دکتر رحمت امینی در مراسم افتتاحیه‌ی دومین همایش "سوگ‌نامه‌ها و سوگ چامه‌ها" از راه‌اندازی کارگاه پژوهشی‌ کاربردی نمایش‌های سنتی-آیینی خبر داد.

 پایگاه خبری تئاتر:  شب گذشته- 8 آذرماه 93- در مراسم افتتاحیه‌ی دومین همایش نمایش‌نامه‌خوانی "سوگ‌نامه‌ها و سوگ چامه‌ها" مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: نمایش‌نامه‌خوانی یک کار تخصصی و برای اهالی تئاتر است. معمولا وقتی اثری نمایش‌نامه‌خوانی می‌شود، یعنی قرار است برای اولین بار اثری برای معرفی و قضاوت برای اهالی تئاتر ارائه شود.
 

رحمت امینی با بیان این‌که در همایش امسال از بهترین‌های تئاتر دانشگاهی دعوت شده است توضیح داد:‌ مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری علاوه بر توجه به محتوا و مضامین، شاخصه‌های تکنیکی را نیز مورد توجه دارد چرا که می‌خواهیم کار درست انجام دهیم. از این رو در این دوره از "سوگ‌نامه‌ها و سوگ‌چامه‌ها" از بهترین افراد دانشگاهی دعوت شده تا آثار خود را ارائه کنند؛ افرادی که در عرصه‌ی تئاتر حرفه‌ای کشور نیز می‌درخشند.
 
این استاد دانشگاه اضافه کرد: بی‌شک آینده‌ی تئاتر کشور در دست جوانان دانشگاهی ما‌ست و در برنامه‌های متنوع مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز تلاش می‌شود تا از ظرفیت جامعه‌ی تئاتر دانشگاهی بهره‌مند گرفته شود.
 
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره‌ی راه‌اندازی کارگاه پژوهشی‌کاربردی نمایش‌های سنتی-آیینی گفت: من در بدو قبول مسئولیت در مدیریت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری (از ابتدای سال 91) قول راه‌اندازی مکانی برای تاسیس کارگاه پژوهشی‌کاربردی نمایش‌های سنتی-آیینی را داده بودم که با توجه به صحبت‌هایی که شده، شرایط و امکانات این امر هم‌اکنون فراهم شده و انشاالله در همین روزها کلنگ ساخت آن به زمین زده خواهد شد. امیدوارم به زودی شاهد راه‌اندازی سالنی خوب مختص نمایش‌های سنتی-آیینی در حوزه هنری باشیم.
 
همچنین در این مراسم سیاوش قائدی به عنوان مدیر برگزاری دومین همایش "سوگ‌نامه‌ها و سوگ چامه‌ها" ضمن ارائه‌ی آمار و توضیحاتی، تصریح کرد: جای تشکر دارد از مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که در برگزاری دومین همایش "سوگ‌نامه‌ها و سوگ چامه‌ها" به من و همکارانم اعتماد کردند تا با توجه به نگاه آکادمیک مرکز، از فعالین تئاتر دانشگاهی دعوت به همکاری کنیم.
 
وی همچنین توضیح داد: از 6 اثری که در همایش امسال ارائه می‌شوند برخی از آثار نمایش‌نامه‌خوانی و برخی نیز اجرا‌خوانی خواهند شد اما یک اثر (که روز چهارشنبه 12 آذرماه اجرا می‌شود) با ساختار اجرایی "رادیو نمایش" در همایش حضور دارد.
 
این کارشناس‌ارشد هنرهای نمایشی در مورد نشست‌های پژوهشی "سوگ‌نامه‌ها و سوگ چامه‌ها" عنوان داشت: در نشست‌‌های پژوهشی این دوره از همایش، از اساتید نامداری دعوت شده که در عرصه‌ی تئاتر دینی صاحب‌نظر هستند. استاد منصور براهیمی، دکتر فرهاد مهندس‌پور و فارس باقری در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه (9 و 11 آذرماه) ساعت 16 در سالن اوستا نشست‌های پژوهشی را با موضوعات "رویکردهای نظری به امر دینی و نمایشی" و "آسیب‌شناسی نسبت متضاد رشد کمی و کیفی آثار نمایشی دینی پس از انقلاب اسلامی" برگزار می‌کنند.
 
وی در پایان گفت:‌ تلاش ما این بوده تا این دوره از همایش، متفاوت برگزار شود و سعی داریم با نگاه آسیب‌شناسانه، نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده تا سال آینده شاهد همایشی به مراتب پربارتر باشیم.
 
خاطر نشان می‌شود، این مراسم با نقالی مرشد محسن میرزا‌علی نیز همراه بود.
 
بعد از پایان مراسم افتتاحیه، نمایش‌نامه‌ی "غروب غریبان" به نویسندگی و کارگردانی ناصر حبیبیان به عنوان اولین اجرای دومین همایش "سوگ‌نامه‌ها و سوگ چامه‌ها" نمایش‌نامه‌خوانی شد.
 
یاد‌آور می‌شود نمایش‌نامه‌خوانی‌های دومین همایش "سوگ‌نامه‌ها و سوگ‌چامه‌ها" تا 13آذرماه – ساعت 18- در تماشاخانه‌ی ماه حوزه هنری ادامه خواهد داشت.