علی خودسیانی کارگردان نمایش «من یک زنم» درباره ویژگی‌های این نمایش که روایتی از مظلومیت زنان در طول تاریخ است، توضیح داد.

چارسو پرس: علی خودسیانی نویسنده و کارگردان نمایش «من یک زنم» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است درباره بازگشتش به تئاتر بعد از سال‌ها دوری از این عرصه گفت: من سال‌های سال برای تلویزیون کار کردم اما وقتی دیگر در تلویزیون به من کار ندادند فعالیتم را در جای دیگری ادامه دادم چون اگر من را از پنجره بیرون کنند، سعی می‌کنم از در وارد شوم. وقتی در تلویزیون امکان فعالیت نداشتم، مجدداً به سمت تئاتر آمدم و به مدت ۲ سال است که مشغول آموزش هنرجویان هستم.

وی ادامه داد: ماحصل این کارگاه‌های آموزشی اجرای نمایش «ماشین نشین ها» بود که سال‌ها قبل به کارگردانی اصغر فرهادی اجرا رفته بود و بعد از آن نمایش «من یک زنم» را به عنوان دومین اجرای عمومی ام بعد از سال‌ها در تهران آماده اجرا کردم. البته این نمایش سال قبل نیز در جشنواره استانی نیز اجرا شده بود.

خودسیانی درباره مشکلاتی که برای تبلیغات نمایش و جذب مخاطب وجود دارد، بیان کرد: این روزها شرایط تبلیغات بسیار نامناسب است و متاسفانه بخش عمده‌ای از تماشاگران ثابت تئاتر و تماشاخانه شهرزاد به دلیل شرایط پیش آمده به دیدن آثار نمی‌نشینند، البته عده‌ای هم این اتفاقات را بهانه قرار دادند و تئاتر را تحریم کردند در حالی که در حالت عادی هم تئاتربین نبودند و الان با ادعای تحریم قید تئاتر را زده‌اند. متاسفانه در شبکه‌های مجازی هم به دلیل قطعی اینترنت امکان تبلیغ و اطلاع رسانی وجود ندارد و حتی نمی‌توانیم از طریق پیامک دوستانمان را به دیدن نمایش دعوت کنیم.

نویسنده سریال «دنیای شیرین دریا» درباره تشابه مضمون نمایش با اتفاقات اخیر جامعه توضیح داد: من نمایشنامه را ۲ سال قبل نوشتم و ارتباطی به وقایع اخیر ندارد اما همان زمان هم متن را درباره زنان نوشته بودم چون از نظر من مساله مهم این است که مظلومیت زنان و دختران در طول تاریخ تکرارشده و ارتباطی هم به زنان ایرانی ندارد. بلکه در همه کشورهای دنیا در حق زنان ظلم می‌شده و از بدو خلقت نیز شاهد این اتفاق بوده‌ایم. همیشه زن‌ها در درجه دوم اهمیت قرار داشته‌اند و به عمد نیز از تاریخ حذف شده‌اند. نگاهی به تاریخ بیندازید، چند اسم زن تاثیرگذار در آن می‌بینید و در مقابلش چند مرد تاثیرگذار!. از طرف دیگر دیده‌ایم در طول تاریخ هرگاه زنان در صدر حاکمیت قرار گرفته‌اند به دلیل محبت ذاتی و احساس و عاطفه و اهمیتشان به زندگی، کشورهایشان به پیشرفت و امنیت رسیده است.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره مضمون نمایش متذکر شد: نمایش «من یک زنم» درباره پایمال شدن حق زنان در طول تاریخ است و روایتی از زندگی سه زن را به تصویر می‌کشد؛ تهمینه مادر سهراب به عنوان یک مادر داغ‌دیده، ملک نسا یا عزت الدوله همسر امیرکبیر به عنوان همسری که همیشه حتی از جانب همسرش نادیده انگاشته شده و مورد توجه قرار نگرفته است و در ادامه نیز به زندگی یک دختر افغان به عنوان نمادی از دختران مورد ستم قرار گرفته می‌پردازیم که تحت سیطره و فشار مردان قرار گرفته‌اند و فرقی هم ندارد که این دختر در افغانستان زندگی کند یا ایران، عربستان، عراق و سوریه چون هرکجا که باشد مردانی برخلاف آموزه‌های دین مبین اسلام از آنها سوء استفاده کرده و حقوقشان را پایمال کرده‌اند.

نمایش «من یک زنم» به نویسندگی و کارگردانی علی خودسیانی با بازی الهه خوش قامت، قصه زنانی است که در طول تاریخ توسط تاریخ نویسان به بهانه‌های مختلف سانسور یا حذف شده‌اند. این نمایش روایت متفاوتی است از تهمینه اسطوره‌ای و ملک نسای تاریخی و زنی مهاجر در روزگار امروزی که مویه های زنان در همه اعصار را روی صحنه می‌برند.

علی خودسیانی فیلمنامه نویس، نمایشنامه نویس و از گرجی‌های ایران است. او در مقطع کارشناسی رشته کارگردانی نمایش دانشکده سینما و تئاتر تحصیل کرده است و فعالیت حرفه‌ای در زمینه نویسندگی را از سال ۱۳۷۰ با نمایشنامه نویسی «ماشین نویس ها» به کارگردانی اصغر فرهادی آغاز کرده است. مجموعه‌های تلویزیونی «دنیای شیرین دریا»، «زمستانه»، «دنیای شیرین»، «تولدی دیگر» و «مرز خوشبختی» از مشهورترین آثاری هستند که نگارش آنها برعهده خودسیانی بوده است.

این نمایش هر شب ساعت ۱۹ در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.


منبع: خبرگزاری مهر