زهره بهروزی‌نیا که به تازگی اجرای نمایش «بازی بزرگ» را آغاز کرده، می‌گوید: پرداختن به مسائل زنان در آثار هنری به دلیل محدودیت‌های موجود، پستی و بلندی زیادی دارد ولی شدنی است.

چارسو پرس: این کارگردان تئاتر که نمایش خود را در تالار مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌برد، از دغدغه‌اش برای اجرای آثار اجتماعی و زنانه می‌گوید.

او که از تیر سال گذشته مشغول نوشتن این نمایشنامه شده، یادآوری می‌کند: ایده‌ای که برای نوشتن این متن داشتم، از خیلی سال پیش همراهم بوده است ولی مشخصا از تیر پارسال نگارش این نمایشنامه را آغاز کردم.

بهروزی‌نیا که نمایش خود را درباره چند زن زندانی اجرا می‌کند، ادامه می‌دهد: برای نوشتن این نمایشنامه نشد که از زندان‌ها بازدید کنم ولی متن را بر اساس تحقیقات میدانی و گفتگوهای تلفنی نوشتم و به جز آن یکسری اسناد را هم مطالعه کردم.

این کارگردان تئاتر با تاکید بر اینکه مسائل زنان همواره برایش اهمیت داشته است، اضافه می‌کند: نگاهی که در آثارم دنبال می‌کنم، این نیست که نشان بدهم فقط به زنان ظلم شده بلکه نگاهم، پرداختن به کلیت مسائل زنان است و این متن را هم بر اساس همین دغدغه نوشتم.

او درباره میزان مستند بودن این اثر نمایشی توضیح می‌دهد: نمونه‌ تمام شخصیت‌های این نمایش را در جامعه داریم. به این معنا که این زنان متعلق به طبقه عامه جامعه هستند. در این نمایش زنانی داریم که هر یک به جرمی در زندان به سر می‌برند. یکی ناخواسته قتل کرده، دیگری کلاهبردار است، یکی دزد و دیگری روسپی است و ما در این نمایش می‌بینیم که آنان تحت چه شرایطی، مرتکب خلاف شده‌اند.

بهروزی‌نیا با بیان اینکه یکی از شخصیت‌های این نمایش همسر یک شهید است، می‌افزاید: در جامعه ما درباره شهدای جنگ زیاد صحبت می‌کنیم ولی کمتر اتفاق می‌افتد که درباره همسران آنان و رنج‌ها و مرارت‌هایی که متحمل می‌شوند، اثری بسازیم. ما تلاش کردیم در این نمایش به بخشی از این مشکلات بپردازیم. البته شخصیت نمایش ما همسر یک جانباز است که در طول اجرا، شوهرش شهید می‌شود و این زن ناخواسته، مرتکب قتل غیرعمد می‌شود.  

بهروزی‌نیا درباره محدودیت‌هایی که برای پرداختن به مسائل زنان در آثار هنری وجود دارد، توضیح می‌دهد: طبیعتا به دلیل محدودیت‌های موجود، دست‌مان خیلی باز نیست و کسانی که دوست دارند در آثار هنری خود به مسئل زنان بپردازند، دچار پستی و بلندی زیاد می‌شوند ولی پرداختن به این مسائل، شدنی است.

نمایش «بازی بزرگ» به نویسندگی و کارگردانی زهره بهروزی نیا هر شب ساعت ۲۰:۱۵ در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

در این اثر نمایشی که روایتی از زندگی چند زن زندانی است که برای رهایی از بند، تلاش می‌کنند، (به ترتیب حروف الفبا) آتیه جاوید، فاطیما سرلک، مریم سرمدی، مریم معینی، به‌ناز نادری و هدا ناصح به‌عنوان بازیگر حضور دارند.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به بهزاد عبدی (آهنگساز)، امیر مشهدی‌عباس (طراح صحنه)، رضا خضرایی (طراح نور)، رضا مهدی‌زاده (طراح پوستر و بروشور)، آتیه جاوید، مهدیه رمضان پور، ریتا بادپا (بازیگران بخش فیلم)، تارا بیرقی (نوازنده سازهای کوبه‌ای)، مهدی آروم (عکاس)، هادی بادپا (دستیار کارگردان)، عصمت باپیران (منشی صحنه)، رضا ارجمند خواه (اصلاح فنی دکور)، امیرصدرا ‌عیسی‌پور (مدیر صحنه)، جاوید علیپور (پن استودیو)(ساخت تیزر و اقلام تبلیغاتی)، فرزام شکاری (مشاور تبلیغات) و حامد قریب (مشاور رسانه‌ای) اشاره کرد.

 

///.


منبع: خبرگزاری ایسنا