سه گروه نمایشی که مشغول اجرای نمایش‌هایشان در تماشاخانه سیمرغ بودند، دیروز، جمعه ۱۴ مرداد ماه، ساعتی پیش از اجرا و در وضعیتی که تماشاگران برای دیدن آثارشان به سالن مراجعه کرده بودند، با ممانعت سالن برای اجرای کارهایشان رو به رو شدند.

چارسو پرس: دو نمایش «داش آکل به روایت نوچه کاکا رستم» به کارگردانی حامد شیخی و «از مجهول به مجهول» به کارگردانی پارسا محمدزاده ، عصر دیروز برای اجرای نمایش‌هایشان به سالن رفته بودند که ناگهان به آنان اعلام شد به دلیل آتش‌سوزی در سالن نمی توانند نمایش‌های خود را روی صحنه ببرند.

ایسنا در ادامه بادو تن از اعضای هر دو گروه گفتگو کرده است.

امین اکبری نسب، بازیگر نمایش «داش آکل» در این باره می‌گوید: نمایش ما ساعت ۶ اجرا می شد و حدود ساعت ۳ چند تن از بازیگران برای گریم و آماده شدن به سالن رفته بودند که متوجه شدند در سالن بسته است. نگهبان سالن به آنان گفت که شب گذشته سالن دچار آتش سوزی شده و نمی‌توانید اجرایتان را انجام بدهید. من هنوز به سالن نرسیده بودم که این موضوع را تلفنی به من خبر دادند.

او ادامه می‌دهد: وقتی به سالن رسیدم، در را باز کرده بودند و گروه دیگری هم که با ما اجرا داشتند، وارد حیاط شده بودند. جالب است که هیچ نشانی از آتش سوزی نبود و همه منتظر بودیم که یکی از مسئولان سالن توضیح دهد که ماجرا از چه قرار است اما در نهایت شگفتی، هیچ کس هیچ توضیحی به ما نداد.

این بازیگر در پاسخ به این پرسش که آیا طی اجراهایی که داشته‌اند، میان سالن و گروه‌ها مشکلی پیش آمده، توضیح داد: هیچ مشکلی نداشتیم و روز پنجشنبه هم نمایش مان را بدون هیچ حاشیه‌ای روی صحنه بردیم.

اکبری نسب ، رفتار مسئولان سالن سیمرغ را غیرفرهنگی می داند و ابراز می کند: ما با رفتاری قلدرمآبانه رو به رو شدیم و دوستان می‌خواستند ما را از سالن بیرون کنند. سیستم اتاق نور و لوازم فنی را خالی کرده بودند. به همین دلیل با شورای نظارت تماس گرفتیم و خواستار رسیدگی به این وضعیت شدیم. با اینکه روز تعطیل بود، اعضای شورا کارمان را به سرعت پیگیری کردند و با سالن تماس گرفتند. بعد از تماس آنان بود که مسئولان نور سالن آمدند و گفتند مشکل حل شده و اعلام کردند که ما اجرایمان را روی صحنه ببریم. اما درست لحظه ورود تماشاگران، دوباره گفتند نمی‌توانید اجرا کنید.

او اضافه می‌کند: جالب است که از اعضای سالن کسی آنجا نبود و این موارد را کسانی می‌گفتند که ما آنان را نمی‌شناختیم. بعد از این اتفاق، ما و اعضای دو گروه دیگر به حیاط رفتیم و در آنجا آقای شیخی، کارگردان نمایش، شکواییه خود را بابت این وضعیت خطاب به تماشاگران اعلام کردند.

اکبری نسب با بیان اینکه در این سالن تغییرات مدیریتی رخ داده، می‌افزاید: ظاهرا آقای کاظم دانشی، یکی از اعضای هیات مدیره سالن که خودش هم کارگردان است و فیلم «علفزار » را ساخته، سالن را خریداری کرده است و ایشان می‌گفت من اینجا را خریده‌ام و اجازه نمی‌دهم شما اجرا کنید.

او اضافه می کند: بعد از این اتفاق، تماشاگران که شاهد این وضعیت بودند، گفتند ما می‌خواهیم نمایش‌ها را ببینیم و ما هم به احترام تماشاگران روی صحنه رفتیم. این در حالی بود که سیستم نور و سرمایش سالن کار نمی‌کرد و تماشاگران با نور تلفن‌های همراه خود سالن را روشن کردند تا ما بتوانیم اجرایمان را انجام بدهیم. آنان در گرمای سالن به تماشای کار ما نشستند و هیچ یک از مسئولان سالن بابت این وضعیت، هیچ گونه عذرخواهی نکردند و هیچ توضیحی هم ندادند. البته از میانه اجرا، سیستم سرمایش را روشن کردند ولی نور همچنان قطع بود.

او خاطرنشان می‌کند: ما به عنوان اهل تئاتر باید پایبند تعامل و گفتگو باشیم، با یک اطلاع‌رسانی، می‌شد جلوی این وضعیت را گرفت. کافی بود به گروه‌ها اعلام می‌شد که مشکلی هست و نمی‌توانید اجرا کنید نه اینکه با این رفتار غیر فرهنگی رو به رو شویم.

اکبری نسب با انتقاد از وضعیت نامطلوب تماشاخانه سیمرغ ادامه می‌دهد: در مدتی که نمایش‌مان را در این سالن روی صحنه بردیم، این تماشاخانه، کمترین امکانات بهداشتی را داشت. اتاق گریم و تعویض لباس از تهویه و بهداشت مناسبی برخوردار نبود. به طوری که خود اعضای گروه سطل‌های زباله را خالی می کردند. متاسفانه هیچ نظارتی بر کار این سالن‌های خصوصی وجود ندارد. در سالن سیمرغ حتی برای شستن گریم بازیگران هیچ فضایی وجود ندارد. با این حال به خاطر تئاتر و عشق به تماشاگران همه مصایب را تحمل می‌کنیم ولی توهین را دیگر نمی‌توان تحمل کرد.

او اضافه می‌کند: رفتار مسئولان این سالن، نشان داد که مجوز مرکز هنرهای نمایشی ذره‌ای برایشان ارزش ندارد و حال آنکه اعضای شورای نظارت به محض تماس ما آن هم در روز تعطیل، مساله را پیگیری کردند.

او در پایان سخنانش می‌گوید: اجرای جمعه شب، آخرین اجرای ما بود ولی ضربه روحی بدی به همه ما زد. مرکز هنرهای نمایشی باید جلو فعالیت چنین سالن‌هایی را که رفتاری غیرحرفه‌ای دارند، بگیرد.

اما پارسا محمدزاده، کارگردان نمایش «از مجهول به مجهول» که ۱۰ شب از اجرای نمایشش باقی مانده، همین روایت را تکرار می‌کند و به ایسنا می‌گوید: بعد از اینکه وارد سالن شدیم و مساله آتش سوزی را مطرح کردند، خواستیم که در سالن را باز کنند تا دست کم وسایل مان را ببینیم چون وسایل مان در سالن بود اما بعد از مدتی که حاضر شدند، در را باز کنند، دیدیم که اصلا مساله، آتش سوزی نیست. بلکه تغییر مدیریت است.

او ادامه می‌دهد: نمی‌دانم بین مدیریت قبلی و مدیر جدید مساله ای هست یا نه ولی در هر حال ضربه این اختلاف نظرها به گروه های نمایشی می خورد.

محمد زاده که از خیر اجرای دیروز خود گذشته است، می‌گوید: ما ترجیح دادیم اجرا نداشته باشیم چون ساعت در اجرای ما ۵ و نیم، هوا بشدت گرم است. از آنجا که سیستم نور و سرمایش سالن را بسته بودند، دیدیم تماشاگران اذیت می‌شوند که در این گرما تئاتر ببینند.

این کارگردان جوان با ابراز تاسف از اتفاق روز گذشته اضافه می‌کند: چرا از صبح دیروز این ماجرا را به ما اطلاع ندادند و درست یک ساعت پیش از اجرا با این شرایط مواجه شدیم. در این بین هیچ یکی از مسئولان سالن هم پاسخگو نبودند.

او که در نهایت موفق شده از طریق یک واسطه با مدیریت قبلی سالن صحبت کند، درباره وضعیت اجراهای باقی مانده خود توضیح می‌دهد: مدیر قبلی گفتند نگران نباش. با احتساب اجرای دیروز که لغو شد، شما ۱۰ اجرای دیگر خود را با همان شرایط قرارداد قبلی، انجام می‌دهید ولی این وضعیت بسیار ناراحت کننده است. ضمن اینکه نمی‌دانم به تماس تلفنی و قول شفاهی یک مدیر چقدر می‌توانم اعتماد کنم و از سوی دیگر نمی‌دانم طرف حسابم مدیر قبلی است یا مدیر جدید.

محمدزاده خاطرنشان می‌کند: در این ماجرا چند مساله بسیار آزاردهنده است؛ چرا تغییر مدیریت و اختلاف نظر دو مدیر باید این چنین به زیان گروه‌ها تمام شود. چرا از صبح این مساله را به ما اطلاع ندادند و چرا هیچ یکی از مسئولان سالن پاسخگو نبودند و از تماشاگران عذرخواهی نکردند. ما از تک تک تماشاگران عذرخواهی کردیم ولی مسئولان سالن اصلا چنین کاری نکردند.

ایسنا برای انتشار پاسخ مسئولان تماشاخانه سیمرغ با آنان تماس گرفت ولی مدیر پیشین این سالن، پاسخگویی را به بعد از تعطیلات موکول کرد.


منبع: خبرگزاری ایسنا