رادیو صبا در برنامه مستند «ماجرا» با نگاهی به فیلم «گرند سینما» به موضوع ورود سینما به ایران و چالش‌های سیاسی اجتماعی آن می‌پردازد.

چارسو پرس: «ماجرا» عنوان برنامه‌ای است که در قالب مستند به ماجراجویی درباره موضوعات مختلف و بزرگان و مشاهیر می‌پردازد.

این برنامه روز دوشنبه (۲۱ شهریور) مصادف با روز ملی سینما به بررسی فیلم «گرند سینما» ساخته حسن هدایت و چالش‌های سیاسی اجتماعی ورود سینما به ایران می‌پردازد.

انسیه شمس‌اللهی، تهیه‌کننده این برنامه گفت: ما در برنامه مستند «ماجرا» به مناسبت روز ملی سینما به سراغ فیلمی رفته‌ایم که در تاریخ سینمای ایران از این جهت مهم است که مرجع تاریخی برای ورود و توسعه سینمای ایران شناخته می‌شود، این فیلم، فیلم «گرند سینما» به کارگردانی حسن هدایت است.

او افزود: ماجرای اصلی فیلم رقابت دو نفر به نام‌های آقایف و روسی خان است که از اولین سینما داران ایران بودند. فیلم در دوره شکل‌گیری مشروطه اتفاق افتاده است و مبارزات مشروطه خواهان هم در آن دیده می شود و این مبارزات با رقابت سینماداران هم گره خورده است.

انسیه شمس اللهیانسیه شمس‌اللهی

 

تهیه‌کننده ماجرا بیان کرد، فیلم «گراند سینما» یک فیلم تاریخی است، ولی ما در این برنامه به دنبال این هستیم که «چقدر از اتفاقات این فیلم بر اساس واقعیت و مستند است؟ و نگاه این فیلم به ورود سینمای ایران و کشور ایران چگونه است؟» آیا نگاه گرند سینما به این صورت است که ورود سینما را یک هجوم فرهنگی به کشور می‌داند و یا ورود سینما را نقشه کشورهای استعمار گر می‌داند.
وی افزود: در این برنامه به بهانه تحلیل و نقد فیلم «گرند سینما» مروری بر تاریخ ورود سینمای ایران داریم و به سینمای سیاسی ایران می‌پردازیم و در این رابطه با شاهین شجری کهن منتقد سینما و محمد هاشمی دکترای فلسفه هنر و پژوهشگر سینما و تئاتر گفتگو می‌کنیم.

مستند «ماجرا» روز دوشنبه (۲۰ شهریور) ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه به تهیه‌کنندگی و نویسندگی انسیه شمس اللهی و گزارشگری آتنا سادات محمد پناه راهی آنتن می‌شود.


منبع: خبرگزاری ایسنا