رسول صدرعاملی طبق قراری که دو سال قبل با دست‌اندرکاران جشنواره فیلم "مسکو" داشت و به دلیل کرونا به سرانجام نرسید، امسال برای داوری این رویداد به این کشور سفر کرده است.

چارسو پرس: فیلم «سال دوم دانشکده من» این کارگردان سینما دو سال قبل (۲۰۲۰) در جشنواره فیلم مسکو جایزه بازیگری را گرفت و طبق روال چنین رویدادهایی، کارگردان فیلمی که جایزه گرفته برای داوری سال بعد دعوت می‌شود اما شیوع کرونا برگزاری جشنواره را به تعویق انداخت و حالا دو سال بعد در سال ۲۰۲۲ سرانجام جشنواره برگزار شده و صدرعاملی طبق قرار قبلی به دعوت جشنواره فیلم مسکو به این رویداد سفر کرده است.

او همزمان که در ایران نیست، نماینده کانون کارگردانان سینمای ایران در مجمع عمومی ۹ شهریور ماه خانه سینماست؛ مجمعی که از چند هفته قبل روزهای پرحاشیه‌ای را برای سینما به همراه داشته است.

سینمای ایران با بخش ویژه «نقش‌های پارسی» و نمایش ١٠ فیلم حضوری پر رنگ در چهل‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو دارد. 

جشنواره از ۴ الی ١٠ شهریورماه در مسکو در حال برگزاری است و طبق خبرهای رسمی که از سوی سازمان سینمایی منتشر شد، فیلم‌های «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در بخش مسابقه اصلی و فیلم «هجده هزار پا» ساخته مهدی شاه‌محمدی از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در بخش مسابقه مستند جشنواره مسکو با دیگر آثار به رقابت خواهند پرداخت.

بخش ویژه‌ای هم با نام «نقش‌های پارسی» به سینمای ایران اختصاص داده شده و فیلم‌های «مسیر معکوس» ساخته ابوالفضل جلیلی، «پسران دریا» ساخته حسین قاسمی جامی و افشین هاشمی و «بچه گرگ‌های دره سیب» ساخته فریدون نجفی - هر سه از تولیدات بنیاد فارابی - و فیلم‌های کوتاه «فشن» ساخته فردین انصاری، «دوآل پا» ساخته محمد رضا مرادی، «دکل» ساخته بابک مصطفوی و «جان داد» ساخته سهیلا پورمحمدی از تولیدات انجمن سینمای جوانان در این بخش ویژه اکران خواهند شد.

فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» ساخته کاوه صباغ‌زاده هم از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در یکی از بخش‌های غیررقابتی جشنواره امسال با عنوان «ردپای روسیه» که به تأثیر ادبیات و فرهنگ روسیه در آثار سینمایی اختصاص دارد، به نمایش درمی‌آید.