گیشه سینمای ایران پس از دو هفته فروش مناسب، افت ۱۴ درصدی را تجربه کرد.

چارسو پرس: گیشه سینمای ایران در هفته اول مردادماه، بدون اکران فیلم‌های تازه در سطح دو هفته موفق قبل باقی نماند و افت فروش تجربه کرد.

بر اساس اطلاعات منتشرشده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) در این هفته از چهارشنبه ۲۹ تیرماه تا سه‌شنبه ۴ مردادماه، سینمای ایران حدود ۳۲۱ هزار مخاطب داشت که نسبت به مخاطب ۳۳۷ هزار نفری هفته گذشته، ۵ درصد افت نشان می‌دهد. با این حال فروش ۹ میلیارد و ۶۳۸ میلیون تومانی برای مجموع فیلم‌ها، نسبت به گیشه خوب ۱۱ میلیارد تومانی هفته گذشته، ۱۴ درصد پایین‌تر است.

در این هفته فیلم تازه‌ای به ناوگان اکران اضافه نشد و تک فیلم «پدر و دختر» نیز که هفته قبل از آن به نمایش درآمد، فروش ضعیفی را ثبت کرد.

فیلم «انفرادی» اثر سیدمسعود اطیابی برای سیزدهمین هفته پیاپی صدرنشین گیشه سینمای ایران شد و این صدرنشینی را با فروش ۱۰۹ هزار قطعه بلیت به ارزش ۳ میلیارد و ۳۷۸ میلیون تومان به ثبت رساند تا مجموع فروش آن به ۵۲ میلیارد و ۹۱۱ میلیون تومان برسد.

این فیلم در این هفته باز هم با ۳۲ صندلی پر در هر سانس، اختلاف چشمگیری با همه فیلم‌های روی پرده به جز «هناس» داشت. این فیلم در این هفته میزان مخاطب خود را تقریبا ثابت نگه داشت، اما با ۷ درصد افت فروش مواجه شد. ۳۴ درصد مخاطبان سینمای ایران در این هفته، به تماشای «انفرادی» نشستند.

فیلم «تی تی» ساخته آیدا پناهنده با فروش ۸۱ هزار قطعه بلیت به ارزش ۲ میلیارد و ۶۰۳ میلیون تومان، توانست ۲۷ صندلی خود را در هر سانس پر کند تا در مجموع با فروش ۹ میلیارد و ۶۰ میلیون تومانی، «روز صفر» را جا بگذارد و به رتبه ششم گیشه سال ۱۴۰۱ سینماها برسد. این فیلم با افت فروش چشمگیر ۱۷ درصدی نسبت به هفته گذشته، ۲۵ درصد مخاطبان سینما در این هفته را به خود اختصاص داد و یک هفته دیگر در رتبه دوم جدول فروش هفتگی قرار گرفت.

فیلم سینمایی «علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی رتبه سوم جدول فروش هفتگی، در این هفته نیز با فروش ۳۶ هزار قطعه بلیت به ارزش یک میلیارد و ۲۱۸ میلیون تومان، ۲۱ درصد صندلی‌های خود را در هر سانس پر کرد تا روی ۱۱ درصد بلیت‌های به‌فروش‌رسیده سینمای ایران در این هفته، نام «علف‌زار» درج شده باشد. اولین فیلم کاظم دانشی در این هفته نیز با بیش از ۳۴ هزار تومان، گران‌ترین میانگین قیمت بلیت را بین صدرنشینان جدول فروش داشت. این فیلم نیز ۱۷ درصد افت فروش نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

فیلم «چند می‌گیری گریه کنی ۲» ساخته علی توکل‌نیا با فروش ۲۰ هزار قطعه بلیت به ارزش ۶۱۹ میلیون تومان، در رتبه چهارم جدول فروش هفتگی سینماها قرار گرفت. این فیلم با ۲۱ درصد افت فروش و ۱۵ درصد افت مخاطب، ضعیف‌ترین عملکرد را از این نظر بین بالانشینان جدول فروش هفتگی داشت.

فیلم «سگ‌بند» به کارگردانی مهران احمدی با فروش ۱۷ هزار قطعه بلیت به ارزش ۵۲۲ میلیون تومان، در رتبه پنجم جدول فروش هفتگی جای گرفت. این فیلم نسبت به هفته گذشته، یک درصد افزایش میزان مخاطب و ۳ درصد کاهش میزان فروش را تجربه کرد. گیشه کل این اثر به ۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

فیلم «بازیوو» ساخته امیرحسین قهرایی با فروش ۱۳ هزار قطعه بلیت به ارزش ۳۷۵ میلیون تومان، پنجمین فیلم جدول فروش هفتگی و صدرنشین فیلم‌های کودک و نوجوان سینماها شد. افزایش چشمگیر ۸ درصدی در شمار سانس‌های این فیلم نسبت به هفته گذشته، باعث افزایش ۳ درصدی تعداد مخاطب و کاهش تنها یک درصدی میزان فروش آن شد. این فیلم پس از «هناس»، با بلیت میانگین ۲۹ هزار تومانی، ارزان‌ترین بهای بلیت را در میان ۱۰ فیلم نخست جدول فروش هفتگی داشت.

در رتبه‌های هفتم تا پانزدهم جدول فروش هفتگی، به ترتیب «زالاوا»، «هناس»، «بدون قرار قبلی»، «طلاخون»، «روز ششم»، «پیتوک»، «بی صدا حلزون»، «والدین امانتی» و «نقره داغ» قرار گرفته‌اند.

فیلم «هناس» در این هفته در عین حال که هشتمین فیلم جدول فروش هفتگی بود، با ۲۴ هزار مخاطب، چهارمین فیلم پرمخاطب هفته لقب گرفت. یک سانس رایگان نمایش این فیلم در سینماهای حوزه هنری در روز دوشنبه ۳ مردادماه، برای این فیلم ۱۴ هزار مخاطب به ارمغان آورد تا نزدیک به ۴۰ درصد مخاطبان سینمای ایران در آن روز، به تماشای «هناس» نشسته باشند.