این روزها تلویزیون به پخش بیش از ۱۰ سریال قدیمی در مناسبت محرم اقدام کرده است و برخلاف سال‌های گذشته خبری رسمی مبنی بر پخش سریالی جدید برای این ایام نیست.

چارسو پرس: «شب دهم»، «پیروفا»، «گاندو»، «برف بی صدا می بارد»، «مختارنامه»، «مرضیه»، «یلدا»، «از سرنوشت ۱»، «یک تکه زمین»، «پرده نشین» و «دیوار» سریال‌هایی هستند که این شب‌ها در جدول پخش صدا و سیما قرار دارند و از شبکه‌ها روی آنتن می روند.

و باز هم «شب دهم»

مجموعه «شب دهم» حسن فتحی این روزها هر شب ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.

«شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی در سال ۱۳۸۰ ساخته و به مناسبت ماه محرم در نوروز سال ۸۱ از شبکه یک  پخش شد. موسیقی این مجموعه ساخته فردین خلعتبری و خواننده تیتراژ آن علیرضا قربانی است. این مجموعه بارها از شبکه‌های مختلف سیما بازپخش شده‌ است و این شب ها نیز از شبکه یک بازپخش می شود.

پخش سریالی از ۳۷ سال پیش

شبکه دو سیما در این ایام اقدام به بازپخش مجموعه «پیروفا» کرده است که هر شب ساعت ۳۲ و ۳۰ دقیقه از این شبکه روی آنتن می رود.

این تله‌تئاتر محصول سال ۶۴ است که به کارگردانی مجتبی یاسینی و تهیه‌کنندگی مسعود رسام تولید شده است و در آن سال‌ها از شبکه دو سیما پخش شد.

این مجموعه نمایشی، درباره زندگی و فداکاری‌های «هانی بن عروه» است که جانش را برای کمک به یاران حسین بن علی و مسلم بن عقیل فدا کرد.

کریم اکبری مبارکه، اسماعیل سلطانیان، بهروز مسروری، عبدالرضا اکبری، رضا فیاضی، علی عمرانی، رضا خندان، جلیل فرجاد، مجید بهشتی، جواد پیشه‌گر از جمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.

«گاندو» و «برف بی صدا می‌بارد»

شبکه سه سیما پخش سریال «برف بی صدا می‌بارد» در ایام محرم را تا دهه اول ادامه می‌دهد و در نهایت این مجموعه در ۱۰۰ قسمت به پایان خواهد رسید. این سریال هر شب ساعت ۲۰ و ۴۵ از این شبکه روی آنتن می‌رود.

شبکه سه همچنین این روزها بازپخش «گاندو ۲» را در دستور کار خود قرار داده است. این سریال با موضوع نفوذ و جاسوسی و با بازی داریوش فرهنگ، وحید رهبانی، پندار اکبری و علی افشار، تهیه کنندگی مجتبی امینی و به کارگردانی جواد افشار ساخته شد و هرشب ساعت ۲۴ بامداد روی آنتن می رود.

همچنین سریال‌های «مختارنامه» ساعت ۲۲، «یک تکه زمین» ساعت ۱۹، «پرده نشین» ساعت ۲۱ و «دیوار» ساعت ۱۶ به مناسبت ایام محرم از شبکه آی فیلم بازپخش می‌شوند.

سریال «مختارنامه» که اولین بار سال ۸۹ روی آنتن رفت، هر سال از شبکه های مختلف سیما بازپخش می شود. بازپخش هر ساله این سریال انتقادهایی را به صدا و سیما وارد کرده است.

این سریال به روحانیون و حضور آنها در محله‌ها و در کنار مردم توجه دارد و روی این موضوع متمرکز شده که روحانیون می‌توانند در حل مشکلات مردم به آنها کمک‌کنند. در این سریال به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی توجه می‌شود که در گذشته پررنگ بوده و اکنون هم در برخی شهرستان‌ها رایج است، اما مردم در شهرهای بزرگ به دلیل سرعت فناوری از آن فاصله گرفته‌اند.

سریال تلویزیونی «پرده نشین» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی محصول شبکه یک سیما و مجری طرح آن موسسه سینمایی سیمای مهر است که پاییز ۹۳ از این شبکه تلویزیونی پخش شد و محرم امسال نیز از بازپخش می‌شود.

فرهاد آئیش، آتیلا پسیانی، ویشکا آسایش، هومن برق نورد، سعید نیک پور، مهران رجبی، حامد کمیلی، مائده طهماسبی، ژیلا سهرابی، سارا بهرامی، شیوا ابراهیمی، محسن کیایی، سپیده اعلایی، علی مردانه، زویا امامی و ... از جمله بازیگران این سریال هستند.

«دیوار» به کارگردانی سیروس مقدم، نویسندگی سعید نعمت‌الله و تهیه‌کنندگی الهام غفوری سال ۹۱ ساخته شد و این روزها ساعت ۱۶ از شبکه آی فیلم روی آنتن می رود.

«دیوار» به قلم سعید نعمت الله است که آتیلا پسیانی، مهدی سلطانی، فریبا کوثری، مهرداد صدیقیان، کامران تفتی، تینا آخوند تبار، جمشید صفری، حمید رضا هدایتی، الهه حسینی، امیر حمیدزاده و علیرضا مهران در آن ایفای نقش کردند.

در خلاصه داستان این مجموعه تلویزیونی آمده است: جمیل، رییس یک باند تبهکاری است که توسط همسر خواهرش سرهنگ یونس سبزی به زندان افتاده است و در آستانه رهایی از زندان از دلبستگی میان دخترش با پسر سرهنگ سبزی مطلع می شود. او با این که کینه و نفرت نسبت به یونس سراسر وجودش را گرفته است با ازدواج فرزاندانشان موافقت می کند و ... 

«مرضیه»، «یلدا» و «از سرنوشت ۱»

همچنین سریال‌های «مرضیه»، «یلدا» و «از سرنوشت۱» از شبکه تماشا بازپخش می‌شوند.

«یلدا» به کارگردانی حسن میرباقری و تهیه‌کنندگی بهروز خوش‌رزم هر شب ساعت ۲۰ پخش و ساعت ۲، ۸ و ۱۴ از شبکه تماشا بازپخش می‌شود.

مجموعه تلویزیونی «مرضیه» که سال ۹۸ به مناسبت محرم تولید و پخش شده بود، از (چهارم مرداد ماه) پخش خود را را از شبکه تماشا آغاز کرده است. این سریال آخرین فعالیت هنری مجید اوجی در حیطه تهیه‌کنندگی و ماه‌چهره خلیلی در عرصه بازیگری بود. هر دو هنرمند مدتی بعد بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفتند. این سریال ساعت ۲۳ پخش و بازپخش آن نیز در ساعت ۵ روز بعد است.

مجموعه تلویزیونی «یلدا» به مناسبت ایام محرم از امشب از شبکه تماشا پخش می‌شود. مجموعه تلویزیونی «یلدا» داستان حاج محمد زاهدی است که عمری است مراسم تعزیه امام حسین (ع) را در شهر بسطام برگزار می‌کند و از سرشناسان شهر است. ولیکن فرزندان او هر کدام در گوشه‌ای از کشور خود را مشغول داشته‌اند تا این‌که … .

محمدرضا شریفی‌نیا، کاظم هژیر آزاد، چنگیز جلیلوند، اسماعیل خلج‌، فریبا کوثری‌، ماه‌چهره خلیلی‌، الهام پاوه نژاد، حمیدرضا آذرنگ‌، سید مهرداد ضیائی، حامد میرباقری‌، بیژن افشار، حمید عطائی، اکبر سلطانعلی و … در این مجموعه به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«یلدا» به کارگردانی حسن میرباقری و تهیه‌کنندگی بهروز خوش‌رزم هر شب ساعت ۲۰ پخش و ساعت  ۲،۸،۱۴ از شبکه تماشا بازپخش می‌شود.

سریال «از سرنوشت ۱» نیز به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان و تهیه‌ کنندگی اکبر تحویلیان، از شبکه تماشا پخش می شود. این سریال هم هر شب ساعت ۲۱ از شبکه تماشا پخش و در ساعت های ۳، ۹ و ۱۵ تکرار آن روی آنتن می رود.

///.