سرپرست گروه «مکتب تهران» از تولید نمایش «دو دلقک و نصفی» طی 10 روز تمرین خبر داد و دلیل این امر را مناسبات بین این گروه و مؤسسه با خانه هنرمندان ایران ذکر کرد.

پایگاه خبری تئاتر: جلال تهرانی روز دوشنبه 10 آذرماه در سالن تئاتر مؤسسه «مکتب تهران» که به تازگی احداث شده، در جمع خبرنگاران تئاتر به ارائه توضیحاتی در خصوص تجربه و اجرای جدید گروه «مکتب تهران» با عنوان «دو دلقک و نصفی» که قرار است از روز چهارشنبه 12 آذرماه اجرای عمومی خود را آغاز کند، پرداخت.

وی درباره روند تولید این اثر نمایشی و گروه بازیگری آن گفت: این نمایش را طی 10 روز تمرین کردیم. چون سال گذشته «دو دلقک و نصفی» را در سالن اصلی نمایشنامه خوانی کرده بودیم و در آن اجرا صابر ابر و نگار جواهریان حضور داشتند، در ابتدا از آن‌ها برای حضور در اجرای اثر دعوت کردم. صابر ابر و نگار جواهریان به دلیل درگیر بودن در پروژه‌های دیگر نتوانستند در اجرای عمومی «دو دلقک و نصفی» حضور داشته باشند.

سرپرست گروه «مکتب تهران» با اشاره به کار با اعضای گروه به عنوان اصلی‌ترین انگیزه شکل‌گیری مجموعه فرهنگی «مکتب تهران»، یادآور شد: به همین دلیل با حضور بازیگران «مکتب تهران» نمایش «دو دلقک و نصفی» را تمرین و آماده اجرا کردیم. این امر که نمایش طی 10 روز تمرین شد، می‌تواند کمی برای بازیگران حرفه‌ای ترسناک باشد چون نگران حضور خود بر صحنه‌ها هستند.

تهرانی درباره دلایل تمرین 10 روزه نمایش «دو دلقک و نصفی» برای اجرا با توجه به پیشینه گروه در تمرینات چندماهه برای تولید آثار نمایشی، تأکید کرد: ما تا به امروز هیچ پروژه‌ای را کمتر از 3 ماه تمرین نکرده‌ایم. البته وقتی تصمیم گرفتیم «دو دلقک و نصفی» را در 10 روز تمرین کنیم، به این موضوع به عنوان یک آپشن نگاه کردیم نه یک نقطه ضعف. به دلیل اینکه طی سال‌های اخیر خانه هنرمندان ایران همواره همراه فعالیت‌های «مکتب تهران» بوده، ما نسبت به خانه هنرمندان احساس تعهد داریم. گویا اجرایی که قرار بود در این زمان در تماشاخانه ایرانشهر اجرا شود به دلایلی آماده اجرا نشد و وقتی از سوی خانه هنرمندان ایران پیشنهاد اجرا به ما داده شد به دلیل مناسباتی که با خانه هنرمندان داریم، این پیشنهاد را پذیرفتیم.

وی درباره روند طراحی نور و طراحی و ساخت دکور «دو دلقک و نصفی» ادامه داد: در طول این 10 شبانه روز تمرین، عوامل فنی خانه هنرمندان ایران و تماشاخانه ایرانشهر همکاری همه جانبه با ما داشتند تا این پروژه به سرانجام برسد. دکور این نمایش طی چند ساعت طراحی و یک روز نیز ساخته شد و نور را هم بعد از نصب دکور به صورت بداهه بستیم که البته طراحی نور پیچیده‌ای شد.

این کارگردان تئاتر که برای اولین بار است نمایشی را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌برد، درباره احتمال تطبیق دادن اثر با فضای آثار به صحنه رفته در این تماشاخانه در راستای جذب مخاطب، تصریح کرد: کار ما تئاتری آماتوری است که خصایص و ویژگی‌های خود را دارد. ما این پروژه را علاوه بر ابعاد تئاتری از منظر مناسبات استراتژیک «مکتب تهران» و خانه هنرمندان ایران پذیرفتیم. ضمن اینکه معمولا ما در زمان تولید یک اثر نمایشی، کار را با امکانات سالن تطبیق می‌دهیم نه روندی که به لحاظ جذب مخاطب حاکم است.

تهرانی درباره چرایی اجرا نکردن نمایشنامه‌های «مکبث 2001» و «دراکولا» که بعد از اجرای نمایش «سیندرلا» قصد اجرای عمومی آن‌ها را داشت، توضیح داد: این 2 نمایشنامه را نمی‌شد در این مدت زمان تمرین و تولید کرد به همین خاطر تصمیم گرفتیم نمایش «دو دلقک و نصفی» را اجرا کنیم.

کارگردان نمایش «تک سلولی‌ها» و «مخزن» درباره روند و پروسه دریافت مجوز اجرای نمایش «دو دلقک و نصفی» تأکید کرد: ما در کارهای قبلی هم مجوز را به راحتی دریافت کردیم و هیچکدام از آثارم نیز پیش از این ممیزی نشدند. دوستان شورای نظارت و ارزشیابی متوجه شدند که ما به قانون اساسی آگاه و پایبندیم و می‌دانیم که طبق قانون مسئول یک اثر، مؤلف آن است. من هیچ گاه با اجرای یک نمایش به دنبال حاشیه و اینکه با یک تئاتر جهان را تغییر دهم، نبودم.

وی درباره متن «دو دلقک و نصفی» و زمان نگارش آن، گفت: این متن که بسیار تلخ بود در سال 77 هم و با اسم «زیتوی نابالغ» نوشته شد و سال 83 بعد از یک بازنگری به «دو دلقک و نصفی» تغییر نام داد. تلخی متن بازنگری شده نسبت به متن اولیه گرفته و نمایشی‌تر شده است.

نمایش «دو دلقک و نصفی» از روز چهارشنبه 12 آذرماه در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.