امین تارخ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان، بر اثر بیماری قلبی درگذشت.

چارسو پرس: امین تارخ در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ به علت بیماری قلبی در یکی از بیمارستان‌های پایتخت بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرد.

متأسفانه بعد از گذشت چند روز از بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان، این بازیگر نام آشنا روز شنبه دوم مهر ۱۴۰۱ فوت کرد.

فاطمه نوری مسئول روابط عمومی بیمارستان، در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تأیید خبر فوت امین تارخ و تسلیت به خانواده این هنرمند و جامعه هنری کشور، گفت: این هنرمند در تاریخ ۲۸ شهریور و به دنبال ایست کامل قلبی و تنفسی توسط آمبولانس به اورژانس بیمارستان منتقل و بلافاصله تحت عملیات احیای قلبی و ریوی پیشرفته قرار گرفت.

وی افزود: پس از یک ساعت عملیات احیا، ضربان قلب فعال شد و احتمالاً به علت طولانی بودن مدت ایست قلبی تنفسی، تنفس بیمار با دستگاه صورت گرفت و هوشیاری بیمار بسیار پایین بود.

نوری گفت: در بررسی‌های انجام شده، سکته قلبی وسیع عامل ایست قلبی تنفسی بیمار بوده است.

امین تارخ ۲۰ مرداد ۱۳۳۲ در شیراز متولد شد. او مدرک لیسانس خود را در سال ۱۳۵۶ از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران دریافت کرد و در سال ۱۳۶۳ در رشته مدیریت فرهنگی فوق لیسانس گرفت.

نقش آفرینی او در آثار سینمایی مرگ یزدگرد، پرنده کوچک خوشبختی، مادر، سرب، مجسمه، پاییزان، دلشدگان، سارا و پابرهنه در بهشت همچنین سریال‌هایی تلویزیونی سربداران، ابن سینا، شیخ مفید، سفر سبز، معصومیت از دست رفته، اغما، آپارتمان و جراحت وی را در رده بازیگران شاخص و محبوب چند دهه اخیر قرار داد.

وی سال ۱۳۷۳ اولین مدرسه بازیگری را به نام کارگاه آزاد بازیگری در تهران تأسیس کرد که یکی از مؤسسات آموزش بازیگری سینما در ایران محسوب می‌شود، حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، ترانه علیدوستی، پوریا پورسرخ، بیتا بادران، غزل صارمی، شهرام قائدی و شبنم مقدمی از جمله هنرمندان فارغ التحصیل از این کارگاه بازیگری هستند که توسط او به عرصه سینما و تلویزیون معرفی شده‌اند.

تارخ در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم سینمایی ماه و خورشید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد و در دوره بیست‌وچهارم این جشنواره برای بازی در فیلم سینمایی پرونده‌های هاوانا نامزد دریافت جایزه شد.

همچنین این هنرمند برای نقش‌آفرینی در سریال به یاد ماندنی معصومیت از دست رفته برنده تندیس شبکه سوم سیما، تندیس حافظ و تندیس جشنواره عاشورائیان شد. وی در سال ۱۳۸۷ لوح افتخار «هنرمند ملی» را دریافت کرد.