ناصر حسینی مهر با اشاره به اجرای نمایش«مائوزر» از 17 بهمن ماه در تالار چهارسو اعلام کرد که در تلاش برای حضور دختر هاینر مولر نویسنده این نمایشنامه برای افتتاح اثر است.

پایگاه خبری تئاتر: ناصر حسینی‌مهر کارگردان تئاتر ایران درباره اجرای نمایش «مائوزر» گفت: نمایش «مائوزر» نوشته هاینر مولر قرار است بعد از پایان جشنواره تئاتر فجر از 17 بهمن ماه در تالار چهارسو مجموعه تئاتر به صحنه برود. از سه ماه قبل تمرین های این نمایش بدون وقفه و با نظم بسیار آغاز شده است تا گروه برای اجرای عمومی این نمایش آماده باشند.

وی افزود: بازیگران این نمایش از بین 300 جوان بازیگر، فارغ التحصیل و دانشجو تئاتر انتخاب شده اند که طی فراخوانی برای حضور در این اثر تست بازیگری دادند. در نهایت 30 بازیگر برای ایفای نقش در این نمایش انتخاب شدند که همگی از جوانان با استعداد و پرانرژی هستند، تمرین های «مائوزر» نیز روزی 6 ساعت و بدون وقفه در حال انجام است.

این هنرمند و مدرس تئاتر درباره شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: شیوه اجرایی این نمایش این بار کاملا متفاوت از کارهای قبلی ام است به این ترتیب که برای اجرای این اثر نمایشی سراغ سبک و سیاق برتولت برشت رفته ام و از تکنیک های صحنه ای برشت و شیوه فاصله گذاری و بیگانه سازی برای اجرای اثر استفاده کرده ام. البته در این اجرا ما رویکرد تازه ای داریم که با شرایط امروز و خود نمایشنامه هم‌خوان است.

حسیین مهر یادآور شد: نمایش «مائوزر» بعد از نمایش های «هملت ماشین» و «هراکلس 5» سومین اثر هاینر مولر است که من در طول این چندسالی که به ایران بازگشتم روی صحنه برده ام. اما این نمایش یکی از مهمترین و جنجالی ترین آثار مولر به حساب می آید چون این نمایش بعد از نگارش در سال 1970 امکان اجرا را تا زمان فروپاشی دیوار برلین نداشت.

وی افزود: این نمایشنامه در اوج دوران استالینیسم و شورش‌های خیابانی در برلین و چک نوشته و باعث شهرت هاینر مولر در دنیای درام شد. یکی از ویژگی های مهم این متن مضمون انتقادی و نقد خشونت و دیکتاتوری دوران استالین است. همچنین نمایشنامه «مائوزر» شیوه روایت خاصی دارد که باعث شده این اثر نمایشی در کنار نمایشنامه «هملت ماشین» آغازگر جنبش پست مدرنیسم البته در ادبیات دراماتیک باشد.

کارگردان «هملت ماشین» در ادامه درباره مراسم افتتاح نمایش توضیح داد: برای مراسم افتتاحیه این نمایش در تدارک دعوت از دختر هاینر مولر به ایران هستیم. آنا مولر تنها فرزند هاینر مولر و یادگار این نویسنده بزرگ قرن بیستم است که در حال رایزنی برای حضور او در ایران و افتتاح نمایشی نوشته پدرش هستیم. آنا مولر با وجودیکه زمان مرگ پدرش بیش از دو سال نداشته است اما از هنرمندان تئاتر به حساب می آید و چند سال قبل نیز به همراهی ژان مورو که یکی از بزرگترین بازیگران فرانسه به حساب می آید بخش هایی از نمایشنامه های پدرش را روخوانی کرده است.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: امیدوارم سفارت آلمان در ایران و همینطور مسئولان و مدیران تئاتر کشور در دعوت از دختر هاینر مولر به ایران ما را همراهی کنند تا بتوانیم پذیرای فرزند این هنرمند بزرگ باشیم.

حسینی‌مهر پیش از این نمایش «هرکولس 5» را نیز با حضور بازیگران جوان و غیر حرفه‌ای تئاتر در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برد. این هنرمند قرار بود نمایش «بوف کور» صادق هدایت را در سالن چهارسو به صحنه ببرد که این امر منتفی شد و وی ترجیح داد «مائوزر» را جایگزین «بوف کور» کند.