مستند «چرا من کولبرم؟» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی آرتان فتح‌الهی با به پایان رساندن تولید برای اولین نمایش خود به جشنواره سینماحقیقت می‌رود.

چارسو پرس: طبق گزارش رسیده، آرتان فتح‌الهی تهیه‌کننده و کارگردان مستند «چرا من کولبرم؟» از تازه‌ترین تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره آخرین وضعیت این اثر خبر داد و گفت: تولید این مستند به تازگی و پس از گذشت تقریبا یک سال و ۶ ماه به پایان رسیده است و برای حضور در شانزدهمین جشنواره مستند «سینماحقیقت» به مرکز گسترش ارسال شده است.

او ادامه داد: تمام این مستند در مناطق کوهستانی استان کرمانشاه فیلمبرداری شده است و در همه لحظات درحال مصاحبه و گفتگو با کولبران هستم و ما شنونده مشکلات، معضلات و سختی‌های این افراد از زبان خودشان هستیم. در این مسیر سختی‌های فراوانی را نیز به همراه این کولبران تحمل کردیم چراکه در فصل سرما و کولاک قرار داشتیم و همراه شدن با آن‌ها تا روستایی مرزی در عراق همراه با تحمل سرما و برف و کولاک بسیار بود.

فتح‌الهی درباره مستند «چرا من کولبرم؟» و علت ساخت آن بیان کرد: از آنجایی که من خود در همین منطقه متولد شده‌ام همیشه دغدغه ساخت اثری درباره مصائب کولبران و مشکلاتی که با آن رو به رو هستند را در ذهن داشتم که در نهایت با ارایه این طرح به مرکز گسترش با ساخت آن موافقت شد. متاسفانه باید بگویم شرایط برای جوانان در این منطقه بسیار سخت است و هیچ راهی جز روی آوردن به کولبری ندارند، دولت و مسئولان نیز به جای رسیدن به یک راه حل درست و کارآمد، صورت مسئله را پاک می‌کنند و ما جوانان بسیاری را سالانه در این مسیر از دست می‌دهیم.

کارگردان «چرا من کولبرم؟» در پایان درباره این مستند ۲۷ دقیقه‌ای تاکید کرد: تمام تلاش من در این مستند بر این بوده است با روایتی حقیقی و بدون دخل و تصرف که تنها زندگی این کولبران از زبان خودشان است، صدای آن‌ها و جوانانی باشم که همچنان که بیشتر آن‌ها درس خوانده و تحصیل کرده‌اند اما به دلیل نبود شغل به کولبری روی می‌آورند.

عوامل این مستند عبارتند از نویسنده، پژوهشگر، تدوینگر، تهیه‌کننده و کارگردان: آرتان فتح‌الهی، مشاور کارگردان: مرتضی پایه‌شناس، صدابردار: سودابه فتحی، دستیار کارگردان: سینا ولدبیگی، تصویربرداران: آرتان فتح‌الهی، آراد فتحی، دستیار تصویربرداری: سیامک امیرخانی، تولید شده در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.