«خانه خاموش» ساخته مشترک فرناز و محمدرضا جورابچیان، به عنوان یکی از ۱۳ فیلم بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره مستند آمستردام (ایدفا) معرفی شد.

چارسو پرس: فهرست فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم مستند مستند آمستردام (ایدفا) اعلام شد و مستند ۱۰۰ دقیقه‌ای «خانه خاموش» ساخته فرناز چورابجیان و محمدرضا جورابچیان به عنوان محصول مشترک ایران، فرانسه، کانادا، قطر، فیلیپین، یکی از ۱۳ فیلم رقابت کننده برای کسب جایزه بهترین مستند این رویداد معتبر است.

«خانه خاموش» که یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین مستند اول ایدفا ۲۰۲۲ است، در پس زمینه متلاطم تاریخ ایران در چند دهه گذشته روی می‌دهد و سرنوشت سه نسل از یک خانواده ایرانی طبقه متوسط رو به بالا را دنبال می کند. در مرکز داستان، خانه‌ای به قدمت یک قرن در تهران قرار دارد که خانواده در آن روزهای شاد و غم انگیزی را سپری کردند.

سازندگان این مستند که برادر و خواهر خانواده بودند، توانسته‌اند از آرشیو غنی فیلم های خانوادگی استفاده کنند و آنها را در کنار مطالب تاریخی و همچنین مصاحبه با اقوام قرار دهند. آنها با ترسیم تغییراتی که اعضای این خانواده سنتی پس از انقلاب ۱۹۷۹ تا به امروز در روایتی کاملا شخصی تجربه کرده‌اند، تابلویی غنی از مضامین اجتماعی و سیاسی را در هم می‌بافند. با خانه‌ای به عنوان شاهدی خاموش، داستان خانواده به آینه‌ای از جامعه تبدیل می‌شود.

فیلم مستند خانه خاموش 

پروژه مستند سینمایی «خانه خاموش» پیش‌تر در بخش «راف کات» پنجاه و دومین جشنواره بین‌الملی فیلم مستند «ویزیون دو ریل» در کشور سوییس نیز پذیرفته شده بود.

الهه نوبخت با کمپانی الی ایمج و فرناز و محمدرضا جورابچیان با کمپانی «F&M Productions»، تهیه‌کنندگی این مستند را بر عهده دارد و هایده صفی‌یاری به عنوان تدوینگر با این پروژه همکاری داشته است.

طبق اعلام مسئولان جشنواره مستد آمستردام (ایدفا)، این رویداد سینمایی مهم در عرصه مستند امسال با نمایش مستند «همه آنچه می‌بینی» ساخته نیکی پدیدار ( یک هنرمند ایرانی ) به عنوان محصول کشور میزبان هلند، افتتاح خواهد شد. (این فیلم به زبان انگلیسی و هلندی است.)

بر اساس اعلام پیشین، مستند کوتاه «مجموعا» ساخته محمدرضا فرزاد به عنوان محصول مشترک ایران و لهستان در بخش بهترین‌های جشنواره‌ها (Best of Fests) به نمایش گذاشته می‌شود و مستند «آئورا» (سحرگاه) محصول مشترک ایران و افغانستان به کارگردانی سامره رضایی و حسین حسینی هم در بخش «Luminous» جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) از تاریخ ۹ تا ۲۰ نوامبر (۱۸ تا ۲۹ آبان) در کشور هلند برگزار می‌شود.