کارگردان مستند «خالدار» از تجربیات ساخت مستندش که حاصل ۲۵ سال تحقیقات دانشگاهی است، می گوید؛ اینکه عباس خالدار،‌ لات معروف کرمانی که شخصیت اصلی این فیلم است، چگونه اعتیاد را ترک کرد و سر به راه شد.

چارسو پرس: مستند «خالدار» به کارگردانی حامد سعادت محصولی از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که در قالب ششمین جشنواره تلویزیونی مستند روی آنتن شبکه مستند سیما رفت.

حامد سعادت درباره سوژه مستندش گفت: «خالدار» پرتره‌ای از عباس بیرامی یکی از افراد خلافکار مشهور در کرمان است که درگیر اعتیاد و بزهکاری می‌شود اما در برهه‌ای از زندگی‌اش توبه کرده و اکنون زندگی عاری از خلاف را تجربه می‌کند. در این مستند زندگی عباس را می‌بینیم. او برای ما از دوران کودکی‌اش تعریف می‌کند و می‌گوید که در ابتدا با پدرش اختلاف نظر داشته و همین موضوع باعث می‌شود به جمع دوستان کشیده شود.

وی ادامه داد: عباس سپس از مدرسه اخراج می‌شود و به همین دلیل هیچ پناهگاه امنی نداشته و وارد مسیر خلاف می‌شود. او هر نوع خلافی را انجام می‌داده اما مادرش او را رها نمی‌کند و محکم می‌ایستد. در این بین تعدادی از مشاوران و روانشناسان نیز از او حمایت می‌کنند و برایش شغل پیدا می‌کنند. مجموعه‌ای از این اتفاقات باعث بازگشت دوباره او به زندگی و رها شدنش از اعتیاد می‌شود.

این مستندساز با اشاره به پشتوانه تحقیقاتی این فیلم مستند اظهار کرد: این مستند حاصل تحقیقات ۲۵ ساله دانشگاه علوم پزشکی کرمان است و آنها این سوژه را برای ساخت مستند به من معرفی کردند؛ ضمن اینکه دکتر نخعی سال‌ها روی این موضوع تحقیق می‌کرده است. 

فیلم مستند خالدار 

سعادت درباره فرم روایی فیلم خود نیز گفت: این مستند شخصیت‌محور و عباس راوی فیلم است. او چگونگی طی کردن این مسیر و بازگشت به سوی سلامتی‌اش را برای محسن که درگیر اعتیاد است تعریف می‌کند.

او با اشاره به زیرمتن مستند خود توضیح داد: در فیلم نشان می‌دهیم چه عواملی باعث می‌شود که یک فرد به واسطه شرایط محیطی و اجتماعی به سمت آسیب‌ها می‌رود و در نقطه مقابل چه عواملی می‌تواند آن فرد آسیب‌دیده را دوباره به زندگی برگرداند. در حقیقت تاثیر عواملی نظیر حمایت‌های خانوادگی، اجتماعی، کار و ... را بر سرنوشت یک انسان بررسی کرده‌ایم. از سویی دیگر عباس خانواده خوبی داشت و ما در فیلم خود یادآور می‌شویم که مبادا خانواده‌های خوب فکر کنند بچه‌هایشان دچار این‌ چنین آسیب‌ها نشوند.

کارگردان مستند «خالدار» سپس درباره نامگذاری این فیلم هم توضیح داد: تمام بدن عباس خالکوبی بوده و به همین جهت در کرمان به او لقب «عباس خالدار» دادند. دقت داشته باشید که عباس در برهه‌ای ۴-۵ ساله خیلی معروف است و نوع خلاف‌هایی که کرده بسیار سنگین بوده است. او سریعا درگیر اعتیاد می‌شود و به همین دلیل دوران لاتی او کم است. جالب است بدانید که او ورزشکار خیلی خوبی بوده و اگر درگیر اعتیاد نمی‌شد ورزشکار بسیار خوبی می‌شد.

سعادت درباره روند تولید این مستند بیان کرد: حدودا ۶ ماه درگیر تولید بودیم. این مستند شخصیت محور است و بر اساس خود عباس پیش می‌رود. ما همراه با او به محلات سابق زندگی‌اش رفته‌ایم و بسیاری از اقدامات و اتفاقات زندگی‌اش را از زبان خودش می‌شنویم. همچنین اسناد و مدارک کارهایش به تصویر کشیده شده است.

این فیلمساز در پایان درباره فعالیت این روزهای عباس بیرامی خاطرنشان کرد: او نه تنها برگشته بلکه باعث ترک اعتیاد خیلی از افراد شبیه به خودش شده و از این نظر کار خیر انجام می‌دهد. عباس به این افراد می‌گوید عباس نماد پایان خط است، وقتی او توانسته ترک کند حتما شما هم می‌توانید این کار را انجام بدهید.

به گزارش ایسنا، عوامل تولید مستند خالدار عبارتند از:

تهیه‌کننده و کارگردان: حامد سعادت، تدوین: محدثه گلچین عارفی، تصویربردار: حامد سعادت و حمید سعادت، تحقیق و پژوهش: دکتر نوذر نخعی، تحقیق میدانی: ‌حامد سعادت، صدابردار: مجید حسینی، ایرانپور و حمید سعادت و تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

///.


منبع: خبرگزاری ایسنا