماتورژی لاله ‌ابید و کارگردانی علی زرین‌نهاد در تماشاخانه ‌اهورا به مدت ۵۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش خاکستری به نویسندگی پریسا اورنگی و کارگردانی ایمان ‌شفیعی در تماشاخانه ‌اهورا به مدت زمان ۴۵ دقیقه از ساعت ۲۱ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش جنون محض به نویسندگی مایکل فرین با ترجمه و کارگردانی علیرضا ‌کوشک‌جلالی در تماشاخانه اهورا به مدت ۱۱۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

الهام ‌پاوه ‌نژاد، امین ‌میری، سام ‌کبودوند، صدف اسپهبدی، الهه ‌فرازمند، میثاق ‌زارع، دیبا ‌زاهدی، علی ‌پویا ‌قاسمی، علی ‌ابدالی و مجید ‌امیدی بازیگران این اثر نمایشی را تشکیل می‌دهند.

کوشک جلالی در توضیح این اثر نمایشی آورده است: «جنون محض» بهترین کمدی سال ۱۹۸۲ انگلستان است. این نمایش در زندگی تقریبا کوتاه خود تبدیل به یک کمدی کلاسیک مدرن شده است که صحنه‌های تئاتر اروپا را تسخیر کرده است. بسیاری از منتقدین از آن به عنوان مانیفست عشق به تئاتر یاد می‌کنند، چراکه این هنرمندان علی‌رغم هرج و مرج و آنارشی موجود در زندگی خصوصی‌شان سعی می‌کنند که نمایش را به خوبی روی صحنه اجرا کنند، که این امر به خاطر مشکلات عدیده تقریبا غیرممکن است.

از شاهکار برشت تا خسوف در تماشاخانه سپند

نمایش توراندخت به نویسندگی برتولد برشت با طراحی، دراماتورژی و کارگردانی مشترک نسیم ‌ادبی، ندا ‌شاهرخی با مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱ در سالن شماره ۱ پردیس ‌سپند به صحنه می‌رود.

نمایش توراندخت اثری کمدی است که در گروه تئاتر اجتماعی- سیاسی جای می‌گیرد و در آن به نقد ساختارهای قدرت در امپراتوری چین می‌پردازد. این اثر؛ همچون آثار دیگر برشت نگاهی نقادانه و آگاهی بخش به جامعه دارد، چرا که برشت معتقد بود که ضرورت اجرای تئاتر ایجاد آگاهی است.

نمایش خسوف به نویسندگی پوریا ‌گلستانی و کارگردانی پیمان میناوند در سالن شماره ۲ پردیس ‌سپند به مدت زمان ۷۰ دقیقه از ساعت ۲۱ میزبان مخاطبان تئاتر است.

«هیوشیما»؛ در کنار شوخی؛ شرح کشاف... و کروکودیل؛ چهار مهمان تالار مولوی

نمایش شوخی به نویسندگی و کارگردانی محمد عبدالوند با مدت زمان ۷۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۰ در سالن اصلی تالار مولوی به صحنه می‌رود.

نمایش هیوشیما به نویسندگی و کارگردانی مصطفی فراهانی در سالن اصلی تالار ‌مولوی به مدت زمان ۷۵ دقیقه از ساعت ۲۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش شرحی کشاف درباب زندگی و مرگ نابهنگام زنی در مطبخ به نویسندگی محمد ‌چرمشیر و کارگردانی دلارام موسوی در سالن کوچک تالار ‌مولوی به مدت ۳۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش کروکودیل به کارگردانی سینا ‌خوانساری‌عتیق با مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۸ در سالن اصلی تالار مولوی به صحنه می‌رود.

«تن داده»؛ متل قو و هیولای چوبی؛ تازه‌های دیوار چهارم

نمایش «تن داده» به نویسندگی و کارگردانی منصور ‌صلواتی با مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱ در مجموعه تئاتر دیوار ‌چهارم ‌به صحنه می‌رود.

نمایش متل قو به نویسندگی و کارگردانی محمد ‌میرعلی‌اکبری در مجموعه ‌تئاتر ‌دیوار ‌چهارم به مدت ۷۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۷ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش «هیولای چوبی» به نویسندگی نسترن نعمتی و کارگردانی حامد شایسته در مجموعه ‌تئاتر ‌دیوار ‌چهارم به مدت زمان ۷۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر است.

گل به خودی؛ آخرین عاشق؛ «کا» و «آناتول»؛ چهار مهمان عمارت نوفل‌لوشاتو

نمایش «گُل به خودی» به نویسندگی احسان یزدان‌پناه و کارگردانی محمد ‌خان‌حسینی در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو به مدت ۷۰ دقیقه از ساعت ۲۱:۱۵ میزبان مخاطبان تئاتر است.

در خلاصه داستان متفاوت این اثر نمایشی که در آن بازیگران شناخته‌شده‌ای چون کامران ‌تفتی، مونا ‌کرمی، دُنا ‌تارفی و دریا ‌مقبلی حضور دارند آمده است: باید روی آنتن زنده، جلوی ۸۰ میلیون نفر عذرخواهی کنی.

نمایش «کا» به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل ‌قادری با تهیه‌کنندگی سجاد ‌افشاریان بر اساس رمان محاکمه فرانتس کافکا در عمارت نوفل‌لوشاتو به مدت زمان ۶۰ دقیقه از ساعت ۱۸ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش آخرین عاشق به نویسندگی نیل ‌سایمون؛ ترجمه شهرام ‌زرگر و کارگردانی محمد چیت‌سازی (نادر دل‌شاه) با مدت زمان ۸۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹:۳۰ در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو ‌به صحنه می‌رود.

نمایش «آناتول» به نویسندگی آرتور شنیتسلر با ترجمه و کارگردانی رضا ‌دشتکی با مدت زمان ۸۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱ در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو به صحنه می‌رود.

تماشاخانه ماه؛ میزبان «بهشت حکیم‌الله» و ماجرای سیاه داعش

نمایش «بهشت حکیم‌الله» به نویسندگی خسرو ‌امیری و کارگردانی و بازی مرجان قاسمی با مدت زمان ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه ماه حوزه ‌هنری به صحنه می‌رود.

نمایش «بهشت حکیم‌الله» که پیش از این اجرای موفقی را در مجموعه تئاترشهر پشت سرگذاشته بود روایت کننده زندگی «آیینه» دختری از یک خانواده مرفه در افغانستان است که عاشق «حکیم‌الله» پسری از یک خانواده نامشخص می‌شود. به بهانه رفتن به ترکیه توسط حکیم‌الله سر از سوریه درمی‌آورد و متوجه می‌شود ناخواسته عضو داعش شده است.در آنجا حوادث خارق‌العاده‌ای بر سر او؛ حکیم‌الله و اطرافیان آنها می‌افتد.

روزهای شلوغ پردیس تئاتر شهرزاد با ۱۱ نمایش؛ از امیر غفارمنش و فرزاد حسنی تا سام درخشانی و بهرام افشاری

نمایش مانش به نویسندگی مشترک پیام ‌لاریان، کیومرث ‌مرادی (بر اساس نمایشنامه اهالی کاله نوشته پیام ‌لاریان) با طراحی و کارگردانی کیومرث ‌مرادی با مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱:۴۵ در سالن شماره ۱ پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد ‌به صحنه می‌رود.

سام ‌درخشانی، مهدی ‌حسینی‌نیا، نازنین ‌کریمی بازیگران جدیدترین نمایش کیومرث مرادی را تشکیل می‌دهند.

کنسرت-نمایش عاشقانه‌ها به نویسندگی مشترک محمد ‌چرم‌شیر، بهمن ‌عباسپور با طراحی و کارگردانی شهرام ‌گیل‌آبادی و خوانندگی و اجرای زنده امیر عظیمی و حمیدرضا ترکاشوند در سالن سالن شماره ۱ پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به مدت ۹۰ دقیقه از ساعت ۲۱:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟ به نویسندگی، طراحی و کارگردانی بهرام ‌افشاری و بازی تینو ‌صالحی، بهرام ‌افشاری در سالن شماره ۱ پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به مدت ۸۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت‌های ۱۹:۴۵ و ۲۱:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش شام عروسی به نویسندگی و کارگردانی جواد فراهانی در سالن شماره ۲ پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به مدت زمان ۶۰ دقیقه از ساعت ۱۸:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

کنسرت-نمایش «کافه لُکانطه» به نویسندگی علی ‌اصغری و کارگردانی مشترک ساقی ‌عطایی، علی ‌اصغری در سالن شماره ۲ پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به مدت ۹۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

امیر غفارمنش، مهدی یغمایی، فرزاد ‌حسنی، حسین پور کریمی، فرنوش نیک‌اندیش و آذین ‌رئوف بازیگران نام آشنای این اثر نمایشی را تشکیل می‌دهند.

نمایش سبُکی به نویسندگی و کارگردانی داریوش ‌علیزاده در سالن شماره ۳ پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به مدت یک ساعت همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش برگشتن افتخار آمیز مردان جنگی به نویسندگی شهرام ‌احمدزاده و کارگردانی حسین ‌شهبازی در سالن شماره ۲ پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به مدت ۶۵ دقیقه از ساعت ۱۸ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش بوکسور به نویسندگی مشترک شهاب ‌مهربان، وهاب مهربان و کارگردانی شهاب ‌مهربان در سالن شماره ۳ پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به مدت ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۰:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش نیم وجبی به نویسندگی رکسانه عبقری و کارگردانی علیرضا دهقانی با مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۸:۳۰ در فرهنگسرای فردوس ‌به صحنه می‌رود.

نمایش حیاط خانه ما به طراحی و کارگردانی وحید خسروی در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد به مدت ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۷ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش «پاهای خانم هزارپا» به نویسندگی ندا حاجی‌بابایی و کارگردانی مهدی خجستگی با مدت زمان ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۸ در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد ‌به صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش کودک و نوجوان آمده است: خانم هزار پا از پاهای خود خسته شده و از شهر بیرون می‌رود و با کرمی روبرو می‌شود ...

بیمار شماره دو و خانه خراب در تماشاخانه ملک

نمایش بیمار شماره دو به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین ‌رحیم در تماشاخانه ‌ملک به مدت ۷۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش خانه خراب به نویسندگی رضا ‌دادویی با نگاهی به نمایشنامه‌ خسیس اثر مولیر و کارگردانی محمدرضا پورحکیمی در تماشاخانه ‌ملک به مدت ۷۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

امیرکاوه ‌آهنین‌جان، محمدهادی ‌عطایی، ندا ‌مقصودی، سیروس ‌همتی، ناصر علی‌پاشا (عاشوری)، سیدرضا علوی، امید ‌رهبر، الهه ‌حسینی و رضا ‌دادویی بازیگران این اثر نمایشی را تشکیل می‌دهند.

«سیآنجل» و گلابتون در تماشاخانه شانو

نمایش «سیآنجل» با عنوان فرعی تاریکی در میان دریاست...! به نویسندگی و کارگردانی محمدعلی ‌شفاعت در تماشاخانه ‌شانو به مدت زمان ۷۵ دقیقه از ساعت ۲۱ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش «گلابتون» بر اساس نمایشنامه اتاق ورونیکا به نویسندگی آیرا لوین؛ ترجمه شهرام ‌زرگر با کارگردانی فرهاد باقری با مدت زمان ۸۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹ در تماشاخانه ‌شانو ‌به صحنه می‌رود.

درخشش تالار حافظ

نمایش درخشش به نویسندگی و کارگردانی بهنود محمدی‌پور در تالار ‌حافظ به مدت ۷۵ دقیقه از ساعت ۲۰:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

در خلاصه داستان متفاوت اما نام آشنای این اثر نمایشی به ویژه برای مخاطبان پر و پا قرص تئاتر و سینما آمده است: تقابل دیدگاه ساموئل بکت و استنلی کوبریک در یک زاغه دورافتاده در شهر نیویورک  زیر برف و باران…

«علاقه زیاد» به رو به رو

نمایش علاقه زیاد به کارگردانی مشترک نازنین زمانی، شهاب ‌رحمانی در عمارت ‌روبرو به مدت زمان ۷۰ دقیقه از ساعت ۲۰:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

سنگلج از شاهکار زنده‌نام اکبر رادی تا «مبارک در ژاپن»

نمایش «پایین؛ گذر سقاخانه» اثر درخشان و ماندگار زنده‌نام اکبر ‌رادی با طراحی و کارگردانی رضا ‌بهرامی در تماشاخانه ‌سنگلج به مدت زمان ۸۰ دقیقه از ساعت ۱۹:۴۵ میزبان مخاطبان تئاتر است.

امیرحسین مدرس، بهروز ‌پناهنده، کهبد ‌تاراج، امیر ‌عدل‌پرور، نگین خامسی، سهیل ‌ملکی، احمد ‌جعفری، عرفان ‌پورمحمدی، حسن تدین، بهار ‌گودرزی، ‌زهرا حمیدپور، دنا زره‌پوش، نگار ‌قوام‌فر و امیر شاعری؛ تیم بازیگران این اثر پر شخصیت را تشکیل می‌دهند.

نمایش تخت‌حوضی (سیاه‌بازی) مبارک در ژاپن به نویسندگی و کارگردانی علی ‌فتحعلی با مدت زمان ۱۰۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه ‌سنگلج به صحنه می‌رود.

روزهای شلوغ و گرم کانون پرورش فکری با سه نمایش

نمایش کودک و شاد شکلات فرنگی به نویسندگی کاظم ‌پورمهدی و کارگردانی محمدرضا ‌مالکی در سالن بوستان کانون ‌پرورش ‌فکری ‌کودکان ‌و ‌نوجوانان به مدت ۶۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش قصه پری و رویای یک پسرک به نویسندگی بهرام امی‌علی و کارگردانی مجتبی مرادی در سالن سینما و تئاتر کانون پرورش فکری و نوجوانان به مدت ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۸:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش کودک حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها به نویسندگی ژوزف پِر، ترجمه زنده‌نام اردشیر کشاورزی و کارگردانی عادل ‌بزدوده به مدت یک ساعت همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۸ در سالن گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ‌به صحنه می‌رود.

تماشاخانه محراب میزبان رومئو ژولیت

کنسرت-نمایش رومئو ژولیت به نویسندگی باقر ‌سروش بر اساس متن نمایشنامه «رومئو ژولیت» به قلم ویلیام شکسپیر و کارگردانی شهروز ‌دل‌افکار در سالن ‌استاد ‌جعفر ‌والی تالار ‌محراب به مدت ۸۰ دقیقه از ساعت ۱۹:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

میزبانی مجموعه هنری آبان از «دَر به دَر»؛ شاهکار یوجین اونیل و دیلالِل

نمایش «دَر به دَر» به نویسندگی و کارگردانی مهران ‌مرادی در مجموعه ‌خانه ‌هنر ‌آبان به مدت ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش «گوریل پشمالو» اثر شاهکار یوجین ‌اونیل؛ ترجمه فرهاد ناظرزاده‌کرمانی با طراحی و کارگردانی پریسا بینات در مجموعه ‌خانه ‌هنر ‌آبان به مدت ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش دیلالِل به نویسندگی محمدصادق ‌ویژگی با طراحی و کارگردانی امیر ‌فراهانی در مجموعه ‌خانه ‌هنر ‌آبان به مدت ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹:۱۵ به استقبال مخاطبان می‌رود.

کابوس‌های تهران و شایعات در خانه نمایش دا

نمایش کابوس‌های تهران به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مرضیه مهاجر در سالن شماره ۲ خانه ‌نمایش ‌دا به مدت ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۰:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

در خلاصه نمایش کابوس‌های تهران آمده است: این قصه دختری است که قرار بود سرزمینم را از خشکسالی و دروغ برهاند، زخم خورد، زخم خورد، دیوانه شد و در کابوس‌هایش گیر افتاد.

نمایش شایعات به نویسندگی نیل ‌سایمون، ترجمه مشترک بهروز ‌محمودی‌بختیاری، مینا رضاپور با طراحی و کارگردانی میلاد ‌فرج‌زاده به مدت ۹۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹ در سالن شماره ۱ خانه ‌نمایش ‌دا به صحنه می‌رود.

«می‌فهمم، می‌فهمی، نمی‌فهمند» تماشاخانه آژمان

نمایش «می‌فهمم، می‌فهمی، نمی‌فهمند» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی پوریا قیطانی در سالن شماره ۱ تماشاخانه ‌آژمان به مدت ۸۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱ به استقبال مخاطبان می‌رود.

میزبانی عمارت سیمرغ از داش آکل به روایت... ترس از باران؛ پِزِشت و تولدت مبارک

نمایش داش آکل به روایت نوچه کاکا رستم به نویسندگی و کارگردانی حامد ‌شیخی در سالن شماره ۱ عمارت ‌سیمرغ به مدت زمان ۵۵ دقیقه از ساعت ۱۷:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

در خلاصه روایت این اثر آمده است: قصه داش آکل اون چیزی نبود که شما دیدین و خوندین و شنیدین. اصل قصه رو این پیرمرد می‌خواد بگه که اون قدیما نوچه کاکارستم بود و دلش با داش آکل بود ...

نمایش ترس از باران به نویسندگی مسعود دلخواه با دراماتورژی و کارگردانی طلایه زهره‌وندی در سالن شماره ۲ عمارت ‌سیمرغ به مدت ۶۰ دقیقه از ساعت ۱۸ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش پِزِشت به نویسندگی و کارگردانی احمد خان‌محمدزاده با مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱ در سالن شماره ۲ عمارت ‌سیمرغ ‌به صحنه می‌رود.

نمایش تولدت مبارک به نویسندگی نوشین ‌تبریزی و کارگردانی بابک ‌قادری با مدت زمان ۹۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱:۱۵ در سالن شماره ۱ عمارت ‌سیمرغ به صحنه می‌رود.

سربازخونه و نمایشی ۸ ساعته در فرهنگسرای نیاوران

نمایش سربازخونه از مجموعه غزل‌واره‌های «عشق» نوشته زنده‌نام ابراهیم کریمی‌هُسنیجه به نویسندگی ابراهیم کریمی‌هُسنیجه با طراحی و کارگردانی وجیهه کریمی‌هُسنیجه در سالن گوشه فرهنگسرای ‌نیاوران به مدت زمان ۴۵ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش «آزمایشگاه جنگلی پروفسور پو آرت» اجرایی بر بنیان هنرهای ترکیبی، محیطی، مشارکتی، حرکتی، تجربی به نویسندگی و کارگردانی سجاد آقابابایی در باغ ‌فرهنگسرای ‌نیاوران به مدت زمان ۸ ساعت از ۱۱ صبح میزبان مخاطبان تئاتر است.

گروه تولید کننده نمایش «آزمایشگاه جنگلی پروفسور پو آرت» در توضیح این نمایش تعاملی آورده است: اجرای آزمایشگاه جنگلی ۱۲ ساعت زندگی کودک و خانواده در هنر و طبیعت است که شروع اجرا از خانه مشارکت کنندگان آغاز می‌شود و بعد از سپری کردن زندگی در هنر و طبیعت، با نگارش زیست تجربه خود در خانه اجرا پایان می‌یابد.

بخش اول اجرا به این ترتیب است که خانواده‌های شرکت کننده که حضور پیدا می‌کنند برای ناهاری که قرار است در روز اجرا در زمان استراحت میل کنند. این ناهار با همکاری کودک و خانواده درست شود و از این فرایند فیلم گرفته شود.

بخش دوم و اصلی اجرا: خانواده ها از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۱ در محل اجرا (فرهنگسرای نیاوران) حاضر می‌شوند و این اجرا برای ۱۵ تا ۲۰ خانواده طراحی شده است، حضور پدر بزرگ و مادربزرگ‌ها و بچه های زیر ۴ سال رایگان هست. سن این اجرا مناسب ۵ سال تا حدود ۱۲ سال است.

پردیس تئاتر تهران با اعترافاتی درباره زنان؛ «افسون همزاد» و قصه سیبی که نصف نشد

نمایش اعترافاتی درباره زنان به نویسندگی محمدامیر ‌یاراحمدی با طراحی سپیده دشتی و کارگردانی بهناز ‌متولی‌نایینی با مدت زمان ۹۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹ در سالن استاد محمد پردیس تئاتر تهران ‌به صحنه می‌رود.

مخاطب در مواجهه با این اثر درخشان محمدامیر یاراحمدی دنبال‌کننده داستان روزنامه‌نگاری نامتعارف است که می‌خواهد از یک فرصت طلایی نهایت استفاده را ببرد اما درگیر داستان پرماجرای مادرش می‌شود و ..

نمایش قصه سیبی که نصف نشد به نویسندگی مجتبی مهدی و کارگردانی مرضیه آقاسی در سالن داوود رشیدی پردیس ‌تئاتر ‌تهران به مدت زمان ۵۵ دقیقه از ساعت ۱۸:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش «افسون همزاد» به نویسندگی و کارگردانی مهدی فرهمند با مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱ در سالن استاد محمد پردیس ‌تئاتر ‌تهران به صحنه می‌رود.

ستاره باران کاخ سعدآباد با «سی‌صد»

کنسرت-نمایش «سی‌صد» به کارگردانی امیر ‌جدیدی و با حضور بازیگرانی چون جواد ‌عزتی، مهران غفوریان، دلنیا آرام، ماهور ‌الوند، منوچهر ‌علی‌پور، عرفان ‌ناصری، نیما سکوت و امیر ‌جدیدی؛ کاری از سهراب ‌پورناظری با  موسیقی تهمورس ‌پورناظری و خوانندگی رضا بهرام همه روزه ساعت ۲۱ در کاخ سعدآباد به صحنه می‌رود.

بوتیک تئاتر تهران در قُرُق محمد رحمانیان

نمایش‌های چخوف ساد (جلد اول) و چخوف ساد (جلد دوم) به نویسندگی آنتون ‌چخوف؛ ترجمه سروژ استپانیان و کارگردانی محمد رحمانیان هر دو نمایش با مدت زمان ۸۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، در ساعت‌های ۱۹:۱۵ و ۲۱:۱۵ در بوتیک ‌تئاتر ‌ایران به صحنه می‌رود.

در روایت این دو اثر متفاوت رحمانیان که بر اساس تکنیک نمایش درمانی (دراماتراپی) تولید شده است آمده: در بخش روانی بیمارستان امید، گروهی از بیماران تصمیم گرفته اند تعدادی از آثار آنتون چخوف را برای تئاتر درمانی - - drama therapy به صحنه ببرند.

هر یک از این بیماران داستانی را انتخاب کرده اند که با خلق و خو، منش و بیماری روانی آنها ارتباط مستقیمی دارد.

پنگوئن‌ها و غول نخود فرنگی در تالار هنر

نمایش پنگوئن‌ها به نویسندگی و کارگردانی زیبا برجی‌فلاح نمایشی است که در تالار هنر همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸:۴۵ با مدت زمان ۴۵ دقیقه میزبان مخاطبان گروه سنی کودک و نوجوان خواهد بود.

نمایش شاد و موزیکال «غول نخود فرنگی» به نویسندگی و کارگردانی حسین فدایی‌حسین دومین اثر نمایشی است که از ساعت ۲۰ در تالار هنر با مدت ۵۵ دقیقه ویژه گروه سنی کودک و نوجوان به صحنه می‌رود.

در خلاصه نمایش آمده است: سامی به دلیل مشکلاتی که در خانه با پدر و مادر و خواهر کوچکش دارد، آرزو می‌کند غولی داشته باشد که انتظارات او را برآورده کند. غول نخودفرنگی ظاهر می‌شود و حضور او در خانه، اتفاقات زیادی را به دنبال دارد.

میزبانی سینوول از «سین دخت»

نمایش «سین دخت» به نویسندگی و کارگردانی آزاده ‌شمس در سالن ‌سینووِل به مدت زمان ۶۰ دقیقه از ساعت ۱۸:۱۵ میزبان مخاطبان تئاتر است.

در خلاصه روایت نمایش «سین دخت» آمده است: اگر کمی منطقی فکر کنید شما چیزی برای از دست دادن ندارید، چون اصلا چیزی به شما تعلق ندارد…

روایتی جذاب از مباهله در نمایش «نُماهِله» به میزبانی ایران مال

نمایش «نُماهِله» به نویسندگی سعید اسماعیلی و کارگردانی میثم یوسفی در سالن بلک باکس شماره ۲ ایران مال به مدت زمان ۶۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر است.

روایت زندگی ما دو نفر در مجتمع رازی

نمایش زندگی ما دو نفر به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ‌حزینی در مجتمع ابوالفتوح رازی به مدت ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۸ به استقبال مخاطبان می‌رود.

تماشاخانه دهقان در تسخیر خرس بدِ گنده

نمایش خرس بدِ گنده به کارگردانی نیره ناطقی در تماشاخانه دهقان به مدت ۴۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹ به استقبال مخاطبان می‌رود.