امین تارخ با آن صدا و بیان گیرا از جمله هنرمندانی بود که همیشه در کلامش صراحت داشت؛ چه آن وقت که در مراسم تشییع هنرمندی سخن می‌گفت یا چه آن زمان که از جایگاه یک فعال صنفی به نقد می‌پرداخت و حالا پس از نیم قرن فعالیت در عرصه بازیگری با مرگی نابهنگام همکاران و دوستدارانش را در بهت فرو برده است.

چارسو پرس: امین تارخ نه تنها یک بازیگر شاخص و توانمند شناخته می‌شد بلکه به قول همکارانش از بنیان‌گذاران تاسیس آموزشگاه بازیگری بود و در آموزشگاه خودش افرادی را تربیت کرد که بسیاری از آن‌ها همچون ستاره‌ای در سینما درخشیدند.

تارخ که متولد سال ۱۳۳۲ بود، در بیش از چهار دهه بازیگری در سینما، تئاتر و تلویزیون در آثار مطرحی به ایفای نقش پرداخت. شروع فعالیت این بازیگر در سینما با بازی در فیلم «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی بود و از دیگر آثارش به «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی، «پرنده کوچک خوشبختی» به کارگردانی پوران درخشنده، «پاییزان» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «سرب» مسعود کیمیایی، «مادر» به کارگردانی علی حاتمی، «مجسمه» ساخته ابراهیم وحیدزاده و «سارا» به کارگردانی داریوش مهرجویی می‌توان اشاره کرد.

یکی از نقش‌های ماندگار او «ابن سینا» بود و نیز سریال‌های «آپارتمان»، «سفر سبز»، «معصومیت از دست رفته» که خاطراتی را ماندگار کرده است. تارخ در تئاتر هم حضور پرنگی داشته که به نمایش‌های «اتللو»، «ارثیه ایرانی»، «الکترا»، «بکت» می‌توان اشاره کرد.

او چند سال قبل در فیلم تئاتری با نام «ْآیینه‌های روبرو» به کارگردانی محمد رحمانیان هم بازی کرد ولی سال‌ها بود که حضوری در تئاتر نداشت.

امین تارخ که داماد پری امیرحمزه - بازیگر قدیمی سینما، تئاتر و تلویزیون - هم بود، در سال ۱۳۵۶ از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۳۶۳ تحصیلات تکمیلی خود در رشته مدیریت فرهنگی به پایان برد.

او در طول این سال‌ها مسئولیت دبیری جشن خانه سینما، مدیریت انجمن بازیگران خانه سینما و نیز داوری در رویدادهای مختلف سینمایی را هم برعهده داشت.

سال ۱۳۹۳ فاطمه معتمدآریا در مراسم بزرگداشتی که برای تارخ به همراه چند سینماگر دیگر برگزار شده بود، بیان کرد:‌امین تارخ فرزند خلف محمد کوثر (استاد دانشکده هنرهای زیبا) است؛ کسی که بسیاری از هم‌دوره‌ای‌های تارخ، شاگرد ایشان بودند و معتقدم امین تارخ به خوبی جایگزینی برای ایشان است.

مرحوم فرشته طائرپور هم که سال قبل از دنیا رفت در آن مراسم یکی از حاضران و سخنرانان بود که در وصف تارخ گفته بود: «تا به حال یک شیرازی به این پرکاری ندیده بودم. از روزی که سیف‌الله داد مرا به سمت کارهای صنفی هُل داد و از اتحادیه تهیه‌کنندگان تا هیأت مدیره مانند سنگی در سراشیبی قِل خوردم و فعالیت داشتم، امین تارخ مانند فاطمه معتمدآریا و پرویز پرستویی همیشه در کارهای صنفی همراه بوده و درخواستی نبوده که از ایشان بخواهیم و اجابت نکنند و در بسیاری از اتفاقات حقوقی که افتاده ایشان نقش پررنگی داشته‌اند.»

علی دهکردی نیز ۶ سال قبل در مراسمی به بهانه جشن تولد این بازیگر در وصف تلاش‌های او گفته بود: «امین تارخ جزو معدود افرادی است که اگر کلمه «استاد» را در وصفش به کار ببریم، به‌جز معنی توانمندی، مفهوم آموزگار بودن را نیز در خود دارد. ستاره به فردی می‌گویند که سال‌ها در حرفه خود درخشیده باشد و این درخشندگی برایش جاودانه ادامه خواهد داشت و امین تارخ یکی از همین ستاره‌هاست.»

تارخ به واسطه آموزشگاهی که داشت بازیگران زیادی را مطرح کرد که یکی از آن چهره‌ها، ترانه علیدوستی است. او دغدغه‌ای جدی در امر آموزش داشت و حتی در یک نشست آسیب‌شناسانه با تاکید بر جایگاه دانشگاه در بحث آموزش و ضعف‌های سیستم آموزش دانشگاهی، به اهمیت مراکزی مثل کانون پرورش فکری اشاره کرده و گفته بود: کانون پرورش فکری در دوره‌ای سهم به‌سزایی در آموزش تئاتر داشت و افراد بسیاری را وارد عرصه حرفه‌ای کرد ولی متاسفانه دیگر آن مسیر دنبال نشد. مدرسه نیز از جمله مراکزی است که می‌تواند در آموزش هنر، تئاتر و بازیگری موثر باشد. آموزش تئاتر از سنین پایین در مدارس نقش موثری در تربیت نیروهای کارآمد دارد که متاسفانه مسئولان به آن بی‌توجه هستند.

حالا جای او به عنوان یکی از پیشگامان تاسیس آموزگاه آزاد هنری خالی شده ولی امید است که شاگردانش راه او را با نگاهی دغدغه‌مند ادامه دهند.

امین تارخ امروز ۲ مهر ماه بر اثر عوارض ناشی از بیماری قلبی در سن ۶۹ سالگی از دنیا رفت.


منبع: خبرگزاری ایسنا