چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم «سائو پائولو» در کشور برزیل میزبان نمایش شش فیلم بلند و یک مستند از سینماگران ایرانی است.

چارسو پرس: جشنواره بین‌المللی فیلم« سائو پائولو» که مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور برزیل است امسال چهل و ششمین دوره خود را از تاریخ ۲۰ اکتبر تا دوم نوامبر (۲۸ مهر تا ۱۱ آبان) برگزار می‌کند و در مجموع ۲۳۱ فیلم را از ۶۰ کشور جهان در قالب چند بخش شاامل چشم‌انداز بین‌الملل، بخش رقابتی کارگردانان جدید، سینمای برزیل و نمایش‌های ویژه به روی پرده می‌برد.

فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی که امسال نماینده سیمای ایران در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جوایز اسکار است به همراه فیلم‌های «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی و «خرس نیست» از جعفر پناهی در بخش «چشم‌انداز بین‌الملل» جشنواره سائو پائولو به نمایش گذاشته خواهند شد.

«برادران لیلا» در جشواره کن رونمایی شده بود و جایزه بهترین فیلم از نگاه هیات داوران فدارسیون بین‌المللی منتقدان (فیپرشی) را از آن خود کرد و «جنگ جهانی سوم» دو جایزه بهترین فیلم و بازیگر مرد بخش افق‌های ونیز را به خود اختصاص داد. ساخته جدید جعفر پناهی هم امسال در بخش مسابقه اصلی ونیز برنده جایزه ویژه هیات داوران شد.

اما در بخش «رقابتی کارگردانان جدید» جشنواره فیلم سائو پائولو هم سینمای ایران سه نماینده دارد: «تا فردا» ساخته علی عسگری، «تصور کن» به کارگردانی علی بهراد و «ملخ» ساخته فائزه عزیزخانی.

همچنین فیلم «جمعه می‌بینمت رابینسون» ساخته میترا فراهانی و محصول مشترک ایران، فرانسه، سوئیس و لبنان هم به مناسبت بزرگداشت «ژان لوک گدار» فیلمساز بزرگ فرانسوی که چندی پیش در سن ۹۱ سالگی درگذشت، به روی پرده خواهد رفت. این مستند درواقع روایت یک دوئل ذهنی و تا حدودی اندیشه ورزانه بین ابراهیم گلستان نویسنده و سینماگر کهنه‌کار ایرانی و «ژان لوک گدار» فیلمساز شهیر فرانسوی است.