محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در جلسه شورای سیاست گذاری شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: بخش بین‌الملل جشنواره «سینماحقیقت» تاثیرگذار و با توجه به سینمای مستند منطقه برگزار شود.

چارسو پرس: به نقل از واحد ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، نخستین جلسه رسمی شورای سیاست گذاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» پنجشنبه ۱۰ شهریورماه با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان در مرکز گسترش برگزار شد.

رئیس سازمان در این جلسه گفت: جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان مهمترین رویداد سینمای مستند ایران، می‌تواند صدای همه سینماگران در همه کشورها باشد. به دلیل ماهیت این نوع آثار، تصویر ایران امروز را می‌توان از طریق مستندها به جهان ارائه داد. تصویری رنگارنگ از اقلیم‌، فرهنگ، باورهای دینی و آیین‌های بومی، تصویری که مخاطب کمتر دیده و با آن بیگانه است. سینمای مستند ایران در سال‌های اخیر، همراه مردم بوده و در مهمترین رویدادها و نقاط عطف، اسنادی ماندگار به جا گذاشته است.

خزاعی تاکید کرد: بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره بسیار مهم است. با عادی شدن شرایط، امکان برگزاری فیزیکی جشنواره فراهم است و امیدوارم بخش بین‌الملل تاثیرگذارتر و جدی‌تر برگزار شود. تمرکز بر سینمای مستند منطقه، بخش مهمی از برنامه این بخش است. سینمای ایران در همه زیرمجموعه‌هایش از جمله سینمای مستند، در آسیا و منطقه جایگاهی خاص دارد و برای ما مهم است که جشنواره «سینماحقیقت» انعکاس صدای سینماگران طراز اول حوزه مستند باشد. به سینمای کشورهایی که با ما اشتراک فرهنگی، دینی و ریشه‌های مشترک دارند، باید توجه شود.

رئیس سازمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: تعامل با صنوف سینمای مستند و سینماگران، از برنامه ها و اولویت‌های سازمان سینمایی است. خوشبختانه در مرکز گسترش این ارتباط دو سویه وجود دارد و در «سینماحقیقت» از این بضاعت و همدلی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: توسعه عدالت فرهنگی و توجه به فیلمسازان استانی، از اولویت‌های سازمان سینمایی است که قطعا در جشنواره شانزدهم «سینماحقیقت» مورد توجه تیم برگزاری قرار می‌گیرد. آنچه ما باید در سازمان و زیر مجموعه‌ها انجام دهیم، آگاهی بخشی و توجه به اخلاق، امید است. سینمای مستند در این زمینه می‌تواند از سینمای داستانی، موثرتر قدم بردارد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: احیای جشنواره‌های مستند منطقه‌ای می‌تواند راهی برای نمایش و عرضه آثاری باشد که به هر دلیل به جشنواره «سینماحقیقت» راه نیافته‌اند، اما می‌توانند در ویترینی دیگر دیده و ارزیابی شوند.

در بخش دیگر جلسه هر یک از اعضا پیشنهادها و نکاتشان درباره این دوره، ویژگی‌ها و اولویت‌ها را مطرح کردند. رضا خوشدل راد و امین قدمی نمایندگان صنوف در شورا هم به طور ویژه به همراهی اصناف سینمای مستند در جشنواره «سینماحقیقت» اشاره کرده و مسائلی در این باره بیان کردند.

محمدرضا اصلانی یکی از اعضای شورا درباره اهمیت توجه به ظرفیت اکران آنلاین صحبت کرد و گفت: از این ظرفیت برای نمایش آثار در سایر کشورها هم می شود استفاده کرد. توجه به حوزه تفکر در مباحث جشنواره و کارگاهها ضروری است، بحث های کیفی و فنی اهمیت دارد، اما به بخش تولید فکر باید توجه ویژه شود. ما در سینمای مستند می توانیم برای جهان پیشنهاد تازه داشته باشیم، فرصتی که در سینمای داستانی اندک است.

مهدی مسعودشاهی به ضرورت پژوهش در سینمای مستند اشاره کرد و گفت: پژوهش در سینمای مستند اهمیت به سزایی دارد و نباید از کنار آن بی‌تفاوت گذشت. از سوی دیگر توجه به استان‌ها، نیروهای جوان و حمایت از تولید و نمایش آثار مرتبط با فرهنگ، قومیت‌های مختلف باید از اولویت‌های جشنواره باشد.

سید سلیم غفوری با تاکید بر اهمیت برگزاری کارگاه‌های آموزشی در جشنواره «سینماحقیقت» گفت: کارگاه‌ها با موضوع‌های مختلف از جمله بررسی آسیب‌های سینمای مستند، می‌تواند زمینه انتقال دانش و تجربه را فراهم کند. از سویی باید به این موضوع بپردازیم که گونه هایی که کمتر در آن زمینه کار شده، پررنگ تر شود. بهتر است به ارائه تصویر ایران در آثار بیشتر توجه کنیم. پیوست رسانه‌ای و پخش برنامه‌های تلویزیونی مربوط به جشنواره «سینماحقیقت» باید زودتر از ایام جشنواره، آغاز شود.

قادر آشنا علاوه بر تاکید روی موضوع توجه به استان‌ها و هنرمندان استانی در ترکیب‌های داوری و هیات انتخاب‌ها گفت: تعیین دبیر برای سه دوره متوالی جشنواره، کمک می‌کند تا برای هدف گذاری‌هایمان زودتر به نتیجه برسیم.

محسن یزدی درباره تولید آثاری با معنا و مبتنی بر اندیشه صحبت کرد و گفت: سینمای مستند از نظر فنی و تکنیکی بالنده شده، اما در بخش تولید معنا و فکر دچار مشکل هستیم. تولید ما به جای پسند جشنواره‌ها باید به سمت این باشد که معنا تعریف کند و بر اساس باورها و بینش ما باشد. این یک دغدغه و مطالبه جدی است.

رضا خوشدل راد با اشاره به اهمیت و نقش صنوف سینمای مستند گفت: باید اعضای صنوف را جدی بگیریم و زمینه فعالیت و حضور به شکل عادلانه برای همه فراهم شود.در دوره گذشته تعامل صنف تهیه‌کنندگان و جشنواره «سینماحقیقت» به اتفاق‌های خوبی منجر شد، امید که این تفاهم و همراهی در جشنواره امسال هم محقق شود.

امین قدمی با اشاره به اهمیت ایجاد فضای نقد و گفتگو در جشنواره «سینماحقیقت» گفت: هیات‌های انتخاب و داوری از مسائل مهمی هستند که تمرکز روی آنها بسیار است. خوب است که فرصت همراهی با جشنواره به هنرمندان طراز اول و حرفه‌ای داده شود، همدلی هنرمندان و اعضای صنوف با جشنواره موضوعی مهم و حیاتی است. افزایش تعداد اعضای هیات انتخاب، احتمال خطا را کاهش می‌دهد.

محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره و مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، در پایان جلسه ضمن قدردانی از اعضای شورا و توجه رئیس سازمان به جشنواره «سینماحقیقت» گفت: پس از تجربه موفق جشنواره پانزدهم، یکی از برنامه‌های ما این است که به اکران و توزیع مستند به شکل جدی و حرفه‌ای فکر کنیم. برگزاری جشنواره و نمایش آثار در آن، تنها هدف غایی ما نیست. من از همراهی اعضای شورا تشکر می‌کنم و امیدوارم در جلسات آتی، وارد بحث‌های تخصصی شویم و از نظر کارشناسی شما عزیزان استفاده کنیم.

در پایان این جلسه محمدرضا اصلانی، قادر آشنا، سیدسلیم غفوری، مهدی مسعودشاهی، محسن یزدی، محمد حمیدی مقدم، رضا خوشدل راد و امین قدمی اعضای شورای سیاست گذاری این دوره جشنواره، احکام خود را از رئیس سازمان دریافت کردند.

شانزهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» از ۱۸ تا ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱ با دبیری محمد حمیدی مقدم در تهران برگزار می‌شود.