نخستین نشست «اقتباس صحنه» با عنوان «اقتباس و مواجهه با تاریخ» با پخش فیلم‌تئاتر «مویه جم» قطب‌الدین صادقی در مؤسسه فرهنگی هنری صبا برگزار می‌شود.

چارسو پرس: نخستین نشست «اقتباس صحنه» با عنوان اقتباس و مواجهه با تاریخ و با حضور و سخنرانی قطب‌الدین صادقی نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان و پژوهشگر تئاتر، استاد دانشگاه، فارس باقری نمایش‌نامه‌نویس، پژوهش‌گر تئاتر و استاد دانشگاه و بهزاد صدیقی نمایشنامه‌نویس، استاد دانشگاه و دبیر نشست ساعت ۱۸ روز یک‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ توسط مؤسسه‌ فرهنگی، هنری و پژوهشی صبا و با همکاری مؤسسه افرامانا در سالن سینما تک این مؤسسه‌ برگزار می‌شود.

سلسله نشست‌های «اقتباس صحنه» با هدف شناخت بهتر نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان جوان از مقوله و روند اقتباس صحنه‌ای در تئاتر ایران، بررسی چگونگی عمل اقتباس از یک اثر داستانی یا نمایشی یا هر نوع متن ادبی دیگر به یک اثر نمایشنامه‌ای، دست‌یابی به روش‌های درست‌تر و به‌تر برای اقتباس از ادبیات کهن و معاصر ایران در ادبیات نمایشی، آشنایی و بهره‌مندی بیش‌تر مخاطبان از ادبیات داستانی ایران و جهان به‌وسیله‌ی عمل اقتباس و بررسی نقاط ضعف و قوت آثار اقتباس‌شده در ادبیات نمایشی ایران به صورت هفتگی برگزار می‌شود.

در این نشست «اقتباس صحنه» ابتدا فیلم‌تئاتر «مویه‌ جم» پخش می‌شود و سپس قطب‌الدین صادقی، فارس باقری و بهزاد صدیقی با عنوان «اقتباس و مواجهه با تاریخ» با تمرکز بر دست‌یابی به روش‌های درست‌تر و به‌تر برای اقتباس از ادبیات کهن و معاصر ایران به ایراد سخن می‌پردازند.

نمایش «مویه‌ جم» نوشته و کارگردانی قطب‌الدین صادقی در سال ۱۳۷۵ با بازی میکاییل شهرستانی، حمیدرضا حاجی‌بابایی و عقیل گلزار در سالن چهارسوی مجموعه‌ تئاتر شهر اجرا شد.