ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان تئاتر مشغول نگارش نمایشنامه «کابوس شب نیمه آذر» درباره شهید کشوری بر اساس نمایشنامه اولیه‌ای از فرزند این خلبان ارتش است.

پایگاه خبری تئاتر:  ایوب آقاخانی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر درباره فعالیت‌های اخیرش گفت: امسال به عنوان کارگردان در جشنواره تئاتر فجر حضور نخواهم داشت چون شرایط تئاتر را مناسب نمی‌بینم و به نظرم عاقلانه هم نیست که در این وضعیت نابسامان تئاتر اثری را برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر ارائه کنم.

وی ادامه داد: البته در حاشیه مشغول نوشتن نمایشنامه ای بر اساس شخصیت و زندگی شهید احمد کشوری با عنوان «کابوس شب نیمه آذر» هستم که در حقیقت بر اساس نمایشنامه اولیه ای به قلم پسر این شهید خوشنام شکل گرفته است. به این ترتیب که بر اساس این متن نمایشنامه‌ای برای اجرا می نویسم و تاکید می کنم که اگر این متن در جشنواره تئاتر فجر به کارگردانی علی کشوری حضور یابد به معنی شرکت من در جشنواره نیست.

آقاخانی متذکر شد: چون من این متن را به درخواست دانشجوی سابقم و با تعهد قلبی به شهیدانی که زندگی شان را برای حفظ وطن به خطر انداخته اند به نگارش درآمورده ام و کارگران کار هم مجاز است که اثرش را در هر جشنواره ای که مایل است به صحنه ببرد. نگاهم در نگارش این متن شخصی و مبتنی بر عواطف و علامت سوال‌های پسر این شهید درباره پدرش است.

این کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایش «مرگ در پاییز» توضیح داد: همچنان منتظر جواب تئاتر شهر برای مشخص کردن زمان اجرای این نمایش هستم. متاسفانه اخیرا نامه ای رسمی از تئاتر شهر دریافت کرده ام با این مضمون که ببخشید که امسال با وجود زمان زیادی که از اجرای قبلی شما در این مجموعه می گذرد نمی توانیم در خدمت شما باشیم. من هم همچنان منتظرم تا ببینم تئاتر شهر کی می تواند در خدمت من باشد!

کارگردان نمایش «شمعدانی ها» افزود: از سال 90 تاکنون من موفق نشدم اثری را در تئاتر شهر به صحنه ببرم اما در این فاصله برای بقای گروه تئاتر «پوشه» با حضور در سالن های دیگر به صورت خصوصی و نیمه خصوصی به اجرای تئاتر اشتغال داشته ام. دو متن نمایشی را برای اجرا در تئاتر شهر ارائه دادم که یکی «مرگ در پاییز» اکبر رادی بود که به درخواست بنیاد رادی قرار بود به صحنه برود و دیگری «سکوت های قطع شده» نوشته خودم بود که موفق به اجرایشان نشدم و باید منتظر سال 94 بمانم.

آقاخانی که به عنوان عضو هیات مدیره و مشاور عالی مدیرعامل در سامانه معرفی بازیگران مستعد نیز فعال است در این باره توضیح داد: سامانه معرفی بازیگران مستعد با عنوان «ایران اکتور» از شنبه 8 آذرماه به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است. البته از چند ماه پیش این سامانه به صورت آزمایشی کار خودش را به مدیرعاملی کیومرث مرادی آغاز کرده بود.

بازیگر نمایش «مرگ نویسنده» یادآور شد: کیومرث مرادی بعد از طی مسیر طولانی برای راه اندازی این سامانه به عنوان یک دوست و هم درس قدیمی و همکاری جدید در حزه تئاتر و دانشگاه به سراغ من آمد و خواست که با او همراه باشم تا سلامت این سامانه حفظ شود. چون اعتقاد دارم هرجا صحبت از جذب بازیگر می شود بلافاصله پای واسطه های بی وجدان به قضیه باز می شود در حالی که این سامانه قصد دارد بدون حاشیه و عارضه جانبی کار معرفی بازیگران را به عرصه های مختلف انجام دهد.

وی متذکر شد: ارزیابی بازیگرانی که در این سایت ثبت نام می کنند نیازمند بررسی علمی است و من و مرادی به عنوان دو مدرس دانشگاه که د ارتباط مستقیم با جوانان علاقمند به بازیگری هستیم مولفه های افراد متقاضی حضور در این سامانه را مورد بررسی قرار می دهیم تا هم مسیر درست و دقیق و هموار پیش رود و هم حاشیه یا در عملکرد این سایت ایجاد نشود.

سردبیر برنامه رادیویی «دیالوگ» در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: در حقیقت تلاش ما این است که این سامانه انباشتی از بی استعدادهای مصور نشود. بنابراین یکی از اصلی ترین کارهیا هیات مدیره تشخیص اشخاص مستعد و صدور مجوز برای داشتن فضا در این سامانه است. ایجاد فضاهای آموزشی در دل سامانه نیز از دیگر اهداف راه اندازی این سامانه است. البته باید متذکر شوم که هیات مدیره به هیچ وجه نقشی در معرفی افراد به کارگردان ها و پروژه های سینمایی ندارد که همین کار نیز در راستای حفظ سلامت این سامانه و از اهداف اصلی ما خواهد بود.