می خواهیم بگوییم مرگ از بین رفتن نیست ، شروع اتفاقات تازه است اگر این سوی زندگی را پر کرده باشی ، خوب زندگی کرده باشی و کودکان این را به خوبی می فهمند.

پایگاه خبری تئاتر:  محسن صفری بازیگر نمایش خرس آرکانسا گفت: در شیوه بازی و طراحی تلاش شده تا کنتراست شادی و غم کم شود محسن صفری بازیگر و کارگردان تئاتر که در نمایش خرس آرکانسا علاوه بر دستیاری کارگردان ، نقش خرس رقصنده پیر را بازی می کند ، طراحی ها و شیوه بازی در این نمایش را عوامل رسیدن به تئاتری که مخاطبان کوچکتر از آن لذت ببرند دانست.


این نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: وقتی از مفاهیم بزرگی همچون زندگی و مرگ صحبت می کنیم در مسیری بسیار باریک حرکت می کنیم که اگر تمامی عناصر کار با دقت در خدمت اهداف اثر نباشند هر لحظه امکان افتادن به دو سوی مزحکه و تراژدی را خواهیم داشت.


وی ادامه داد: در این نمایش نامه با دیالوگ ها و بازهای سنگین روبرو بودیم که بنا به تصمیم مهدی مقیمی و تمامی اعضا گروه باید برای کودکان سه و چهار ساله هم قابل درک و جذاب می شد. بنابر این در بازی یک سری از ویژگی های جذاب تیپیکال را پررنگ کردیم ، در طراحی های لباس و گریم ماسک شمای کمیک به آن دادیم و طراحی میزانسن، حرکت و نورپردازی را برای ایجاد فضایی شاد بکار گرفتیم.


صفری درباره رسیدن به نقش خرس و مسیری که برای خلق این شخصیت دوست داشتنی طی کرده گفت: با نقشی روبرو بودم که هم پیر است و هم خسته و هم دارد می میرد. همین ها کافی است که کار به یک تراژدی کامل تبدیل شود. کار سختی بود. برای اولین بار محمد کارآزاد به من پیشنهاد بازی در این نمایش را برای جشنواره همدان داده بود. اما وقتی از آن منصرف شد مقیمی کارگردانی را بر عهده گرفت که از همان ابتد ا فضای کار را تغییر داد. گرچه واقعا احساس خستگی و پیری به سراغم آمده اما این نقش مورد قبول مخاطبان هم قرار گرفته است.


وی ادامه داد: اگر امروز این نقش برای تماشاگر جذاب است و کار را دوست دارد، حاصل کار همه اعضا گروه و کارگردان است که دست در دست هم دادند تا کار درست پیش برود. روزهای اول اجرا دوستان عزیزی کاررا دیدند و راهنمایی هایی کردند که آسیب های کار کمتر شود باید از آنها نیز تشکر کنم.


این بازیگر تئاتر که در نمایش های "مادرجان سلام" ، "گارفیلد" ، "سه ماهی" و ... به کارگردانی مهدی مقیمی ایفای نقش کرده بازخورد این نمایش را مثبت ارزیابی کرده و افزود: معمولا در اجراهای صبح که بچه ها بدون والدین شان و با گروه همسالان به دیدن نمایش می آیند ، رهاتر هستند و بیشتر با کار همراهی می کنند. از من می خواهند که فرار کنم، با مدیر سیرک مرکزی نروم و حتی می خواهند که به من کمک کنند تا به آرزویم برسم. فکر می کنم خرس این نمایش توانسته رسالت خودش را به خوبی بیان کند.
وی درباره تاثیر گذاری نمایش بر کودکان نیز گفت: تماشاگر کودکی داشتیم که تا به حال 4 بار کار را با پدرش دیده است. وقتی با پدر او صحبت می کردیم می گفت که مادرش را دو هفته قبل از این که این تئاتر را ببیند از دست


داده و از وقتی که برای تماشای این نمایش می آید حالش خیلی بهتر شده است. قبول دارم که تئاتر سلیقه ای است و ممکن است در افراد دیگر ، بچه ای دیگر، خاطره ای تلخ را زنده کند اما تلاش ما این بوده که نمایش در عین شاد بودن حرفش را بزند.


وی تاکید کرد: می خواهیم بگوییم مرگ از بین رفتن نیست ، شروع اتفاقات تازه است اگر این سوی زندگی را پر کرده باشی ، خوب زندگی کرده باشی و کودکان این را به خوبی می فهمند.


صفری درباره کارهای آینده این گروه نیز گفت: معمولا من و مقیمی در تمام کارهای یکدیگر حضور داریم و گروه 13 سال است که به طور ثابت کنار هم هستند. برای آینده مهدی مقیمی پیشنهاد اجرایی برای تالار هنر دارد و من هم قرار است متنی از نوشته های خودم را برای مرکز تولید تئاتر آماده کنم.


متن من اثری بدون کلام است که با موزیک و آوا کار خواهد شد. وی درپایان همکاری اعضا گروه با یکدیگر و یکدستی آن ها را نقطه قوت این نمایش دانسته و تاکید کرد: همواره اختلاف سلیقه هنری وجود دارد اما پس از سال های طولانی که در کنار هم بوده ایم همفکر و یکدست شده ایم. اعضا خانواده هایمان در گروه حضور دارند اما یادگرفته ایم که روابط شخصی را بیرون بگذاریم و کار حرفه ای مان را انجام دهیم . یادگرفته ایم نظرات مخالف را بشنویم و به راهکارهای بهتر برسیم و اینها رمز موفقیت یک گروه تئاتر است.


نمایش "خرس آرکانسا" هر روز غیر از شنبه ها ساعت 18 در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان(پارک لاله) روی صحنه است و علاقه مندان می توانند از طریق شماره های 09387337555،  09392542161 و شماره روابط عمومی نمایش09371756644 برای رزرو و یا پیش خرید بلیط اقدام کنند.