عده ای از هنرمندان تئاتر و سینما پس از مراجعه به دفاتر بیمه تکمیلی طلایی اینطور پاسخ گرفته اند که به علت پرداخت نشدن بدهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیمه ایران و تا زمان وصول این بدهی،از پرداخت هرگونه صورتحساب بیماران خودداری می شود

پایگاه خبری تئاتر: یک منبع آگاه درباره بیمه تکمیلی هنرمندان تئاتر و سینما  درباره علت امتناع شرکت بیمه از پرداخت هزینه های هنرمندان گفت:خانه سینما و تئاتر از دولت گذشته طلب هایی داشتند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید این مطالبات را برای خدمات بیمه طلایی هنرمندان به بیمه ایران پرداخت می کرد اما هنوز این موضوع محقق نشده است و پیش از این ارشاد قول داده بود تا بیستم آذرماه این پول را پرداخت کند.

این مقام مسئول ادامه داد: وزارت ارشاد مبلغ ۵ میلیارد تومان بدهی به بیمه طلایی دارد که از ابتدای سال تاکنون حتی یک پنجم آن را هم پرداخت نکرده است بنابراین طبیعی است که تا زمان تسویه لااقل بخش قابل ملاحظه ای از این بدهی،بیمه نیز نتواند به هنرمندان خدمات ارئه کند .

وی در ادامه افزود: از آنجا که در آذرماه و ماههای انتهایی سال هستیم،نگرانی هنرمندان سینما و تئاتر این است که به علت پرداخت نشدن به موقع و عمل نکردن ارشاد به تعهداتش، سال آینده شرکت بیمه ایران، یبمه طلایی هنرمندان خانه های تئاتر و سینما را تمدید نکند و هنرمندان برای بیمه تکمیلی مجبور شوند به صندوق اعتباری هنر مراجعه کنند .

این مقام آگاه توضیح داد:  حق بیمه تکمیلی صندق اعتباری هنر بیش از ۲۰۰ هزار تومان است یعنی بیش از ۵ برابر حق بیمه ای که هنرمندان اکنون برای خدمات بیمه تکمیلی پرداخت می کنند و خدمات کمتری نیز در اختیار هنرمندان سینما و تئاتر می گذارد. بیمه تکمیلی ارائه شده توسط صندوق اعتباری هنر برای پرداخت هزینه های بستری و جراحی هنرمندان محدودیت ایجاد کرده و نهایتا برای جراحی های بسیار سنگینی مانند جراحی قلب باز و یا جراحی مغز و .. در یک بیمارستان خوب مبلغی حدود سی میلون تومان پرداخت می کند که این مبلغ شاید نیمی از هزینه های بیمار را نیز تامین نمی کند . اما بیمه طلایی هنرمندان تئاتر و سینما که توسط بیمه ایران انجام شده بدون سقف است و هنرمندان با این بیمه قرار است با خیال راحت به درمان بیماری خود بپردازند.

وی افزود: البته متاسفانه در حال حاضر به دلیل بدهی سنگین وزارت ارشاد به این بیمه،مسئولان بیمه اعلام کردند که تازمانی که این بدهی تسویه نشوداز ارائه هر نوع خدماتی به هنرمندان معذوریم و در عمل هنرمندان به اصطلاح از این جا مانده و از آن جا رانده شده اند.

این منبع آگاه همچنین درباره مشکل بیمه تامین اجتماعی هنرمندان نیز خاطرنشان کرد:بدهی پیشین وزارت ارشاد به تامین اجتماعی مبلغ ۲۵ میلیارد تومان بود که سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده بود تا زمانی که این بدهی پرداخت نشود بیمه شده جدید نمی پذیرند. در دولت جدید به این نتیجه رسیدند که تعداد زیادی یعنی حدود ۸هزار نفر غیر هنرمند در دولت گذشته از طریق صندوق هنرمندان بیمه شده اند و یکی از علت های بدهی همین بوده است و این موضوع هزینه های صندوق اعتباری هنر را بالا برده بود. تامین اجتماعی هم حتی پذیرفته بود که پول را به صورت اقساط دریافت کند اما این اتفاق نیفتاد.

وی در ادامه اظهار داشت:همان زمان از اعضای خانه تئاتر و خانه سینما خواستند که ثبت نام کنند و این ثبت نام به تازگی تمام شده و قولی که داده شده است این است که تا دی ماه مشکل حل می شود و بچه های جدید می توانند ثبت نام کنند.


منبع: کافه آرت