سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو در کشور ژاپن میزبان نمایش دو فیلم از سینمای ایران خواهد بود.

چارسو پرس: فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی که امسال در جشنواره ونیز رونمایی شد و جایزه بهترین فیلم و بازیگر مرد (محسن تنابنده) بخش افق‌های این رویداد را به خود اختصاص داد، نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی جشنواره توکیو ۲۰۲۲ خواهد بود.

«جنگ جهانی سوم» که نماینده رسمی سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ است، در بخش رقابتی اصلی جشنواره توکیو در کنار ۱۴ فیلم دیگر به نمایش گذاشته می‌شود که از میان آنها می‌توان به «حیوان‌ها» ساخته «رودریگو سوروگوین»، «۱۹۷۶» به کارگردانی «مانوئلا مورتلی»، «اشکال» ساخته «یوسف شابی»، «خودخواه» ساخته «ماتسوناگا دائیشی»، «افسانه‌ها» ساخته «ربکا توره»، «زندگی» به کارگردانی «امیر بایگازن» و «زن کوهستان» ساخته «فوکاناگا تاکشی» اشاره کرد.

همچین فیلم «پروانه‌ها فقط یک روز زندگی می‌کنند» به کارگردانی محمدرضا وطن دوست نیز نماینده سینمای ایران در بخش فیلم‌های بلند آسیایی هستند و در نخستین نمایش جهانی خود در جشنواره توکیو رونمایی می‌شود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: پیرزنی به تنهایی در نزدیکی روستایی در شمال ایران زندگی می‌کند که به دلیل احداث سد زیر آب رفته است. مزار پسر این زن که در جنگ ایران و عراق جان باخته در جزیره‌ای خارج از محدوده واقع شده و او تصمیم می گیرد کاری انجام دهد ...

رامین بحرانی فیلمساز ایرانی‌تبار هم با فیلم جدیدش «شانس دوم» در بخش تمرکز جهانی این جشنواره مهم قاره آسیا حاضر خواهد بود.

در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره نیز آثار کارگردانان شناخته شده‌ای از جمله «آلخاندرو گونزالز ایناریتو» (باردو)، «انیو» (جوزپه تورناتوره)، «برفک» (نوآ بائومباک)، «دو زن» (هیروکی ریوشی)، «قصه پریان» (الکساندر سوکوروف)، «نگران نباش عزیزم» (اولیویا وایلد)، «ارواح اینیشرین» (مارتین مک‌دونا) و «آمستردام» (دیوید اوراسل) به نمایش گذاشته می‌شود.

سی و پنجمین جشنواره فیلم توکیو از تاریخ ۲۴ اکتبر تا دوم نوامبر (۲ تا ۱۱ آبان) در ژاپن برگزار می‌شود.